AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Reli izvedba Audi Quattro predstavljena je 1980. godine, i to je prvi automobil za relije koji je koristio pogon na sve točkove. Kada je FIA donela to pravilo, neki proizvođači bili su sumnjičavi prema 4WD u reliju: govorili su da je skup, težak i kompilovan. Ipak, Audi ih je sve demantovao svojim rezultatima, i danas se putevima kreće više od 2,5 miliona Quattro automobila. Ali, jedna Audijeva pobeda se izdvaja od svih drugih..

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Među zbirkom trijumfa koje je Audi ostvario osamdesetih godina u reliju ističe se jedan zapisan 11. jula 1987. godine, kada je Walter Röhrl (dvostruki šampion sveta u reliju) pobedio na prestižnoj trci "Pikes Peak" u američkom Coloradu. Ali, krenimo redom. Kao što smo istakli, Audijeve pobede već 1981. godine zabrinule su sve one koji su odmahivali rukom već na pojavu automobila sa pogonom na sve točkove. Posle dve godine napornih testiranja Quattro pogona koji su počeli krajem 1980. godine, Audi je obezbedio titule reli šampiona sveta u kategoriji konstruktora. 1983. godine finski vozač Hannu Mikkola postao je šampion sveta u reliju, a godinu dana kasnije Audi osvaja titule i u konkurenciji vozača i u konkurenciji konstruktora. Hannu Mikkola je u sezoni 1981. za upravljačem Audi Quattro pobedio na dva relija (RAC u Velikoj Britaniji i na reliju u Švedskoj), a Michele Mouton, najuspešnija žena u istoriji relija (vicešampion sveta 1982. godine i peta 1983. godine), takođe u Quattru pobeđuje na prestižnom San Remu.

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

1984. godine šampion sveta u reliju u bolidu Audi bio je Šveđanin Stig Blomqvist. 1984. godine Audi je u bitku sa Peugeotom, Lanciom, MG-om i Fordom krenuo sa konceptom Sport Quattro, koji je imao skraćen međuosovinski razmak na 222 centimetra. Međutim, posle jako puno nezgoda, ova kategorija reli automobila proglašena je nebezbednom, i Audi napušta šampionat sveta u reliju, 1986. godine. Ipak, nemački proizvođač hteo je svoje modele prezentovati i "preko bare" u cilju reklamnie kampanje pod sloganom "Arts of ingeneering" i 1984. godine Audi je nastupio na trci Pikes Peak u američkom Coloradu. Pikes Peak je planina visoka 4.301 metar koja se nalazi u vencu "Rocky Mountains". Prva trka ovde se odigrala daleke 1916. godine, a početkom osamdesetih godina organizatori su raspisali kategoriju za reli automobile. To je bila idealna prilika da proizvođači pokažu stepen razvoja tehnike, što je Audi iskoristio. Startuje se u Crystal Creeku, koji se nalazi oko 2.866 metara iznad mora. Do cilja se stiže posle 19,99 kilometara, gde je izmerena temperatura vazduha manja za 7 stepeni nego na startu. Staza je jako klizava, ali široka oko 6 metara, a na pojedninim mestima širina staze iznosi i 15 metara! Dužinom cele staze ne postoje "bankine" koje štite od provalije koja na nekim mestima dostiže dubinu i do 1.800 metara!

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Kao i u svetskom reli prvenstvu, Audi je slavio i na Pikes Peaku. 1984. godine Pikes Peak vozila je poznata relistkinja, Michele Moutton. Francuskinja je završila trku na drugom mestu, a od pobede je udaljio defekt. Godinu dana kasnije Michele je pobedila na Pikes Peaku u automobilu Audi Sport Quattro. 1986. godine za volanom Audi Sport Quattro S1 slavio je domaći vozač, Bobby Unser, postavivši i novi rekord staze koji je iznosio 11:09,22 minuta. Audi S1, verzija iz 1987. godine važio za jedan od najsnažnijih automobila grupe B. Petocilindrični motor, zapremine 2,1 litra isporučivao je neverovatnih 600 konjskih snaga pri 8.000 o/min i obrtni moment od 590 Nm pri 5.500 o/min. Ipak, fizika je bila neumoljiva i realna snaga Audija S1 na Pikes Peaku (na vrhu) iznosila je oko 450 konjskih snaga. Iako su inženjeri Audija, posebno za ovu priliku, razvili sistem koji je turbo punjač snabdevao vazduhom, gubitak je bio evidentan. Motor je bio povezan sa šestostepenim menjačem sa dve lamele, a prenos snage išao je preko tri diferencijala sa zatvaračem. Felne, za ovu priliku su bile prečnika 16 inča, a masa automobila iznosila je oko 1.000 kilograma. Walter Röhrl, "skromni perfekcionista", kako su ga neki zvali, bio je apsolutni anonimus za američku publiku. Bio je to neki takmičar iz Evrope koji na Pikes Peak-u nikada nije startovao. Ali, ubrzo su shvatili ko je Röhrl. Tim Peugeot, pod vođstvom Jeana Todta pobedio je Röhrl-a već u kvalifikacijama. Nemac u Audiju je imao problema sa dovodom vazduha do turbo punjača i najbrže vreme beleži Finac Ari Vatanen u Peugeotu 205 T16. Trka, 11.07.1987. godine. Predposlednji je startovao Röhrl, a Vatanen poslednji. Nepoznati vozač iz Regensburga pravi neverovatno vreme: 10:47,85 min. Čak 4 puta uspeo je da menjač ubaci u poslednji, šesti stepen prenosa, a na najbržoj deonici zabeležena brzina iznosila je 196 km/h. Svih 156 krivina Nemac je vozio praktično "driftom". Ari Vatanen zabeležio je vreme 10:54,38, što je 7 sekundi lošiji rezultat. Walter Röhrl je tada izjavio: "Sve što mogu reći jeste da je bilo sjajno učestvovati na ovoj "ludoj" trci. Bilo je ludo, ali često su lude svari najbolje u životu. Mislim da je ovo bio vrhunac onoga što se može postići sa jednim reli automobilom". Video sa vožnjom Waltera Röhrla na Pikes Peaku, možete pogledati klikom na link. Goran Sarić - Automagazin

Jaguar XF-R prikazan u Goodwoodu

Jaguar XF-R prikazan u Goodwoodu

Audi RS6, BMW M5, Mercedes E 63 AMG, uskoro će dobiti ljutog konkurenta, Jaguar XF-R. Dugoočekivana nabrijana verzija uspešnog modela Jaguar XF predstavljena je na "festivalu brzine", u britanskom Goodwoodu...
Citroën Airdream - ulazak u svet ekologije

Citroën Airdream - ulazak u svet ekologije

Volkswagen ima BlueMotion, Mercedes ima Bluetec, Ford je predstavio ECOnetic... Francuska komapanija Citroen predstavila nam je program Airdream, iza kojeg se kriju ekološki automobili sa nižom emisijom štetnih materija i manjom potrošnjom...
Subaru ostvario rekordnu prodaju u Americi

Subaru ostvario rekordnu prodaju u Americi

Kompanija Subaru Amerika je nedavno izvestila da je u ove godine ostvarila najbolju prodaju ikada postignutu u mesecu maju sa 18.436 prodatih vozila. Maloprodajni rezultat je za 13% veći u odnosu na isti mesec 2007. godine, a posledica je velike potražnje od strane kupaca...
Open Study Model - Honda uskoro otkriva detalje

Open Study Model - Honda uskoro otkriva detalje

Svoju studiju lakog sportskog modela sa niskom emisijom Honda planira da otkrije javnosti na Britanskom međunarodnom Motor Show-u krajem ovog meseca. Kod ovog roudster dvoseda uglađen izgled spojen je sa uzbudljivim i dinamičnim, tehnološka rešenja motora su još efikasnijia i imaju još niži nivo emisje štetnih gasova...
Jaguar XK facelift - špijunske fotografije

Jaguar XK facelift - špijunske fotografije

Prema dostupnim infomracijama, Jaguar će na oktobarskom sajmu automobila u Parizu predstaviti redizajniranu verziju modela XK, koji je svojim predstavljanjem, 2006. godine, označio početak nove ere za Jaguar...
Bugatti Veyron Targa - stiže za mesec dana

Bugatti Veyron Targa - stiže za mesec dana

O tome da će Bugatti predstaviti ekskluzivnu targa uzvedbu modela Veyron već smo Vas nekoliko puta informisali, a sada je stigla i zvanična potvrda da će zvanična premijera najbržeg otvorenog automobila na planeti biti održana na manifestaciji "Pebble Beach Concours d’Elegance" sledećeg meseca...
BMW serije 3 - Facelift i novi 330d

BMW serije 3 - Facelift i novi 330d

Samo nedelju dana posle predstavljanja zvaničnih fotografija i informacija nove generacije serije 7, BMW nam otkriva znanične detalje o redizajniranom modelu serije 3. Osvežena "trojka" biće predstavljena na oktobarskom sajmu automobila u Parizu, posle čega kreće i prodaja...
Volkswagenov pogled u budućnost - 2028. godina

Volkswagenov pogled u budućnost - 2028. godina

Kako će izgledati naše ulice za dvadeset godina? Na ovo pitanje Volkswagen je pokušao da nam da odgovor na web stranicama, gde su predstavljene četiri studije: Room, Up!, One i Ego. Volkswagen automobili 2028. godine organizovaće nam radni dan, podsećati nas na zakazane sastanke, ukazivati na najniže cene u prodavnicama, ali biće sposobni da se samostalno parkiraju...
Chevrolet Corvette ZR1 - rekord na Nürburgringu

Chevrolet Corvette ZR1 - rekord na Nürburgringu

Najsnažnija verzija modela Corvette, model Corvette ZR1, prešla je krug legendarne staze severni Nürburgring za rekordnih 7 minuta 26,4 sekunde. Ovim sjajnim rezultatom ZR1 je pokazao veliki potencijal, pokorivši modele kao što su Pagani Zonda F Clubsport i Nissan GT-R...
Rally Saudi Arabia 2025 - Sebastien Ogier
Slika nedelje