Test - Ford Mondeo 2.0 TDCi - Ford ponovo meša karte
Ford očigledno vrlo dobro zna šta vole kupci. Čim su objavljene prve zvanične fotografije, interes je bio neviđen i čak sam putem e-maila primao pitanja ljudi koji su naslepo hteli da uplate najnoviju limuzinu Forda. Izgled novog Mondea i zaslužuje tako nešto, baš kao i objavljeni rezultati Euro NCAP testiranja u kojima je Mondeo osvojio maksimalno mogućih pet zvezdica za bezbednost...
Odmah po preuzimanju od uvoznika, u novom Ford Mondeu 2.0 TDCi uputio sam se kod moje najbolje prijateljice. "Ne mogu da verujem. Vidi kako je lep." - bilo je prvo što je izgovorila. Začudio sam se na njenoj reakciji, jer ona je inače poptuno nezainteresovana za sve što pokreće gorivo. Bitno drugačije na pojavu novog Mondea nisu reagovali ni mnogi radoznali pored puta. Kakve li promene u odnosu na dosadašnji bezlični Mondeo, pomislio sam. Definitivno, sa novim modelom Ford je otišao ne jedan, već dva koraka dalje. Nije tu reč samo o lepšem izgledu, već i o brojnim drugim detaljima. Komfor je sada dosta izraženiji, vozne osobine izrazito uverljivije a tehnologija neuporedivo modernija. Moram biti iskren, i mene je zagolicala pojava novog Mondea puno više nego što sam očekivao. Novi Mondeo je automobil u potpunosti skrojen po evropskim ukusima, i ako uzmemo u obzir činjenicu da se automobil kupuje kao što se kupuje haljina, mora biti privlačna, shvatamo samo jedno: Passat je pogođen pravo u pleksus.
Novi Ford Mondeo se svojim dizajnerskim izražajem u potpunosti nastavlja na filozofiju "kinetičkog" dizajna koja se pokazala izuzetno uspešnom na evropskom tržištu. Podsetimo da je titulu Evropskog automobila godine 2007. poneo Ford S-Max, rodonačelnik "kinetic" Fordova. Automobilom dominiraju oštre linije, koje ovaj model čine izuzetno dinamičnim. Veliki usisnici za vazduh napred i oštre svetlosne grupe jasno pokazuju da se novi Mondeo obraća daleko široj i sve mlađoj ciljnoj grupi kupaca, za razliku od konzervativnog prethodnika. Isto nam govore i markantna zadnja svetla, koja nedvosmisleno podsećaju na ona na modelu S-Max. Kada je dizajn u pitanju, možemo slobodno zaključiti da je dizajnerski tim Forda nadmašio samog sebe: novo, sportski i dinamički naglašeno odelo savršeno pristaje automobilu kakav je Mondeo.
Kako spoljašnjost, tako radikalne izmene preživeo je i enterijer automobila. Unutrašnjost je sasvim nova i iz minule generacije nećete pronaći ni jedan jedini detalj. Konačno se Ford oslobodio klasične i nemački hladne unutrašnjosti. Proste linije zamenjene su atraktivnim oblinama u kombinaciji sa dinamičnim crtama kokpita ispred suvozača. Na centralnoj konzoli sve deluje odlično upakovano i pregledno. Ipak, ovde treba istaći jedan detalj koji može zasmetati. Da li centralna konzola mora biti toliko široka? Viši vozači često će se kolenima opirati o bok središnjeg panela, a samo 3-4 centimetra uži panel rešio bi sve "probleme". Na drugu stranu, korišćeni materijali u unutrašnjosti Mondea su za svaku pohvalu. Gumirana plastika deluje kvalitetno i zategnuto i uliva osećaj kompaktonsti, što se može reći i za odlično oblikovana sedišta. Sve komande smeštene su upravo tamo gde ih i očekujete, sa izuzetkom komandi putnog kompjutera koje su smeštene na desnom setu dugmića na obruču volana. Ipak, ovo je detalj koji samo možemo pohvaliti, jer se ovladavanje putnim kompjuterom krajnje pojednostavljeno, što se može reći i za kontrole prozora sa automatskom funkcijom kako za vozača tako i za suvozača.
Prednjim i zadnjim sedištima posvećena je posebna pažnja. Prostor za putnike povećan je, ali ne koliko se očekivalo od modela koji je za nekoliko centimetara duži od svog prethodnika. Gde su nestali centimetri? Sedišta su sada puno udobnija, deblja sa jakim bočnim uporištima, i odaju utisak kvaliteta, posebno u kombinaciji sa kožnim oblogama, kakve je imao naš test automobil. Gotovo je neverovatno koliko se Ford potrudio da u ovom porodičnom modelu omogući vrhunsko držanje tela, adekvatno visokim performansama. Kada bi barem drugi proizvođači sledili ovaj primer... Složili smo se da veći luxus u ovoj klasi automobila nije potreban. Prtljažni prostor najviše je profitirao povećanjem dimenzija i njegova zapremina sada iznosi 540 litara, odnosno 1460 litara, kada se obori zadnji red sedišta. I sa ergonomske strane, zamerku je teško pronaći. Čak i kada prednja sedišta pomerimo unazad do kraja, putnici pozadi neće biti dramatično zakinuti za komfor sedenja. Relativno visoka karoserija, sa blago oborenim staklima, pruža dobar komfor svim putnicima u automobilu.
U Kelnu je poznati karneval, isto tako i pod Fordovim prednjim poklopcem. 2-litarski 16-ventilski Common-Rail agregat oglašava se pravim dizelskim tonovima, ali dizelska buka nije prazno obećanje. Možemo slobodno reći da Rudolf Diesel može biti ponosan. Ne samo što njegov patent uspešno funkcioniše u milionima automobila, već zato što sa svakom novom generacijom postaje sve bolji i bolji, što nam dokazuje i novi Mondeo. TDCi i dalje na prednju osovinu isporučuje 130 konjskih snaga i ispunjava Euro 4 ekološku normu. Motor nas je prosto očarao snažnim potiscima u srednjim režimima rada, što možemo zahvaliti velikim "zalihama" Obrtnog momenta. Motor sa oznakom Duratorq razvija 320 Nm u rasponu u dizelski niskih 1.750 do 2.240 o/min. Ipak, kako bi udovojio zahtevima onih koji traže bolja ubrzanja, za ovaj agregat razvijen je sistem "nadmomenta" (Overboost) koji dozvoljava da se pri jednakoj vrednosti broja obrtaja kratkotrajno razvije čak 340 Nm Obrtnog momenta. U vožnji Mondea 2.0 TDCi nemoguće je, s vremena na vreme, ne pritisnuti papučicu gasa do kraja, što zauzvrat daje osećaj snažnog potiska u leđa (tipičnog za današnje motore ove vrste). Kod ovog motora zasmetao nam je jedan detalj: slabost pri kretanju. Zato je kod starta uvek potrebna puna koncentracija, jer u protivnom vrlo lako se može desiti da se motor ugasi. Iako mnogi ne misle tako, to je tipičan turbo dizelski problem - ali kod Mondea suviše izražen. Na kraju, sve to postaje sasvim nebitno, kada pogledamo podatak o potrošnji našeg test automobila. Verovali ili ne, ovaj 1.550 kg težak automobil u otvorenom saobraćaju trošio je 4,9 litara "crnog zlata" na 100 pređenih kilometara. Ne, nismo se prevarili: manje od 5 litara evrodizela, što će obradovati sve one koji Mondea gledaju kao svoj budući porodični automobil. U gradskim uslovima agregat troši oko 7,5 litara na 100 pređenih kilometara. Menjač sa 6 stepeni prenosa je precizan a hodovi su jako kratki. Ipak, s obzirom na elastičnost ovog motora i njegovo odlično ponašanje u svim režimima rada, vlasnik novog Mondea opremljenog ovim agregatom sigurno neće puno raditi na promeni stepena prenosa.
Užitak u vožnji se kod novog Ford Mondea ne očekuje, već podrazumeva. Kao što se podrazumeva da su bakini kolači najbolji na svetu, tako se ni agilnost i odlično ponašanje automobila koji dolazi iz kompanije koja je aktuelni šampion sveta u reliju, ni jednog trenutka ne dovodi u pitanje. Novi Mondeo u vožnji pruža mnoštvo povratnih informacija sa podloge i svi konkurenti trebali bi da se ugledaju na ovo rešenje. Iako svojom šemom Mondeo ne predstavlja posebnost u segmentu, vešanje Mondea potvrđuje priču prema kojoj se veliki uspeh sastoji od niza sitnih detalja. Napred Mondeo stoji na McPhersonovim opružnim "nogama" dok pozadi nalazimo Quadralink nezavisno vešanje točkova. Rezultat: upravljivost je odlična, a nagle promene traka i izbegavanje prepreka u gradskoj vožnji su neverovatno precizne i vozača ispunjavaju samopouzdanjem. Ipak, ovde treba biti oprezan: iako je vođenje točkova filigranski precizno, kada treba naglo skrenuti težak dizel u nosu automobila težiće pravo, što i pored odlične elektronike zahteva dodatni oprez. Realno, granice sigurnog držanja na putu izuzetno su visoke. Kočioni sistem je već zabeležio odlične rezultate na testiranjima u Evropi, a mi ćemo konstatovati da uliva poverenje i možemo pohvaliti dobro doziranje.
Obično se naši testovi završavaju neradom pričom o ceni. Ovoga puta to nije tako. Novi Mondeo uzdignute glave konkurente gleda pravo u oči. Mondeo je cenovno konkurentan automobil. Iako cena testiranog automobila, opremljenog dodatnom opremom iznosi 27.270 eura sa plaćenom carinom i PDV-om, potencijalni kupci do novom Mondea, opremljenog testiranim motorom, mogu doći za svega 24.870 Eura u više nego izdašnom Trend paketu opreme (dvozonski klima uređaj sa automatskom kontrolom temperature, Airbag za vozača i suvozača, bočni i Airbag zavese, Airbag za kolena vozača, 4 x disk, ABS, varijabilni servo volan podesiv po dubini, Elektro paket: prednji i zadnji prozori i retrivizori sa grejačima u boji karoserije, kod ključ, pojasevi sa predzatezačima, trip kompjuter, 16" čelične felne, naslon za ruku, krovna kaseta za naočare, 60:40 deljiva zadnja klupa, analogni sat, tonirana stakla, paket za pušače (piksla i upaljač), RDS radio, CD sa 8 zvučnika i dodatnim audio priključkom i elektro podesivo sedište vozača u dva pravca, sa lumbalnom podrškom). Kada svemu dodamo i garanciju od 4 godine ili 200.000 pređenih kilometara, situacija je i više nego jasna: Passat ima koga da se plaši.
Tehnički detalji: Motor: 2.0 Turbo dizel Common - Rail, direktno ubrizgavanje, turbo punjač Broj cilindara: 4 Bregasta vratila: 2 u glavi motora Ventili: 4 po cilindru Zapremina: 1998 cm3 Prečnik x hod klipa: 86x86 mm Snaga: 130 KS pri 4.000 o/min Obrtni moment: 320/340 Nm pri 1.750-2.240 o/min Menjač: šestostepeni Pogon: prednji Performanse: Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 10 s Maksimalna brzina: 200 km/h Potrošnja: otvoreno: 4,9 / grad 7,5 litara eurodizela Dimenzije: Dužina: 4.778 mm Širina: 1.886 mm Visina: 1.500 mm Međuosovinsko rastojanje: 2.850 mm Masa: 1558 kilograma Prtljažnik: 540/1.460 l Pneumatici: 215/55 R16 Cena testiranog automobila: 27.270 Eura sa carinom i PDV-om.
Goran Sarić - Automagazin