Testirali smo: Toyota Land Cruiser 2.8D-4D AT
Toyota Land Cruiser serije 150 je umivena i ima lepši enterijer. Naravno, tehnika je i dalje vrhuhunska i čini ovaj automobil jednim od najkvalitetnijih terenskih vozila na svetu...
Iako se Land Cruiser serije 150 u aktuelnom izdanju proizvodi već osam godina, najnovijim faceliftom nam jasno stavlja do znanja, da još uvek ne razmišlja o penziji.
Pogledajte fotogaleriju: Toyota Land Cruiser 2.8D-4D AT - Test 2018.
I posle modernizacije, automobil je zadržao svoje respektabilne dimenzije - auto meri dužinu 4.780 mm, širinu 1.885 mm i visinu 1.890 mm, uključujući i krovne nosače. Da je Land Cruiser i dalje vrhunski terenac, svedoči i klirens koji iznosi 215 milimetara. Naravno, ovo se odnosi na verziju sa pet vrata, a Land Cruiser je dostupan i u trovratnoj karoserijskoj verziji.
Land Cruiser je dobio novi izgled, a najviše je promenjen prednji deo automobila. Primećujemo veliku masku hladnjaka sa pet horizontalnih hromiranih lajsni, koje su značajno šire nego kod prethodnika. U osnovnoj verziji, svetla su halogena, ali u svim ostalim verzijama, Land Cruiser je opremljen Bi-Led svetla sa automatskom regulacijom visine, odnosno dužine svetlosnog snopa. Svetla za maglu više nisu okrugla i dobila su hromirane ramove u obliku bumeranga.
Promene su uočljive i na drugim delovima karoserije. Masivna hauba dobila je preoznatljivo udubljenje na sredini, a zadnja LED svetla dobila su potpuno novu, tačnije izraženiju grafiku. Osnovna verzija stoji na čeličnim felnama prečnika 17 inča, sledeći stepen opreme nudi aluminijumske felne istog prečnika, a sve ostale verzija mogu se pohvaliti felnama prečnika 19 inča i pneumaticima dimenzija 265/55.
Pored promena spolja, modernizovani Land Cruiser je dobio još kvalitetniji enterijer. Četvorokraki volan je preuzet od većeg Land Cruisera V8, ali najveću promenu je pretrpeo centralni deo "kokpita". Naravno, centralno mesto zauzima veliki dipslej Infotaiment sistema Touch 2, čija dijagonal iznosi 8 inča. Ispred vozača se nalazi optitron displej u boji dijagonale 4,2 inča. Primećujemo i da su materijali u kabini značajno kvalitetniji nego kod prethodnika. Već od drugog stepena opreme, Land Cruiser dobija 8-inči displej i audio sistem sa devet reproduktora. Dva najviša nivoa opreme nude navigacioni sistem sa audio sistemom JBL sa 14 zvučnika.
Na velikom displeju, pored navigacionih mapa i multimedijalnih sistema, može se reprodukovati i snimak sa parking kamere, koji je zaista za svaku pohvalu. Vozaču najviše pomaže panoramski monitor. Sedišta su obložena kožom, prostrana su i nemaju izraženo bočno držanje u krivinama. Grejanje sedišta postoji kako napred, tako i pozadi, a ono što će u toplim danima posebno radovati, jeste sistem ventilacije u sedištima. Prostora ima na pretek u svim smerovima, kako napred, tako i na zadnjim sedištima. I pored činjenice, da je visok 196 centimetara, Webmaster Automagazin portala je veoma lako pronašao optimalnu poziciju za volanom. Specijalitet za mlade porodice jeste zabavni sistem smešten u krovu automobila. Može se dobiti uz paket Premium, zajedno sa šiberom. U pitanju je mali TV, na kojem se može reprodukovati sadržaj sa USB-a. Deca će sigurno biti zadovoljna. Od nivoa opreme Limited dostupan je i treći red sedišta, deljiv u razmeri 50:50, kakvim je bio opremljen i naš test automobil.
Vrata prtljažnika se, zbog nešto veće težine, otvaraju u stranu, i to na desno. Ako ste se paralelno parkirali, otvaranje vrata može biti otežano. Ipak, u Toyoti su mislili na sve, pa je manje predmete moguće spustiti u prtljažnik i tako što otvorimo samo staklo na vratima prtljažnika, koje se otvara tipično nagore. Osnovna zapremina prtljažnika, naravno pod uslovom da treći red sedišta nije u funkciji, iznosi 621 litar, a kada se obore nasloni zadnjih sedišta, njegova zapremina raste na velikih 974 litra. Ako uzmemo u obzir kompletan prostor do krova automobila, onda je zapremina prtljažnog prostora, sa oborenim naslonima zadnjih sedišta, neverovatnih 1.833 litra.
Poslednja modernizacija modela Land Cruiser nije zaobišla ni tehniku. Trolitarski motor podlegao je trendu downsizinga i dobio je naslednika zapremine 2,8 litara, koji razvija maksimalnu snagu od 130 kW pri 3.400 o/min i 450 Nm u rasponu obrtaja od 1.600 do 2.400 o/min. Treba istaći, da je maksimalni obrtni moment kod verzije sa automatizovanim menjačem 30 Nm niži nego kod verzije opremljene manuelnim menjačem. Ovo je jedini motor koji, sa kojim Land Cruiser možete kupiti. Da bi motor zadovoljio strogu Euro 6 ekološku normu, opremljen je i sistemom dvostruke recirkulacij izduvnih gasova i sistemom ubrizgavanja AdBlue tečnosti.
Motor ima nešto grublji rad kada je hladan, ali kada se ugreje nećete ga ni primetiti. Posebno moramo da pohvalimo odličan automatizovan menjač, koji pri normalnoj vožnji omogućava promenu stepena prenosa pri samo 1.300 o/min, što ove operacije čini potpuno neprimetnim i sa minimalnim efektima u kabini. Kada komandu gasa pritisnemo za nijansu snažnije, promene stepena prenosa se realizuju pri 2.000 o/min, a kada papučicu gasa pritisnemo do kraja, promena "brzina" se vrši oko granice oko 3.500 o/min. Moramo da uputimo sve pohvale za karakteristike menjača. Promene stepena prenosa su glatke i gotovo neprimetne, jer pri konstantnoj vožnji, na magistralnim putevima, promene brzina vrši se pri 1.900 o/min, što je optimalan nivo s obzirom na nešto duže prenosne odnose. Takođe, pogonski sistem je podešen za vozače koji preferiraju mirnu i kontantnu vožnju, jer za nešto oštriju vožnju, promena stepena prenosa mogla bi biti i brža. Ali, ko još kupuje 2,3 tone težak terenac za sportsku vožnju?
Potrošnja? Vozeći Land Cruiser po tradicinalnim srpskim putevima, bord kumpjuter je pokazivao oko 8,5 litara na 100 pređenih kilometara. Vožnja na autoputu, potrošnju povećava na 9,5 l/100 km, a potrošnja u gradskim gužvama prelazila je 10 litara na 100 pređenih kilometara.
I pored mase od 2,3 tone, modernizovani Land Cruiser se veoma dobro pokazao na asfaltnim putevima. Naravno, mora se računati na nešto veće manevrisanje volanom, jer su prenosni odnosi volana podešeni pre svega za terensku vožnju. Naravno, pri višim brzinama treba obratiti pažnju i na nešto više težište automobila, kao i na pneumatike sa višim profilom. U normalnoj vožnji, pa čak i kada idemo malo oštrijim tempom, automobil se čvrsto drži zadate putanje u krivinama. Da se Land Cruiser neće osramotiti ni na autputu, govori i činjenica da je maksimalna brzina 175 km/h.
Land Cruiser važi za jednog od poslednjih predstavnika tradicionalnih off-road automobila, koji je sposoban da se uputi u najteže terene. Zanimljivo je da automobil može da savlada bočni nagib od čak 42 stepena i penjanje na istom nagibu, a ove podatke vozač može videti na displeju Infotaiment sistema. U terenskoj vožnji od pomoći su i kamere, čiji snimak se reprodukuje na centralni displej u autobomoilu.
Vozač može izabrati nekoliko režima vožnje, a na terenu je od pomoći i sistem MTS (Multi-Terrain Select), koji prilagođava funkcionisanje kočionog sistema, gasa, trakcije i diferencijala. Postoji pet režima, tačnije za neravan teren, za blato i pesak, za kamenom prekriven teren i za kamen u kombinaciji sa zemljom. Posebnu pohvali zaslužuje sistem Crown Conrol, koji održava konstantnu brzinu automobila u svim uslovima i nagibima. Land Cruiser je opremljen i centralnim diferencijalom tipa Torsen, koji se vrhunski pokazao u blatom prekrivenoj podlozi, kao i u dubokom blatu. Primetili smo, da se na centralnoj konzoli nalazi i dugme za 2ND, što je funkcija koja omogućava automobilu da krene drugim stepenom prenosa, kako bi se smanjilo proklizavanje u ekstremnim uslovima. Tokom našeg višednevnog testa, imali smo priliku da ovog teškaša isprobamo na manje zahtevnim terenima, koji su za Land Cruiser zaista bili sitan zalogaj.
Recimo i to, da cena modernizovanog Land Cruisera 2018 u Srbiji počinje od 44.600 evra, koliko je potrebno izdvojiti za verziju sa troja vrata. Za Land Cruiser sa petora vrata u početnom Active nivou opreme, potrebno je izdvojiti 47.500 evra. Za top verziju, kao što je automobil koji smo imali na testu, potrebno je izdvojiti 74.400 evra. Kako Land Cruiser stoji u odnosu na konkurenciju? Odgovor na ovo pitanje nije lak, jer je teško reći koji automobil je direktan konkurent ovom drvoseči u kravati. To može biti odlična tema za diskusiju.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D AT - tehnička specifikacija | |
Tip motora: | turbodizel Common Rail |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 2.755 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 130 / 3.400 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 450 / 1.600 - 2.400 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 175 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 12,7 |
Potrošnja na testu - prosečno (l/100km): | 8,8 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 553 / 1.833 |
Zapremina rezervoara (L): | 87 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 2.280 / - 710 |
Dimenzije pneumatika: | 265/55 R19 |
Dužina automobila (mm): | 4.780 |
Širina automobila (mm): | 1.885 |
Visina automobila (mm): | 1.890 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.790 |
Cena osnovnog modela | 47.500 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Generalni zastupnik Toyota vozila: Toyota Srbija
Web: www.toyota.rs
Tekst: Goran Sarić
Foto: Milomir Bošković