AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Britanski stručnjaci napravili asfalt koji se samostalno popravlja

Britanski stručnjaci napravili asfalt koji se samostalno popravlja

Britanci razvijaju samopopravljivi asfalt, koji će produžiti vek trajanja puteva za trećinu...

Pre nekoliko godina nemački stručnjaci su prvi predstavili asfalt koji upija vodu, tačnije koji propušta vodu kroz svoju struktruru dalje u zemlju. Ovaj asfalt se već ugrađuje na autoputevima širom nemačke, a vozači su zadovoljni činjenicom da automobili koji su ispred ne mogu da podižu veliku količinu vode sa površine kolovoza, što značajno olakšava vidljivost, odnosno povećava bezbednost vožnje.

Britanski stručnjaci napravili asfalt koji se samostalno popravlja

Britanski naučnici sada nam dolaze sa nečim potpuno novim, a to je asfalt koji je sposoban da se "samozaceljuje", pre nego što se sitne pukotine pretvore u rupe na putu. Materijal kombinuje konvencionalni bitumen sa mikrokapsulama ispunjenim recikliranim uljima na bio bazi. Kada vozila prelaze preko površine asfalta, pritisak kompresuje kapsule, a oslobođeno ulje omekšava bitumen, koji se uliva u mikropukotine i obnavlja njihovu koheziju. U laboratorijskim merenjima, manja oštećenja su se samostalno zatvorila u roku od sat vremena.


Ideja je da se spreči prodiranje vode u strukturu asfalta i tako se prekine lanac oštećenja, koji se ubrzava u zimskim uslovima, usled smrzavanja i odmrzavanja.

Britanski stručnjaci napravili asfalt koji se samostalno popravlja

Projekat su pokrenuli timovi sa "Swansea University" i "King’s College London". Kompjuterskim simulacijama su pratili ponаšanje organskih molekula u bitumenu. Ono što je bilo važno, jeste da se ulje oslobađa tačno u trenutku pucanja i nastanka pukotine, a ne pod normalnom optrerećenju od vozila. Inženjeri ističu održivost, jer su kapsule napravljene od biljnog otpada, čime se smanjuje potreba za primarnim naftnim sirovinama.


Koncept samozaceljivog asfalta nije potpuno nov. Rasprostranjen je i pristup sa čeličnim vlaknima, ali je ovaj koncept zahtevao periodično indukciono zagrevanje korišćenjem posebne tehnike. Najnovije britansko rešenje je potpuno nezavisno, iako je potrebno ispitati ponašanje u realnim uslovima i kako će višestruki ciklusi utucati na stabilnost uljnog punjenja, kao i otpornost na vodu i so.


Automagazin.rs
Izvor: King’s College London

123456. . .1636
YANGWANG U9 Xtreme
Slika nedelje