AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

Reli sport je povređen, državo pomozi mu!

Reli sport je povređen, državo pomozi mu!

Reli i auto sport u Srbiji danas su zadobili težak udarac, posle kojeg će oporavak biti bolan. Ali, ovoga puta neću se baviti detaljima današnjeg događaja, kao ni odgovornošću pojedinaca, koji su u ovoj situaciji samo "kolateralna šteta", već sistemskim problemima koje prepoznajem u našem auto sportu...

46. Serbian Rally je prekinut još pre starta prvog brzinskog ispita. Razlog su bezbednosni uslovi koje organizator nije uspeo da zadovolji, a koji su traženi od strane Uprave saobraćane policije iz Užica. Šok za sve - gledaoce pored staze, novinare, partnere, a najviše za takmičare, koji su uložili puno truda, sredstava i energije, da se pojave na startu ovako zahtevnog automobilskog takmičenja. Ovoga puta, neću se "upecati" kao neke moje cenjene kolege, koje sada traže iglu u plastu sena i analiziraju odgovornost pojedinaca, jer ovo nije prvi put da besmisleno tražimo krivce u pojedincima, već ću pokušati da pronađem mesto odakle treba početi rešavanje nezavidne situacije u kojoj se auto sport nalazi.

Krenuću redom.

Da li je auto sport prepoznat kao sport od strane države? DA!

Iza svakog uspešnog sporta, stoji država, odnosno njene institucije. 2011. godine dobili smo novi Zakon o sportu - moderan i pozitivno ocenjen u EU kao dobar primer prakse. Zakon o sportu na poseban način uređuje i stimuliše razvoj sporta, pa se pitam kako je onda moguće da taj isti zakon i ista pravila ponašanja mogu svi da sprovedu i iskoriste za unapređenje raznih sportova, a samo je u auto sportu to nemoguće.

Isti Zakon o sportu je Pravilnikom o sportskim granama u Republici Srbiji u članu 2 pod rednim brojem 49 (u grupi neolimpijski sportovi), "sportski auto moto" prepoznao kao sportsku granu, čime je autosport postao integralni deo nacionalnog sporta i predstavlja interes države! (pogledati na sajtu Ministartstva omladine i sporta - LINK).

Sada treba da pronađemo odgovor na, po meni ključno pitanje u ovom "rebusu", koje glasi:

Koja organizacija je prepoznata od strane Ministartstva omladine i sporta, da unapređuje i uređuje auto sport i preko koje može da se finansira? SAKSS!

Isti Zakon o sportu je Pravilnikom o nacionalnim granskim sportskim savezima preko kojih se ostvaruje opšti interes u oblasti sporta u Republici Srbiji u članu 2 pod rednim brojem 42 (u grupi neolimpijski sportovi) Sportski auto i karting savez Srbije (SAKSS) prepoznat kao nacionalni granski sportski savez, koji unapređuje i uređuje auto sport (pogledati na sajtu Ministarstva omladine i sporta - LINK).

Dakle, autosport je priznat od strane države i prepoznat je granski savez preko kojeg se uređuje, unapređuje i finansira ova grana sporta.

Na svim značajnim automobilskim takmičenjima u okruženju, pa i našoj zemlji, sigurno ste primetili obeležja državnih institucija. Gde su sada? Zašto Ministartstvo omladine i sporta nije finansiralo (i indirektno kontrolisalo!) auto sportska takmičenja u 2013. godini? Zašto Ministartstvo omladine i sporta "pomaže" takmičare vozače individualno, a ne sistemski kroz prepoznatu organizaciju, odnosno granski savez?

Odgovor leži u nama veoma dobro poznatom zanatu, a to je podela. Kao što verovatno dobro znate, ne tako davno je osnovan Sportski automobilski savez (SAS), koji do dana današnjeg nije prepoznat od strane Ministarstva omladine i sporta kao granski savez. Tako smo došli u situaciju, da SAS kao organizator (preko klubova članova saveza) velikog broja auto sportskih takmičenja, ne može biti finansiran od strane Ministartstva omladine i sporta, što je auto sportske događaje udaljilo od strane državnih institucija i auto sport dovelo u nezavidnu situaciju. Takođe, ako Ministarstvo omladine i sporta ne prepoznaje SAS kao granski savez, postavljam pitanje prema kojim kriterijumima SAS izdaje vozačke i funkcionerske licence? Koja su to znanja ili iskustva potrebna, da bi neko dobio SAS funkcionersku licencu i bio direktno angažovan u organizaciji automobilskih takmičenja?

Ova pitanja sam uputio SAS-u, jer je upravo SAS organizator (preko svojih klubova naravno) danas prekinutog 46. relija Srbija, ali to nikako ne znači da u ovoj organizaciji nema kvalitetnih ljudi, koji imaju i znanje i iskustvo potrebno za organizaciju takmičenja. Ista pitanja verovatno mogu uputiti i SAKSS-u, u kojem, bez obzira na činjenicu što je prepoznat kao granski savez, možda postoje ljudi koji nemaju znanje i iskustvo za organizaciju automobilskih takmičenja.

Pitate se, gde je rešenje? Uveren sam, da je rešenje SAMO JEDAN SAVEZ, jer tako se ne bi rasipala energija (i novčana sredstva), auto sport bi se značajno približio državnim institucijama, što bi povećalo njegovu važnost, na takmičenjima bi se ponovo viorila državna zastava, a institucionalne oznake bi ponovo bile "na svom mestu". Time bi se kristalno jasno definisao i sistem odgovornosti na takmičenjima. Jer, auto sport ne može unapređivati savez koji nije priznat od strane države (mislim na institucionalno priznanje), niti auto sport može uređivati savez koji nema podršku klubova i takmičara. U suprotnom, danima, mesecima i godinama ćemo analizirati greške pojedinaca i pitati se da li je za neki propust kriv Janko Janković ili Petar Petrović, i tako sve "u krug".

S obzirom da ranije o ovom problemu nisam javno govorio, biću direktan. Mišljenja sam, da je pokretanje drugog automobilskog saveza bila pogrešna, možda i ishitrena odluka, a rezultat su dešavanja u auto sportu koja su usledila nakon toga. Nadam se, da će auto sport uskoro krenuti jednim kolosekom. Nije bitno, da li levo ili desno, samo je važno da krene!

Za kraj, podsetiću da je autosport doprineo integralnom razvoju sporta u našoj zemlji, i to kroz sledeće:

- Skoro 50 godina postojanja relija Srbija (YU relija), kao priznatog takmičenja u FIA kalendaru
- Trka oko Kalemegdana, 3. septembra 1939. godine - jedina Grand Prix trka u Beogradu
- Auto sport je doneo evropske šampione našoj zemlji
- Auto sport je godinama bio vodeći u regionu, čak i u vreme sankcija
- Podsetiću, da je prva granska auto sportska organizacija u Srbiji, zapravo i iznedrila AMSS
- U vreme sankcija, YU reli je bio jedino internacionalno takmičenje u Srbiji, 1992. godine

Tekst: Goran Sarić

Foto: Milomir Bošković

Uspešno završen 55. Srbija reli u Vrnjačkoj Banji

Uspešno završen 55. Srbija reli u Vrnjačkoj Banji

U organizaciji Auto-moto saveza Srbije, Sportskog auto i karting saveza Srbije i opštine Vrnjačka Banja, a uz podršku Ministarstva omladine i sporta, Sportskog saveza Srbije i “AMS Osiguranja” a.d.o, za vikend je uspešno održan 55. po redu Srbija reli, jedno od najpopularnijih takmičenja na ovim prostorima...

Uspešno održan 48. Srbija reli u Užicu

Uspešno održan 48. Srbija reli u Užicu

Na Centralnom gradskom trgu u Užicu, u nedelju popodne su proglašeni pobednici 48. Srbija relija, našeg najvećeg i najprestižnijeg automobilskog takmičenja koje je organizovao Auto moto savez Srbije. Najuspešnijima su za postignute rezultate dodeljena priznanja i pehari...

Drugo mesto Milovana Vesnića na Tesla reliju

Drugo mesto Milovana Vesnića na Tesla reliju

Na konačnom merenju u Beogradu, nakon preko pet stotina prevezenih kilometra i trinaest ispita tačnosti i konstantnosti, sudije iz Svetske automobilističke  federacije FIA u hotelu Metropol proglasili su najbolje na upravo završenom takmičenju vozila na alternativni pogon, 3. Tesla reliju...

Završen 3. Tesla Rally

Završen 3. Tesla Rally

Dodelom pehara u hotelu Metropol palace u Beogradu, u subotu 12.07.2014. godine uspešno je završen ekološko-humanitarni međunarodni 3. Tesla reli za vozila na alternativna goriva, u organizaciji Auto rally touring cluba Srbija...

Vesnić startovao na 3. Tesla reliju

Vesnić startovao na 3. Tesla reliju

Treći po redu Tesla reli, koji se ove godine održava pod pokroviteljstvom režisera Emira Kusturice, juče tačno u 14h00 startovao je iz grada u gradu, Andrić grada u Višegradu. Automobilista Milovan Vesnić predstavlja Srbij na ovom takmičenju...

Vesnić na Tesla reliju - ekologija u prvom planu

Vesnić na Tesla reliju - ekologija u prvom planu

Tesla reli je jedan od 12 takmičenja koje se nalazi u zvaničnom kalendaru serije Alternative Energies Cup, koja se vozi pod patronatom FIA-e, Svetske automobiliske federacije. U pitanju je sportska, promotiva, humanitarna, edukativna i istorijsko turistička manifestacija...

Reli šampioni Srbije u novom automobilu

Reli šampioni Srbije u novom automobilu

Proteklog vikenda, reli tim petostrukog šampiona Srbije, Vladice Rabrenovića, obreo se u Hrvatskoj i Sloveniji na važnom zadatku. U saradnji sa slovenačkim timom IK Sport, odrađeni su testovi Škodinog modela Fabija R2, sa ciljem da tim konačno prelomi u kom pravcu će dalje ići...

Rally Jahorina 2013 - Komentar Nenada Nikolića

Rally Jahorina 2013 - Komentar Nenada Nikolića

Dobra vest za ljubitelje relija u regionu, da se posle 28 godina ponovo organizovao reli u Bosni. Iako sa malim brojem posada u Sarajevu se održao 7.Rally Jahorina. Devet posada je prošlo tehnički pregled i verifikaciju...

123456. . .42
Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46