Testirali smo: Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV (FOTO)
Protekle sedmice imali smo priliku da na srpskim putevima isprobamo Mazdu CX-60, prvi model ovog japanskog proizvođača, koji otvoreno grabi u premium segment. I još po nečemu je prvi - radi se o prvom automobilu Mazde, koji na naše tržište dolazi u plug-in hibridnoj verziji...
Pogledajte fotogaleriju: Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV.
Poslednjih nekoliko godina Mazda nas je sve iznenadila, jer je pokazala da ima hrabrosti da uradi stvari drugačije. Dok je većina automobilskog sveta podlegla trendu "Downsizing-a", smanjenjem zapremine motora zbog bolje zaštite ekologije, Mazda je otišla u suprotnom smeru. Mazda je otišla u drugom smeru i pokazala nam da veruje i u motore sa visokom zapreminom, koji takođe mogu biti "Eco-Friendly". Pored toga, Mazda je počela da razvija automobile orjentisane na vozača i počela opasno da se približava premium brendovima. Dolaskom Mazde CX-60, Mazda je još bliža onome što nude nemački premium brendovi. Na našem najnovijem testu, isprobali smo sofisticirani Plug-in Hybrid, koji je ujedno i najsnažniji serijski automobil sa logom Mazde.
Nova platforma donela je novi dizajn. Prednja hauba je dugačka, prevesi su kratki, a kabina je pomerena više ka nazad.
Dizajn potpuno nove Mazde CX-60 moramo da posmatramo najpre kroz lupu nove platforme. Govorimo o platformi sa baznim pogonom na zadnje točkove i uzdužno postavljenim motorima, što je nešto što je takođe postala retkost u današnjoj autoindustriji. Cilj dizajnera je bio da se istakne zadnji pogon, pa je kabina pomerena što više unazad, dok napred primećujemo neobično dugačku haubu, ispod koje mogu da stanu čak i šestocilindarski motori.
Pogledajte vest: Boba Mićalović i Vojin Ćetković voze Mazdu CX-60.
Već na prvi pogled, jasno je da se radi o potpuno novom automobilu, koji nećete pomešati sa bilo kojim drugim modelom ove marke. Prednjim delom automobila dominira masivna maska hladnjaka, sa puno masivne hromirane dekoracije na ramu. LED svetlosne grupe imaju prepoznatljiv dizajn i razlikuju se od svega što vidimo na Mazda automobilima. Mazda CX-60 odaje utisak moćnog i modernog automobila i na svakom koraku privlači pažnju prolaznika. Dizajneri definitivno nemaju čega da se stide. Pogled na bokove otkriva felne prečnika 20 inča, koji se savršeno uklapaju u linije automobila.
Dizajn zadnjeg dela automobila karakterišu čiste linije, koje odlično stoje velikom SUV modelu.
Dimenzije automobila su 4745 x 1890 x 1680 mm, čime nadmašuje veliki broj konkurenata. Međuosovinsko rastojanje od 2.870 mm, takođe je natprosečno i obezbeđuje puno prostora u enterijeru. Naš test automobil može se pohvaliti vrhunskim Takuma paketom opreme, kao i "Rhodium" belom bojom, za koju je potrebno doplatiti 900 evra.
Kao što nam spoljašnjost najavljuje, enterijer se može svrstati u permium segment. Komandna tabla je lepo dizajnirana, ozbiljno, strogo, ali u isto vreme moderno i sa svim detaljima koje treba da poseduje jedan moderan automobil. Posebno je zanimljiva veza kontrolne table i panela vrata kroz otvore za klimatizaciju. Materijali u automobilu su visokog kvaliteta, završna obrada je vrhunska, što putnicima stvara osećaj ušuškanosti, što se i očekuje od ovog automobila. U dizajnerskom smislu, radno okruženje vozača je čisto i uglađeno. Minimalistički pravac obezbeđuje uredno i odlično organizovano okruženje. Najveći broj funkcija se kontroliše preko centralnog displeja, osim funkcija klima uređaja, grejanja volana i sedišta, koji se nalaze ispod centralnog displeja na centralnoj konzoli.
Enterijer je strog i ergonomski precizan.
Zanimljivo je, da centralni displej nije osetljiv na dodir. Njime se upravlja preko rotacione kontrole na centralnoj konzoli. Sve je raspoređeno intuitivno i nenametljivo i čini jednu elegantnu celinu. Sedišta su vrhunski udobna i dobro drže telo u krivinama. Grejanje i ventilacija sedišta su nešto što se od ovakvog automobila očekuje. Posebno moramo da pohvalimo memorijsku opciju Mazde, koja je sposobna da prepozna vaše lice i prema njemu prilagodi unapred memorisanu poziciju vozača. Ne samo sedišta, već i volana, retrovizora i Head-Up displeja.
Ispred vozača se nalazi jedan veliki displej, koji simulira analogne instrumente, a na centralnoj konzoli je drugi veliki displej, kojim se manipuliše preko rotacione komande na masivnom centralnom tunelu.
Kabina je dovoljno široka, a naš test vozač visine 196 centimetara nije se žalio na rezervu ispred kolena i iznad glave. Čak je rekao: "Kada sam se smestio za volan, osećao sam se kao kod kuće." Kada to kaže neko visine 196 centimetara, onda je to tema koju ne trebamo dalje komentarisati. Dakle, prostora ima dovoljno i svuda. Putnici na zadnjim sedištima takođe uživaju vrhunski komfor, a na raspolaganju su im i dva USB-C konektora, kao i utičnica od 230V snage 150W (još jedna utičnica nalazi se u prtljažniku). Ako ovom automobilu moramo pronaći manu, onda je to sistem otvaranja prozora. Kada se pritisne komanda za otvaranje prozora, sistem ne reaguje precizno i trenutno, već postoji određena nedefinisanost i nepreciznost, koja u jednom premium vozilu ne bi smela da postoji. Ali, sigurni smo da će Mazda u nekim narednim serijama sigurno rešiti ovu sitnicu, koja pomalo narušava premium utisak.
Prtljažni prostor ima zapreminu od 570 litara, što predstavlja zlatnu sredinu. Preklapanjem naslona zadnjih sedišta dobija se skoro ravna površina dužine 177 centimetara.
Sedišta su vrhunski oblikovana i pružaju dobar komfor i natprosečno velikim putnicima, u šta se uverio i naš test vozač visine 196 centimera.
Testirani automobil bio je opremljen Plug-in Hybridnim sistemom najnovije generacije. Srce sistema čini 4-cilindarski benzinski atmosferski motor zapremine 2,5 litara, osmostepeni menjač, elektromotor i visokonaponski akumulator smešten u podlogu automobila. Baterije su smeštene u samom podu automobila, koncentrisane u središnji deo, podeljena u dva bloka. Između blokova baterija prolazi prenosni sistem pogona na sve točkove, odnosno kardan koji prenosi snagu od menjača do zadnje osobine. Baterije imaju kapacitet od 17,8 KWh, što obezbeđuje autonomiju na čist električni pogon od 60 do 63 kilometra. "Naš" test automobil imao je felne prečnika 20 inča, što utiče i na autonomiju i mi smo uspeli da čistu električnu energiju da pređemo 45 kilometara, pri čemu je, prema board kompjuteru, u baterijama ostalo još 10% kapaciteta. Na kraju našeg testa kompjuter je pokazivao prosečnu potrošnju od 7,5 litara na 100 pređenih kilometara, prosečna potrošnja na čistu električnu energiju iznosila je 25,0 kWh / 100 km. Punjenje preko Wallboxa puni bateriju snagom od 7,2 kW i traje dva sata i dvadeset minuta. Na klasičnoj kućnoj utičnici, punjenje baterija traje oko 8 sati.
Udobnost i komfor na zadnjim sedištima je vrhunska i može se uporediti sa skupljom konkurencijom iz premium segmenta.
Benzinski motor razvija 141 kW i 261 Nm obrtnog momenta, dok elektromotor razvija snagu od 100 kW i maksimalni obrtni moment od 250 Nm. Rezultat je kombinovana snaga od 241 kW i 500 Nm obrtnog momenta. To je dovoljno da automobil mase 2,1 tonu iz mesta do "stotke" lansira za samo 5,8 sekundi, do maksimalnih 200 km/h. Tokom testa nismo punili baterije na punjaču, a uspeli smo u međugradskom saobraćaju da postignemo potrošnju od samo 4,7 l/100 pređenih kilometara, što je rezultat za poštovanje.
Iako nova platforma preferira pogon na zadnje točkove, testirani CX-60 je automobil sa pogonom na sve točkove. Zanimljivo je, da sistem pogona na sve točkove nema hidrodinamički pretvarač obrtnog momenta, kojeg je u ovom slučaju zamenio elektromotor, koji se nalazi između konvencionalnog motora i menjača. Menjač je automatizovan sa osam stepeni prenosa. Iako na papiru stoji da mu je za ubrzanje iz mesta do 100 km/h potrebno 5,8 sekundi, treba istaći da je ovaj rezultat moguće postići samo ako baterije nisu potrošene. Ukoliko bi merenja vršili sa praznim baterijama, rezultat bi bio preko 9 sekundi.
Oslanjanje je podešeno nešto tvrđe od očekivanog, što u krivinama pruža vrhunski užitak vožnje.
U vožnji sve deluje dobro usklađeno i precizno podešeno. Na početku testa smo primetili, da automobil, prilikom puštanja gasa, koči nešto intenzivnije nego što smo očekivali. Naravno, radi se o sistemu rekuperacije energije, koji nas je nekada usporavao više nego što smo očekivali od "motornog kočenja". Međutim, pretražujući u meniju, pronašli smo opciju regulacije intenziteta rekuperacije. Kada smo sistem podesili na srednju vrednost, automobil se kretao puno tečnije, posebno u vožnji uzbrdo. Još jedan palac nagore za Mazda inženjere.
Oslanjane je dobro podešeno, iako je možda nešto tvrđe od očekivanog. Automobil je prilično tvrd na neravninama, ali tome sigurno doprinose i pneumatici dimenzija 235/50 R20. U vožnji vozač oseća masu, koja je veća od 2 tone. Tvrdoća, koja se jasno oseća prilikom prelaska preko neravnina, postaje prednost u nešto oštrijoj vožnji kroz krivine, posebno u sport režimu vožnje. Automobil tako precizno seče krivine, kao vruć nož maslac. Uliva samopouzdanje vozaču u svakom trenutku, ne pokazujući ni najmanju slabost. Ako bi želeli nešto veću udobnost, onda bi u Mazdi mogli da razmisle o mogućnosti ugradnje adaptivnih amortizera. To bi omogućilo da u komfornom režimu automobil bude i nešto mekši, pa bi prelasci preko rupa i neravnina bili manje primetni za putnike.
Na kraju možemo da zaključimo da je Mazda CX-60 veoma dobra u svim važnim aspektima. On ne predstavlja dobru alternativu za premium modele ove klase, već je punopravni ekvivalent premium modela, koji pored njih stoji ponosno i gleda ih pravo u oči.
Cenovnik modela Mazda CX-60 u Srbiji možete pogledati na www.mazda.rs.
Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV | |
Tip motora: | Benzinski + elektromotor |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 2 488 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 241 / -------- |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 500 / -------- |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 200 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 5,8 |
Potrošnja L/100 km (test prosek): | 7,5 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 570 / 1.726 |
Zapremina rezervoara (L): | 50 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 2.052 / 615 |
Dimenzije pneumatika: | 235 / 45 R20 |
Dužina automobila (mm): | 4.745 |
Širina automobila (mm): | 1.890 |
Visina automobila (mm): | 1.680 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.870 |
Cena vozila sa osnovnom opremom i baznom tehnikom (€): | 51.990 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Web: www.mazda.rs
Foto: Milomir Bošković i Aleksandar Sarić
Automagazin.rs