AutoMAGAZIN

WRC Rally Japan 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

FIA Svetski reli šampionat 2025 ulazi u finale - komentar

FIA Svetski reli šampionat 2025 ulazi u finale - komentar

FIA Svetski reli šampionat (WRC) 2025 ušao je u finalnu fazu. Do kraja sezone ostala su dva takmičenja - u Japanu i Saudijskoj Arabiji, borba za šampionsku titulu je otvorena...

Naravno, radi se o šampionskoj tituli u konkurenciji vozača i suvozača, jer je titula u konkurenciji konstruktora već odlučena - novi reli šampion sveta je Toyota. A kako sada stvari stoje, i titula u konkurenciji vozača će ostati u "familiji".


FIA Svetski reli šampionat iza sebe ima 12 "stanica", a najbolji reli vozači na svetu ispred sebe imaju još dve. Najveću konstantnost pokazao je Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), koji je ove godine pobedio na dva takmičenja, u Švedskoj i Keniji, i nalazi se na vodećoj poziciji u šampionatu.


S obzirom da jedan vozač na jednom WRC takmičenju može da osvoji maksimalno 35 bodova (25 za pobedu na reliju, 5 bodova za super nedelju i 5 bodova za Power Stage), šanse za šampionsku titulu imaju još tri vozača. Sebastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), iako nije vozio kompletan program ove godine, uspeo je da sakupi 234 boda, isto koliko i njegov timski kolega Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1). Na četvrtom mestu u šampionatu, sa samo teoretskim šansama za titulu, nalazi se vozač Hyundaija, Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1), sakupivši 197 bodova. Branilac titule, Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) posle izletanja sa staze na prethodnom Central European Rally 2025, izgubio je i teoretske šanse da odbrani titulu.


Ove sezone imali smo nekoliko novina, koje su očigledno značajno promešale karte u svetskoj reli eliti. Dobili smo novog ekskluzivnog dobavljača pneumatika, kompaniju Hankook, što je zahtevalo fazu privikavanja. Iako proizvođač Hankoon ima značajno iskustvo u autosportu, reli sport je bio potpuno novi izazov, za koji je takođe sa aspekta razvoja bilo potrebno vreme privikavanja.


Jedna od najvećih novina, na koju se neki timovi još uvek nisu u potpunosti prilagodili, jeste ukidanje hibridnog pogona. Naime, fabrički timovi Toyota i Hyundai su za sezonu 2022 razvili automobile "od nule", za tehniku sa baterijama i elektromotorom i tako razvijeni automobili imali su odnos mase na prednjoj i zadnjoj osovini od 50:50 %. Nakon što je doneta odluka da se u sezonu 2025 ide bez hibridnog sistema, Toyota i Hyundai automobili su praktično odstranili hibridnu tehniku iz automobila, koja je težila 87 kilogama, što je inženjerima stvorilo probleme prilikom podešavanja balansa automobila za svakog vozača. Ni do danas ovi timovi nisu uspeli da postignu odnos mase po osovinama od 50/50, zbog čega su vozači više puta negodovali. M-Sport Ford tim je naknadno ugradio hibridnu tehniku u automobil, tako da njenim odstranjivanjem nije napravljena tako značajna promena. Zapravo se M-Sport bio odlučio za jednu modularnu platformu, koja je omogućavala verziju sa hibridnim i verziju bez hibridnog pogona, kako bi lakše realizovao komercijalni program, koji je za M-Sport bio od velikog značaja.


Nova nepoznanica za sve takmičare u FIA WRC biće poslednje takmičenje u sezoni. Saudijska Arabija prvi put se našla u WRC kalendaru, što znači da je ovo takmičenje potpuno novo za sve takmičare. Iako Saudijska Arabija ima jake veze sa motorsportom, budući da se tamo poslednjih godina održavaju trke Formule 1, Dakar, Formule E i WTCR-a, staze su potpuno nove za svetsku reli elitu. Upravo bi poslednji reli u kalendaru, u Saudijskoj Arabiji, mogao biti odlučijući u borbi za šampionsku titulu u konkurenciji vozača i suvozača.


Goran Sarić - Automagazin portal

Foto: Toyota Gazoo Racing World Rally Team

Da li evropskoj automobilskoj industriji preti kolaps?

Da li evropskoj automobilskoj industriji preti kolaps?

Evropska automobilska industrija se suočava sa najvećim izazovima posle krize čipova iz 2021. godine. Najnoviji problem pojavio se posle nasilnog preuzimanja proizvođača poluprovodnika Nexperia od strane holandske vlade, koji pripada kineskoj grupi Wingtech…

TEST: Lexus LBX 1.5 Hybrid

TEST: Lexus LBX 1.5 Hybrid

Lexus u Evropi nikada nije uspeo da izgradi poziciju u segmentu u kojem suvereno vlada nemačka trojka. Sa novim LBX Lexus izvlači novog keca iz rukava, kojeg njegovi rivali nemaju…

123456. . .2667
YANGWANG U9 Xtreme
Slika nedelje
Vladan Petrović
Testira za vas

Galerije

Najnovije vesti iz auto industrije po sekcijama

Testovi

Kamioni

WRC

Formula 1