AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Reli izvedba Audi Quattro predstavljena je 1980. godine, i to je prvi automobil za relije koji je koristio pogon na sve točkove. Kada je FIA donela to pravilo, neki proizvođači bili su sumnjičavi prema 4WD u reliju: govorili su da je skup, težak i kompilovan. Ipak, Audi ih je sve demantovao svojim rezultatima, i danas se putevima kreće više od 2,5 miliona Quattro automobila. Ali, jedna Audijeva pobeda se izdvaja od svih drugih..

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Među zbirkom trijumfa koje je Audi ostvario osamdesetih godina u reliju ističe se jedan zapisan 11. jula 1987. godine, kada je Walter Röhrl (dvostruki šampion sveta u reliju) pobedio na prestižnoj trci "Pikes Peak" u američkom Coloradu. Ali, krenimo redom. Kao što smo istakli, Audijeve pobede već 1981. godine zabrinule su sve one koji su odmahivali rukom već na pojavu automobila sa pogonom na sve točkove. Posle dve godine napornih testiranja Quattro pogona koji su počeli krajem 1980. godine, Audi je obezbedio titule reli šampiona sveta u kategoriji konstruktora. 1983. godine finski vozač Hannu Mikkola postao je šampion sveta u reliju, a godinu dana kasnije Audi osvaja titule i u konkurenciji vozača i u konkurenciji konstruktora. Hannu Mikkola je u sezoni 1981. za upravljačem Audi Quattro pobedio na dva relija (RAC u Velikoj Britaniji i na reliju u Švedskoj), a Michele Mouton, najuspešnija žena u istoriji relija (vicešampion sveta 1982. godine i peta 1983. godine), takođe u Quattru pobeđuje na prestižnom San Remu.

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

1984. godine šampion sveta u reliju u bolidu Audi bio je Šveđanin Stig Blomqvist. 1984. godine Audi je u bitku sa Peugeotom, Lanciom, MG-om i Fordom krenuo sa konceptom Sport Quattro, koji je imao skraćen međuosovinski razmak na 222 centimetra. Međutim, posle jako puno nezgoda, ova kategorija reli automobila proglašena je nebezbednom, i Audi napušta šampionat sveta u reliju, 1986. godine. Ipak, nemački proizvođač hteo je svoje modele prezentovati i "preko bare" u cilju reklamnie kampanje pod sloganom "Arts of ingeneering" i 1984. godine Audi je nastupio na trci Pikes Peak u američkom Coloradu. Pikes Peak je planina visoka 4.301 metar koja se nalazi u vencu "Rocky Mountains". Prva trka ovde se odigrala daleke 1916. godine, a početkom osamdesetih godina organizatori su raspisali kategoriju za reli automobile. To je bila idealna prilika da proizvođači pokažu stepen razvoja tehnike, što je Audi iskoristio. Startuje se u Crystal Creeku, koji se nalazi oko 2.866 metara iznad mora. Do cilja se stiže posle 19,99 kilometara, gde je izmerena temperatura vazduha manja za 7 stepeni nego na startu. Staza je jako klizava, ali široka oko 6 metara, a na pojedninim mestima širina staze iznosi i 15 metara! Dužinom cele staze ne postoje "bankine" koje štite od provalije koja na nekim mestima dostiže dubinu i do 1.800 metara!

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Kao i u svetskom reli prvenstvu, Audi je slavio i na Pikes Peaku. 1984. godine Pikes Peak vozila je poznata relistkinja, Michele Moutton. Francuskinja je završila trku na drugom mestu, a od pobede je udaljio defekt. Godinu dana kasnije Michele je pobedila na Pikes Peaku u automobilu Audi Sport Quattro. 1986. godine za volanom Audi Sport Quattro S1 slavio je domaći vozač, Bobby Unser, postavivši i novi rekord staze koji je iznosio 11:09,22 minuta. Audi S1, verzija iz 1987. godine važio za jedan od najsnažnijih automobila grupe B. Petocilindrični motor, zapremine 2,1 litra isporučivao je neverovatnih 600 konjskih snaga pri 8.000 o/min i obrtni moment od 590 Nm pri 5.500 o/min. Ipak, fizika je bila neumoljiva i realna snaga Audija S1 na Pikes Peaku (na vrhu) iznosila je oko 450 konjskih snaga. Iako su inženjeri Audija, posebno za ovu priliku, razvili sistem koji je turbo punjač snabdevao vazduhom, gubitak je bio evidentan. Motor je bio povezan sa šestostepenim menjačem sa dve lamele, a prenos snage išao je preko tri diferencijala sa zatvaračem. Felne, za ovu priliku su bile prečnika 16 inča, a masa automobila iznosila je oko 1.000 kilograma. Walter Röhrl, "skromni perfekcionista", kako su ga neki zvali, bio je apsolutni anonimus za američku publiku. Bio je to neki takmičar iz Evrope koji na Pikes Peak-u nikada nije startovao. Ali, ubrzo su shvatili ko je Röhrl. Tim Peugeot, pod vođstvom Jeana Todta pobedio je Röhrl-a već u kvalifikacijama. Nemac u Audiju je imao problema sa dovodom vazduha do turbo punjača i najbrže vreme beleži Finac Ari Vatanen u Peugeotu 205 T16. Trka, 11.07.1987. godine. Predposlednji je startovao Röhrl, a Vatanen poslednji. Nepoznati vozač iz Regensburga pravi neverovatno vreme: 10:47,85 min. Čak 4 puta uspeo je da menjač ubaci u poslednji, šesti stepen prenosa, a na najbržoj deonici zabeležena brzina iznosila je 196 km/h. Svih 156 krivina Nemac je vozio praktično "driftom". Ari Vatanen zabeležio je vreme 10:54,38, što je 7 sekundi lošiji rezultat. Walter Röhrl je tada izjavio: "Sve što mogu reći jeste da je bilo sjajno učestvovati na ovoj "ludoj" trci. Bilo je ludo, ali često su lude svari najbolje u životu. Mislim da je ovo bio vrhunac onoga što se može postići sa jednim reli automobilom". Video sa vožnjom Waltera Röhrla na Pikes Peaku, možete pogledati klikom na link. Goran Sarić - Automagazin

Fiat 500 uspešno završio maraton Overland Challenge

Fiat 500 uspešno završio maraton Overland Challenge

Mali Fiat se bez straha umešao u surovu ekspediciju "Overland Challenge" i uspešno prešao put od Pekinga do Milana, a zatim se skrasio na salonu u Bologni. Fiat 500 rutu dugu 18.000 kilometara prešao je opremljen turbodizel agregatom 1.3 JTD Multijet...
Toyota predstavila novi robot

Toyota predstavila novi robot

Kompanija Toyota nije navikla na inferiornost u oblasti tehničkog progresa, pa je, posle interesantnih Hondinih rešenja i Toyota predstavila svoju ideju savremenog robota. On zna da svira violinu i vozi svog vlasnika...
Novi Subaru Forester - prva fotka je tu!

Novi Subaru Forester - prva fotka je tu!

Kompanija Subaru razvila je sasvim novi Forester koji je porastao u svim smerovima. Duži, širi, viši, prostraniji. Japanska kompanija već je uključula odbrojavanje za premijeru Forestera (možete pogledati klikom na LINK), a pred nama je i prva nezvanična fotografija...
BMW obara prodajne rekorde

BMW obara prodajne rekorde

Prodaja nemačke grupacije BMW u novembru mesecu porasla je za 13,2% na 129.460 automobila. Najveće zasluge za velike tržišne uspehe u novembru mesecu, čelnici BMW-a pridaju marki Mini. Kompanija BMW juče je saopštila da je na dobrom putu da dostigne rekordnu godinu po prodaji...
Otvoren novi prodajno servisni centar STOJANOV

Otvoren novi prodajno servisni centar STOJANOV

U četvrtak 6. decembra u Novom Sadu otvoren je novi auto salon "Stojanov". Firma "Stojanov" postoji 30 godina, a sa firmom "Delta Automoto" kao diler vozila iz programa Fiat, Alfa Romeo i Lancia uspešno sarađuje 10 godina. Salon se nalazi na Zrenjaninskom putu u Ulici Veliki rit 27b. Na prostoru od 3.700 kvadrata smešteni su prodajni salon, servis i prodavnica originalnih rezervnih delova...
Fiat 500 - auto godine u bojama Valentina Rossija

Fiat 500 - auto godine u bojama Valentina Rossija

Ovogodišnja sezona Moto GP šampionata bila je prva za Fiat, kao oficijelnog sponzora Yamaha tima. Na ovogodišnjem Bologna Motor Show-u predstavljen je Fiat 500 u bojama motocikla na kojem je nastupao Valentino Rossi. Na ovaj način spojene su dve italijanske žive legende...
Mercedes-Benz predstavio novi Papamobil

Mercedes-Benz predstavio novi Papamobil

Posle dve godine razvoja kompanija Mercedes-Benz predstavila je novi "Papamobil" koji se oslanja na proverenu platformu modela G500. Poglavar rimokatoličke crkve, Papa Benedikt XVI, već je preuzeo novi off-road iz produkcije Mercedesa...
Saab 9-1, koncept već u julu

Saab 9-1, koncept već u julu

Kompanija Saab aktivno radi na razvoju modela koji bi trebao predstavljati konkurenciju automobilima kao što su Audi A3, BMW serije 1... Finalna verzija modela 9-1 na tržištu se očekuje 2010. godine, a koncept model mogao bi biti predstavljen već u julu mesecu, na London Auto Show-u...
Predstavljena Mazda 5 facelift

Predstavljena Mazda 5 facelift

Mazda 5 preživela je jedan kvalitetan facelift, koji će joj doneti novu energiju za dalji uspešan tržišni život. Ipak, u Mazdi se nisu zadovoljili samo blagim kozmetičkim zahvatima, pa su izmene pretrpeli i motori, ali i izgled enterijera...
Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje