Mercedes-Benz E300de - isprobali smo dizel-elektro hibrid
Da li znate na koju automobilsku kategoriju je najviše uticala nova metodologija merenje emisije - WLTP? Na dizele? Ne! Na plug-in hibride, odnosno na hibride koji se mogu puniti. Mercedes-Benz ima ozbiljan odgovor...
Plug-in hibridi najpre su dizajnirani tako, da mogu merni ciklus NEDC da pređu na čistu električnu energiju. Prema ovoj metodologiji merenja, proizvođači su mogli da u određenom ciklusu zabeleže nulu u tabelu sa emisijom. Tačnije, jedno merenje je realizovano sa praznim, a drugo sa punim baterijama. To znači da je u jednom merenju beležena emisija od 85 grama, a u drugom emisija je bila 0 grama. Prosek od 42,5 grama unošen je kao zvaničan rezultat. To više nije moguće.
Novi protokol WLTP (Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure) koristi se za homologaciju vozila unutar Evropske unije. Podsetimo, WLTP protokol je u septembru 2018. godine zamenio prethodni homologacijski postupak (NEDC), koji je stupio na snagu 1992. godine. Projektovan je tako da obezbedi realnije uslove testiranja u cilju izračunavanja potrošnje goriva i emisije vozila. Ciklus vožnje podeljen je u četiri dela sa različitim prosečnim brzinama: sporom, srednjom, velikom i izuzetno velikom. Svaki deo sadrži različite faze vožnje, zaustavljanja, ubrzavanja i faze kočenja. Za svaki novi tip vozila, svaka konfiguracija pogonskog sklopa testira se po WLTP postupku za najlakše i najteže varijante automobila.
Mercedes-Benz je odgovorio sa novim plug-in hibridnim modelima. Umesto prethodnog E350e, stigao je E300e, koji kombinuje noviji benzinski četvorocilindarski motor (M264 umesto starijeg M274). Baterija je povećana sa 9,5 na 13,5 kWh, a elektromotor ima snagu od 90 kW.
U Mercedes-Benz trening centru u Krnješevcima, mi smo imali priliku da se "oči u oči" upoznamo sa dizelskom verzijom plug-in hibrida, koja nosi oznaku E 300de. Dizelski agregat uparen je sa istim, gore pomenutim elektromotorom, koji je razvija firma Bosch. Pokreće ga dizelski motor (OM 654) zapremine 1.950 cm3, koji razvija maksimalnu snagu od 143 kW pri 3.800 o/min. Maksimalni obrtni moment (dizel 400 Nm, elektromotor 440 Nm) dostupan je praktično iz faze mirovanja, zahvaljujući elektromotoru. Ukupna snaga pogonskog sistema iznosi 225 kW, a ukupni obrtni moment oko 700 Nm.
To je na papiru, ali u praksi sve izgleda još bolje i ubedljivije. Vladan Petrović je tokom kratke vožnje isprobao Mercedes-Benz E300de i utisci su pozitivni. "Vozna dinamika je mnogo bolja nego što sam očekivao od ekološkog automobila. Upravjački sistem je precizan i moram da pohvalim velike mogućnosti podešavanja prema preferencijama vozača. Vožnja na čist električni pogon je uvek zanimljiva, ali valjalo bi videti kako sve to funkcioniše u uslovima realnog saobraćaja, posebno u gradskom saobraćaju." - objašnjava Petrović.
Prisutni su imali prilike da se podsete istorije uvođenja električnih motora u brendu Mercedes-Benz od daleke 1882. godine, ali i da se upoznaju sa svim novitetima novog brenda EQ, sa posebnim osvrtom na plug-in hibrid vozila. Kompanija Daimler AG najavila je dramatično proširenje plug-in hibrid game vozila pod brendom EQ Power - do kraja 2019. najavljeno je da će ih biti 10, a do kraja 2020. godine čak 20. Plug-in gama Mercedes-Benz vozila sada može da se pohvali ne samo limuzinama i karavanima E-Klase i C-Klase, već i kompaktnim vozilima kao što su A-Klasa i B-Klasa, i popularnim SUV modelima, kao što je GLE i GLC.
Bitna novost za tržište Srbije jeste početak prodaje plug-in hibrid modela od ove godine. Upravo je E-Klasa 300 de, čija cena startuje od 47.500 eura primer napredne tehnologije brenda Mercedes-Benz, koji se postavio kao jedini proizvođač na tržištu koji nudi dizel motor u kombinacijom sa plug-in tehnologijom.
PR