Holanđani ukidaju ograničenje od 100 km/h na autoputevima - Mera nije smanjila emisiju
![Holanđani ukidaju ograničenje od 100 km/h na autoputevima - Mera nije smanjila emisiju Holanđani ukidaju ograničenje od 100 km/h na autoputevima - Mera nije smanjila emisiju](slike/vesti/20240521171356_photo_0.jpg)
Jedna velika farma ćurki proizvodi više emisija štetnih materija, nego što je Holandija smanjila emisije redukcijom brzine na autoputevima...
Do 2019. godine maksimalna dozvoljena brzina na autoputevima u Holandiji bila je ista kao u većini drugih evropskih zemalja - 130 km/h. Krajem 2019. godine holandska vlada je donela odluku da, zbog razloga zaštite životne sredine, smanji maksimalnu dozvoljenu brzinu sa 130 km/h na 100 km/h. To nije bilo celodnevno, već je ograničenje od 100 km/h važilo samo u periodu od šest ujutru do 19 časova. Cilj ove mere bio je smanjenje emisije CO2, koja je u tom trenutku bila čak šest puta veća od evropskog proseka.
Mera je stupila na snagu u martu 2020. godine i zahtevala je dodatna izdvajanja zbog troškova vezanih za promenu oznaka na svim autoputevima. Na prvi pogled, mera je bila efikasna - podaci koje je objavio Institut za istraživanje bezbednosti na putevima (SWOVI) pokazuju da je pored smanjenja emisije CO2, smanjen broj i saobraćajnih nesreća. Međutim, bilo je teško proceniti, da li je na smanjenje emisije CO2 i saobraćajnih nesreća, uticala nova mera ili pandemija izazvana COVID virusom. 2022. godine, kada se saobraćaj normalizovao, broj nezgoda na putevima se vratio na približno isti nivo kao u godinama pre pandemije COVID-a, 2017. ili 2018. godine.
Istraživački novinari konzervativnog dnevnika Trouw i nedeljnika De Groene Amsterdammer doveli su u pitanje delotvornost mere smanjenja brzine na autoputevima. Oni su otkrili da su farme živine mnogo veći problem od automobila koji se voze autoputevima brzinom od 130 km/h. Pozivajući se na preciznu računicu, oni su naveli da jedna farma koja uzgaja 24.000 ćurki, proizvodi više azota za godinu dana nego što je u istom periodu ušteda od mera smanjenja brzine na autoputevima. Ove nalaze je kasnije potvrdila i holandska Agencija za procenu životne sredine i Nacionalni institut za zdravlje i životnu sredinu univerziteta u Wageningenu.
Posle nedavnih izbora, u Holandiji će biti formirana nova vlada, koja će vratiti ograničenje brzine na autoputu na 130 km/h, i to kao deo novog koalicionog sporazuma.
Automagazin.rs
Foto: Autozeitung.de