Da li su u Italiji leti zabranjene zimske gume?

U Italiji u letnjem periodu, više nije dozvoljeno korišćenje određenih zimskih i pneumatika za sva godišnja doba. Pažnja, ova zabrana važi i za strance, a minimalna kazna za one koji krše nova pravila o pneumaticima iznosi 431 evro...
Prema novom propisu, koji je već stupio na snagu, u periodu od 16. maja do 15. oktobra u Italiji nije dozvoljeno voziti automobil opremljen zimskim pneumaticima ili pneumaticima za sva godišnja doba. Ova zabrana važi za sva motorna vozila i prilikolice, a jedini izuzetak je napravljen za motocikle. Nova legislativa ne odnosi se samo na vozila registrovana u Italiji, već i na vozila registrovana u inostranstvu.
Zanimljivo je da u zakonu ne stoji izričito da se zabrana odnosi na zimske i gume za sva godišnja doba. Zapravo je ključna tačka brzinski indeks (Speedindex) pneumatika, odnosno maksimalna dozvoljena brzina pneumatika prema sertifikaciji proizvođača. Ova zakonska odredba zabranjuje korišćenje pneumatika sa nižim brzinskim indeksom od onog koji se nalazi u saobraćajnoj dozvoli vozila. U saobraćajnim dozvolama u državama članicama EU nalazi se podatak o dimenziji pneumatika i brzinskom indeksu pneumatika. U zakonu je definisano, da u zimskom periodu brzinski index pneumatika može biti niži od onog koji se nalazi u saobraćajnoj dozvoli, odnosno od onog koji pripisuje proizvođač za letnji pneumatik. Italijani su sada izdali odredbu kojom se u letnjem periodu zabranjuje korišćenje pneumatika koje imaju niži brzinski indeks od onog koji je upisan u saobraćajnoj dozvoli vozila.

Primer saobraćajne dozvole u Nemačkoj. Brzinski index "H". To znači da u letnjem periodu na automobilu morate imati pneumatike sa brzinskim indeksom "H".
To praktično znači da u je Italiji, u periodu od 16. do 15. oktobra, dozvoljeno voziti automobil opremljen zimskim ili pneumaticima za sva godišnja doba, samo ako pneumatici imaju brzinski indeks upisan u saobraćajni dozvolu automobila.
Italijanski zakon o drumskom saobraćaju, za sve one koji prekrše ovu zakonsku odredbu, propisuje kaznu u visini od 431 do 1734 evra.
Da li se ovo odnosi na vozače iz Srbije? Da. Novi propisi se odnose na sve strance koji u Italiji upravljaju vozilom. Međutim, u srpskoj saobraćajnoj dozvoli od vozila, ne postoji podatak o brzinskom indeksu pneumatika, kao što je to u saobraćajnim dozvolama vozila registrovanim u zemljama članicama EU. Kako bi se u ovoj situaciji ponašao italijanski policajac, pitanje je za advokate, ali u svakom slučaju naša preporuka je da u Italiju, u periodu od 16. maja do 15. oktobra, NE putujete vozilom opremljenim zimskim ili pneumaticima za sva godišnja doba. Treba znati, da po italijanskim zakonima, policija ima pravo na oduzimanje vozila u cilju naknadnog pregleda, tokom kojeg bi se proverilo da li su montirani pneumatici sa zadovoljavajućim indeksom brzine.

Vladan Petrović, četvorostruki reli šampion Srbije i test vozač Automagazin portala, po pitanju nove legislative u Italiji, imao je jasan stav. "Italijani uvode novine, koje su po meni opravdane. Zimske i celogodišnje gume uglavnom imaju nešto niži brzinski indeks od letnjih, pa je i logično da budu zabranjeni leti. Primetio sam da kod nas puno ljudi vozi zimske gume leti, što je apsolutno pogrešno. Jedni to čine delom iz neznanja, jer misle da je oznaka M+S oznaka za gume za sva godišnja dobra, što NIJE tačno, o čemu smo dosta pisali. U svakom slučaju, smatram da vožnja zimskih guma leti nije dobra i da može biti opasna, jer je zimska guma mekana. Time na velikim vrućinama ona postaje opasna, jer drastično produžava zaustavni put automobila i automobil u krivinama značajno gubi na preciznosti."
Brzinski indeks pneumatika nalazi se na pneumatiku iza informacije o dimenziji pneumatika.
Brzinski indeksi - maksimalna dozvoljena brzina pneumatika:
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
VR preko 210 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h
ZR preko 240 km/h
Pogledajte: Da li ste automobil opremili zimskim pneumaticima?
Pogledajte: Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto).
Automagazin.rs
Goran Sarić
Foto 1: Michelin Italia
Foto 2: ADAC/© Shutterstock/Background expert [M]