AutoMAGAZIN - Testovi

Najnovije vesti iz auto industrije

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Povećanih dimenzija, izmenjenog izgleda i sa još naprednijom tehnikom, Prius u svojoj drugoj generaciji naglo je odrastao. Ukupna masa Priusa smanjena je na 1300 kg, pa po voznim osobinama, Prius ne zaostaje za uobičajenim automobilima. Ono što je za nas važno jeste činjenica da, pored izuzetno male potrošnje, u procesu registracije srpski zakoni Prius posmatraju kao 1,5-litarski benzinac...

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Sa svojih 4450 milimetara dužine Toyota Prius je samo 180 mm kraća od modela Avensis, ali istovremeno 270 milimetara duža od stare Corolle. Prius je, dakle, tipičan predstavnik D segmenta ili popularnije "srednje klase", što možemo odmah primetiti po njenoj izduženoj bočnoj silueti. Neobičnom izgledu karoserije doprineo je još jedan izuzetno važan zahtev kada je u pitanju manja potrošnja: koeficijent otpora vazduha iznosi neverovatno niskih Cx=0,26 i gledajući sa strane, Prius ima konture kapljice (aerodinamičko savršenstvo). Konačan utisak o izgledu automobila jako teško je dati. Ali, jedno je sigurno: Toyota Prius je automobil neobičnog izgleda koji uvek privlači pažnju prolaznika.

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Futuristički dizajn zatičemo i u unutrašnjosti Priusa. Prvi što primećujemo jeste činjenica da u ovom ekološkom automobilu nema pepeljare. Kompletna instrumentalna ploča Priusa podeljena je u dve grupe. Osnovne informacije o vožnji, kao što su brzina kretanja, stanje u rezervoaru goriva, pređeni put, nalaze se na uskom displeju smeštenom ispod samog vetrobranskog stakla. Svi pokazivači su digitalni, ali možemo samo pohvaliti njihovu preglednost i čitljivost. Možda će nekom ko prvi put sedne u Prius zasmetati udaljenost pomenutih informacija, ali veoma brzo se vozač navikne na to i shvati prednosti ovog sistema. Druga grupa instrumenata nalazi se na velikom, 7-inčnom Touch-Screenu u boji, koji je smešten na vrhu centralne konzole. Na njemu su dostupni glavni meni putnog računara, podaci o uključenom pogonu sa trenutnom potrošnjom, podaci o regeneraciji baterije i funkcije za audio i klima uređaj.

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Ono što nas je najprijatnije iznenadilo u untrašnjosti Priusa jeste prsotranost. Prius nudi više mesta za svih pet putnika i od nekih automobila srednje više klase, i Toyotini stručnjaci zaduženi za ergonomiju zaslužuju čistu desetku! I pored smeštanja akumulatora u prostror između zadnjih sedišta i prtljažnika, Prius nudi prostor za prtljag zapremine 408 litara, s tim da se ispod poda nalaze velike fioke za ostavu sitnica. Zanimljiv je i detalj središnjeg "grebena" smeštenog između prednjih sedišta. Naime, izmeštanjem ručice "menjača" na instrument tablu (ispod volana udesno), središnji deo ostao je slobodan za smeštaj obilno dimenzioniranih "fioka", držače za limenke i slično. Toyota Prius nudi udobnost tipičnog automobila srednje klase, a sve to zahvaljujući dugačkom međuosovinskom razmaku od 270 centimetara. Ne možemo a da ne pohvalimo i automatski klima uređaj koji je pokretan električnim kompresorom. To znači da, zahvaljujući velikom kapacitetu baterija, klima uređaj može da radi i kada je benzinski motor ugašen.

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

I pored toga što je Prius kompletan porodični automobil, sa odličnom organizacijom prostora, temelj priče sigurno se vrti oko njegovog hibridnog pogona. Ali, na samom početku, da ne bude zabune: Toyota Prius ne koristi samo električnu energiju za pogon. Kao i kod prvog Priusa, predstavljenog 1997. godine, motor sa unutrašnjim sagorevanjem (1,5-litarski benzinac) elektromotor i generator spojeni su preko planetarnog prenosnika u zajednički sklop, pa snaga na točkovima zavisi od broja obrtaja i opterećenja sva tri pojedinačna agregata. Takav način spajanja omogućio je izostavljanje bilo kakvog menjača (ne postoji potreba za menjačkom kutijom), iako sklop u realnosti funkcioniše kao da ima varijator (CVT). Tako, prema potrebi, automobil pokreću elektromotor, benzinski motor, ili oba istovremeno. Zbog štednje goriva, benzinac se gasi dok automobil miruje i kada u vožnji oduzmete gas (kočite motorom), generator puni baterije i tako nadoknađuje deo energije potrošene na ubrzanje. Takođe, vožnja "u rikverc" realizuje se isključivo pomoću elektromotora (zbog nepostojanja menjačke kutije), tačnije promenama "polova" na dotoku energije koji rezultiraju okretanjem elektromotora u suprotnom smeru. Jako zanimljivo rešenje. Još jedan veoma važan faktor štednje kod Priusa jeste benzinski motor, koji radi prema tzv. Atkinsonovom ciklusu i sam po sebi je izuzetno ekonomičan. Tajna štedljivosti je u tome što kompresija ne počinje kada je klip u donjoj mrtvoj tački, već se usisni ventili zatvaraju nešto kasnije, kada klip već krene prema gore. To omogućava povoljniji odnos "rada" dobijenog ekspanzijom u odnosu na onaj koji se utroši na kompresiju. Istina, snaga takvog motora je ograničena, jer u ciklus ulazi manja količina vazduha nego kog "normalnog" Otto motora iste zapremine, ali zato je potrošnja goriva izuzetno niska. Snaga 1,5-litarskog benzinskog motora iznosi 77 konjskih snaga pri 5.000 o/min, a elektromotor razvija 50 kW.

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

U praksi, pokretanje Priusa je neobičan doživljaj tišine, jer nakon pritiska na taster za pokretanje motrora, ne čujete ništa. Jedina promena u automobilu je nečujno paljenje instrumenata, koji nam daju znak da je automobil spreman za pokret. Razlog za pomalo neobičan start automobila je ugrađena Stop&Go tehnologija koja, zbog uštede goriva, gasi benzinski motor kada automobil stoji. Pri laganom pokretanju, Prius koristi električni motor, a tek posle malo jačeg davanja gasa "budi" se i benzinski motor. Dakle, kod Priusa, za razliku od mnogih polu-uspelih pokušaja kreiranja hibridnog pogona, NEMA primarnog motora. Isključivo elektični pogon moguće je održavati do brzine od oko 60 km/h u dužini od 2-3 kilometra, i isključivo ako nema uspona, kada se pali benzinski motor. Takođe, samo električni motor automobil koristi ukoliko pomoću dugmeta EV pokrenete sistem "Electric Vehicle" i Vaš Prius će ići na struju sve dok se ne isprazne baterije, kada na scenu automatski ponovo stupa benzinski motor. Za veće brzine uključuje se i benzinski motor, pri čemu Prius prelazi u mod rada u kojem točkove pokreću oba motora uz pomoć elektrogeneratora. Najveću korsit hibridnog pogona ima vožnja u gradskoj gužvi, jer automobil UVEK startuje iz mesta pomoću elektromotora. Uprkos relativno maloj snazi, Prius izuzetno dobro ubrzava, a iz mesta do "stotke" potrebno mu je samo 10,9 sekundi. Za posebnu pohvalu su dobra međuubrzanja pri nižim brzinama, a zahvalnicu za to dugujemo elektromotoru koji razvija svoj najveći Obrtni moment od 400 Nm već pri 0 o/min!!! U kombinovanom radu benzinskog i elektičnog motora Prius ostvaruje čak 478 Nm, pri brzinama do 35 km/h. Uz sve navedeno moramo istaći da se celokupni proces kretanja energije može pratiti na velikom centralnom displeju, kao i činjenicu da se promene izvora energije i snage ne osećaju u vožnji. To nas još više impresionaira, ako znamo da je prenos sa papučice gasa električni (drive-by-wire), a isto su rešene i kočnice (brake-by-wire).

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Ostvarena potrošnja goriva svakako je najjača strana Priusa. Ipak, ovde ne treba očekivati "svemirske" brojke. U gradskoj vožnji Prius je na našem testu potrošio oko 7 litara na 100 pređenih kilometara. Iznenađenje je usledilo tokom vožnje na otvorenom putu, ali pri przinama do 65 km/h: Prius je potrošio samo 3,5 litara na 100 pređenih kilometara, što znači da se radi o najštedljivijem automobilu u svom segmentu. Pri tome, ističemo da je ovaj rezultat ostvaren uz izuzetno pažljivu vožnju, bez naglih ubrzanja. Uz svu naprednu elektroniku pogona Toyote Prius, vešanje točkova ne donosi ništa revolucionarno. Napred je provereni McPherson, dok su konstruktori Priusa pozadi morali da se zadovolje sa polukrutom osovinom, zbog štednje prostora potrebnog za smeštaj baterije velikog kapaciteta. U praksi, Prius je veoma udoban automobil, čije vešanje bez problema rešava sve zahteve vožnje, bilo da je reč o gradskoj vožnji ili kretanju na otvorenom putu. Zahvaljujući korišćenju modernijih baterija, masa automobila smanjena je na 1300 kilograma i Priusu ne nedoastaje agilnosti. Vođenje točkova je precizno, a mi smo imali prilike da se uverimo u Priusove velike sposobnosti u vožnji na snegom prekrivenom putu. Jedina mana koju možemo primetiti prilikom vožnje Toyote Prius je nepreglednost pri vožnji unazad, koja može biti jako neprijatna u gradskoj vožnji. Ono što je ipak malo neuobičajeno, odnosi se i na Priusove kočnice. Kao što smo istakli, klasične mehaničke veze ovde ne postoje. Sistem deluje tako što senzor očitava snagu pritiska na papučicu kočnice. Pri blagom kočenju aktivira se sistem regenerativnog kočenja koji "sakuplja" elektičnu energiju. Pri tome, magnetsko polje u elektrogeneratoru pruža otpor okretanju točkova i umereno koči automobil. (Na ručici "menjača" pored izbora za kretanje napred, neutral i pozadi, postoji i naredba za tzv. motorno kočenje i obeležena je slovom B).

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Naš završni utisak o Toyoti Prius je jako pozitivan. Automobil već svojim imenom najavljuje tehnička rešenja budućnosti: Prius na latinskom znači "ispred svog vremena". Ubrzano trošenje fosilnih goriva već danas proizvođače upućuje na razvoj štedljivih pogona i pronalaženje alternativnih rešenja. Iako cena od 27.500 eura, koliko treba izdvojiti za Prius u Luna paketu opreme (osnovni, ali jako bogat paket opreme) ne deluje privlačno, razloga za kupovinu Toyote Prius ima jako puno. Smanjena potrošnja, ekološka svest i karakteristike odličnog porodičnog automobila. Međutim, u Srbiji kod kupovine Priusa ne postoje olakšice, koje bi trebale da ublaže Priusovu nešto višu cenu u odnosu na konkurente iz srednje klase. U mnogobrojnim zemljama Evrope postoje olakšice, koje pokazuju da na svetu postoje ljudi koji razmišljaju o čistoj budućnosti. Naprimer, britanska vlada kupce Priusa subvencioniše sa 1500 eura, a prilikom ulaska u London vozači Priusa su oslobođeni plaćanja ekološke takse. U Holandiji je Prius oslobođen poreza na luksuz, što u njegovom slučaju odgovara iznosu od 7500 eura. U Grčkoj je oslobođen davanja prilikom registracije, što je približno 25% vrednosti automobila. Ne treba zaboraviti na činjenicu da Toyota daje za sve komponente hibridnog pogona garanciju od 8 godina ili 160.000 pređenih kilometara. A, gde smo mi? Imaju li čelnici države sluha za ekologiju? Bilo bi korisno kada bi barem Minstarstvo za zaštitu životne okoline kao službene automobile registrovalo nekoliko hibridnih automobila. Za primer ostalima.

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Toyota Prius, tehnički detalji: Motori: - Benzinski: zapremina 1497 cm3, 4 cilindra, DOHC 16 ventila, 77 konjskih snaga pri 5.000 o/min, Max Obrtni moment od 115 Nm pri 4.000 o/min. - Elektromotor: motor sa stalnim magnetom, radni napon od 500 V, najveća snaga 68 konjskih snaga od 1200 do 1540 o/min. Masa motora iznosi 104 kilograma. - Baterija: Nikal-metalno hibridna, napon 201 V, masa 39 kilograma. Dimenzije: Dužina: 4450 mm Visina: 1490 mm Širina: 1725 mm Zapremina prtljažnika: 408/1210 litara Zapremina rezervoara: 45 litara Ubrzanje 0-100 km/h: 10,9 s Maksimalna brzina: 170 km/h Potrošnja na testu: grad 7 L, otvoren saobraćaj oko 3,5 L na 100 pređenih kilometara Cena: 27500 eura sa carinom i PDV-om-

Test: Toyota Prius - štediša sa druge planete

Goran Sarić - Automagazin

Vladan Petrović o Hondi CR-V 2.2 i-CTDi

Vladan Petrović o Hondi CR-V 2.2 i-CTDi

Ekskluzivno za Automagazin portal, Hondu CR-V testirao je aktuelni reli šampion Srbije i pobednik nedavno održanog Sajamskog relija, Vladan Petrović. Izdvojili smo za Vas najznačajnije utiske petostrukog državnog reli šampiona...
Test: Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Test: Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Sećate li se japansko-britanskog braka kada je Honda držala Rover pod svojom upravom? Iz tog vremena nastao je SUV imena CR-V. Iako mu ime nije nimalo maštovito, CR-V u svojoj trećoj generaciji dolazi nam kao atraktivan automobil koji kod posmatrača stvara želju za posedovanjem. Na višednevnom testu imali smo model Honda CR-V 2.2 i-CTDi, koji ponosno nudi temperament i harizmu jednog Honda automobila...
Test: Kia Ceed - osvajač iz Južne Koreje

Test: Kia Ceed - osvajač iz Južne Koreje

Objaviti rat Evropi na njenom terenu jeste velika hrabrost, ali Kia vrlo dobro zna šta čini. Razvijen u Evropi, uz pomoć Nemaca, uz garanciju od sedam godina, potpuno novi model Cee'd uliva strah u kosti konkurentima. Ovako samouveren potez Kie može se objasniti samo verom u kvalitet proizvoda. Na višednevni test dobili smo model Cee'd 1.6 CVVT, i zaključili smo da, osim znaka, Cee'd ima vrlo malo „istočnog“...
Test: Subaru Impreza 1.5R SE - Drugačija od drugih

Test: Subaru Impreza 1.5R SE - Drugačija od drugih

Subaru Impreza spada u one automobile koji su drugačiji od drugih. Osnovne Impreze uvek su bili dobri i pouzdani, ali kod nas vrlo retki, radni automobili za svaki dan. Ali, budimo realni - "stara" osnovna verzija Impreze nikada nije dobro izgledala. Gledano iz tog ugla, nova generacija Impreze predstavlja veliki korak napred, i obećava daleko širi krug kupaca od svog prethodnika, što je i bio cilj ovog japanskog proizvođača...
Test:  Mercedes A 180 CDI Autotronic - Beba je odrasla

Test: Mercedes A 180 CDI Autotronic - Beba je odrasla

U Stuttgartu su ozbiljno shvatili kritike vlasnika prethodne generacije, i Mercedes-Benz A klasa sada je automobil kod kojeg nema mesta za kompromise. Najmanji Mercedes odlikuju lepota i vrhunska tehnika, pokazujući kako je "Baby-Benz" dorastao ulasku u veliku ligu. Ali, A klasa više nije samo urbano prevozno sredstvo sa trokrakom zvezdom na masci...
Test: Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D - Dugoprugaš

Test: Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D - Dugoprugaš

Samo jedno dete u porodici - ništa novo, jer danas su karijera i "zgrtanje" novca na prvom mestu. Prosek je 1,5 dece po paru. A, dva derišta? Na to komšije već klimaju glavom. A, tek tri ili više? Ne brinite, situacija i nije tako loša, što nam dokazuje Toyota sa modelom Corolla Verso. Naš predmet testiranja bio je funkcionalan i varijabilan automobil sa velikim prtljažnikom, koji je postao želja mnogih mladih porodica...
Vozili smo: redizajniran Ford Focus

Vozili smo: redizajniran Ford Focus

Na jučerašnjoj press konferenciji kompanija Grand Motors, generalni uvoznik Forda, Volva i Land Rovera za Srbiju, održala je prezentaciju redizajniranog Ford Focusa, kojeg smo imali prilike i da isprobamo u kraćoj vožnji. Sa proverenom mehanikom i licem po uzoru na novi Mondeo, na naše tržište stigao je blago osveženi Focus...
Test: Honda Civic Sedan - Zlatna sredina

Test: Honda Civic Sedan - Zlatna sredina

Dok gledamo Hondu Civic sedan, nameće nam se dilema žednog čoveka pored bunara: da li je uže prekratko ili je bunar predubok? Dilema je sasvim na mestu, jer Honda Civic sedan izleda više kao mali Accord, nego produženi Civic hatchback, što potvrđuje i međuosovinski razmak koji je povećan sa 263,5 na 270 centimetara, i dužina povećana sa 425 na 454,5 centimetara...
Test: Hyundai i30 - Korejanac sa srcem i dušom

Test: Hyundai i30 - Korejanac sa srcem i dušom

Priča o novom, po meni, najboljem Hyundai automobilu ikada, podseća me na Williama Wallacea, borca za pravdu i samostalnost Škotske iz 13. veka. Upravo kako je Wallace nekada udario tamo gde najviše boli, po engleskoj kruni, tako sada Hyundai atakuje na najprodavaniji i najpopularniji automobilski segment Evrope, C segment. Hyundai i30 razvijen je u Nemačkoj, po evropskim željama...
Rally Italia Sardegna 2024 - Tanak
Slika nedelje