Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pogledajte Najbolje reklame za bezbednu vožnju.
Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

1. Početnički položaj
Šta je pogrešno?
Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.
Ko to radi?
Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.
Posledice?
Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.
Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

2. Tjuner
Šta je pogrešno?
Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.
Ko to radi?
Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.
Posledice?
Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.
Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

3. Taksista
Šta je pogrešno?
Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".
Ko to radi?
Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.
Posledice?
Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

4. Menadžer
Šta je pogrešno?
Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.
Ko to radi?
Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju
Posledice?
Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

5. Penzioner |
Sledi nastavak... |