Testirali smo: Toyota Prius+
Mislite da je Toyota Prius+ nešto veća, malo prostranija i praktičnija varijanta slavnog hibridnog modela? Ne, velikoprostorni MPV Prius+ je mnogo više od toga. Pokreće ga ista tehnika, ali zato je nivo komfora i praktičnosti na nivou luksuznih limuzina premium marki. Tokom višednevnog testa, isprobali smo kako se Prius+ snalazi na srpskim putevima...
Pogled sa boka otkriva vrhunsku aerodinamiku (koeficijent aerodinamičkog otpora od 0,28). Atraktivnom izgledu doprinose i felne prečnika 17 inča
Pogledajte vest: Toyota hibridi Prius+ i Yaris HSD predstavljeni na Adi Ciganliji.
Hybrid = Toyota
Toyota je posvećena razvoju hibridnih automobila još od 1977. godine, kada je predstavila prvi koncept S800 Hybrid. Od 1997. godine kupcima je ponudila prvi serijski proizvedeni hibridni automobil pod imenom Prius. Toyota hibridni automobili galopirajući se šire po čitavoj planeti. Prve godine proizvodnje prodato je 332 komada, 2000. godine je prodato 19 hiljada, a 2005. godine je prodato 235 hiljada Priusa, a najuspešniju godinu Prius je imao pre tri godine, kada je u svetu prodato 690 hiljada Priusa. Plan za budućnost je jasan - dalji razvoj hibridnih automobila, kojima se pridružuju i električni automobili, kao i vozila na vodonik. Serijski Toyota sedan kojeg će pogoniti vodonik, u planu je da stigne 2015. godine.
Prius vs. Prius+
Vratimo se prvom MPV hibridnom automobilu. Iako novi Prius+ izgleda kao malo veći Prius, sa kojim deli istu osnovu, promena je toliko, da možemo govoriti o potpuno novom automobilu. Prius+ je duži (+135 mm), širi (+35 mm), viši (+85 mm) i ima veće međuosovinsko rastojanje (+ 80 mm) od Priusa, ali za razliku od svog starijeg "brata" ne koristi klasične NiMH baterije, već modernije Li-ion, koje su pre toga integrisane u Prius Plug-in Hybrid. Modul akumulatora je manji i lakši (teži 34 kilograma), tako da nije morao biti smešten u prtljažniku, već je svoje mesto pronašao u "tunelu" između prednjih sedišta.
Dizajn automobila je atraktivan i privlači veliku pažnju prolaznika, a zanimljiv je i veoma nizak koeficijent aerodinamičkog otpora od 0,28. Uživo automobil izgleda daleko skladnije i atraktivnije nego na fotografijama, a sličnost sa Priusom je više nego jasna.
Enterijer
Promenom koncepcije, Prius+ je dobio i novi enterijer, odnosno promene koje su pojednostavile korišćenje mnogobrojnih funkcija i poboljšale ergonomiju. Na primer, instrument tabla sa centralno smeštenim displejom je potpuno nova, nov je i središnji tunel, a drugi red sedišta čine tri odvojena sedišta (mogu se pomerati, preklapati...), a u prtljažniku se nalaze dva relativno komforna sedišta. Pozicija ručice CVT menjača u Priusu+ nalazi se bliže volanu. Sve pohvale zaslužuje i minimalistički stil klimatizacije. Sve funkcije se kontrolišu preko jedne kružne komande, a za svaku pohvalu je i mogućnost kontrole temperature preko komande na volanu. Šteta što je i Prius+ ostao veran jednozonskoj automatskog klimatizaciji.
Automobil krasi veoma originalan dizajn. Jednostavno, Toyotu Prius+ ne možete pomešati sa drugim automobilima na ulici
Pogledajte vest: Testirali smo: Toyota Yaris Hybrid.
Instrument tabla je dobila nove materijale, koji su značajno mekši, a interesantna je i njena simetričnost. Pregledna je, a za svaku pohvalu je i sistem Toyota Touch, koji je u verziji sa Bluetooth sistemom standardan, a navigacioni sistem Touch&Go je dostupan uz doplatu. "Naš" Prius+ bio je opremljen atraktivnim panoramskim krovom. Sedišta su velika, a vozač se za volanom osećao kao u luksuznoj limuzini, čemu posebno doprinosi osećaj "ušuškanosti" zbog visokog centralnog naslona, ispod kojeg se nalaze baterije. Zahvaljujući izmeštanju baterija iz prtljažnika u prednji deo vozila, stvoren je prostor za treći sed sedišta i veći prtljažnik. Zanimljivost predstavlja čak osam držača za PET ambalažu, ali ne veću od 1 litar. Prostor na zadnjim sedištima je veoma izdašan, kako u predelu nogu, tako i u predelu glave. Pod automobil je potpuno ravan, što dodatno povećava osećaj prostranosti u predelu nogu.
Toyota Prius+ je kralj ostava za sitnice. Flašice sa sokom i vodom, kao i telefoni, veoma lako pronalaze svoje mesto. Zanimljivo je, da se preko komandi na volanu može kontrolisati temperatura vazduha u automobilu
Naravno, tu je i omiljena dečija oprema: "roletne" na bočnim prozorima i panoramski krov. O staklenom krovu možemo diskutovati, ali i ovde je Toyota pronašla inteligentno rešenje, jer su krovni prozori izrađeni od materijala na bazi smole, koji je za 40 % lakši nego staklo i obezbeđuje značajno bolju toplotnu izolaciju. Dodatnu toplotnu izlolaciju predstavlja i platno na krovnim prozorima, koje se automatski navlači nakon zaključavanja vozila. Veoma pametno.
Kakav bi to bio MPV, kada ne bi imao varijabilni enterijer. Kao što smo istakli, u drugom redu se nalaze tri odvojena sedišta, nezavisno podesiva, uključujući i podešavanje naslona. Naravno, tu je i Isofix, pa mlade porodice mogu smestiti tri sedišta za bebu. Treći red čine dva nezavisna sedišta. Svih pet zadnjih sedišta moguće je nezavisno preklopiti i kreirati idealno ravnu površinu za utovar prtljaga. Moguće je sklopiti i naslon sedišta suvozača, čime se dobija utovarni deo dužine 269 mm! U konfiguraciji sa pet sedišta, prtljažnik ima zapreminu od 748 litara, a maksimum je 1.750 litara. U konfiguraciji sa sedam sedišta, prtljažnik meri zapreminu od 232 litra, ali dizajn prtljažnog prostora omogućava smeštanje kofera standardne veličine iza sedišta. Ako nešto moramo zameriti sa aspekta praktičnosti, to je nisko postavljena "roletna", koja se nalazi samo 31 cm iznad podloge prtljažnika.
I deca imaju puno razloga za radost: "roletne" na bočnim prozorima i panoramski krov sigurno će biti predmet pažnje najmlađih
Hibridni pogon
Unpređen hibridni pogon daje ovom vozilu odlične vozne karakteristike, potrošnju od 4.1L/100 km i emisiju CO2 od 96 g/km, što ga čini vodećim u svojoj klasi. Pokreće ga hibridni pogon, koji čine benzinski motor zapremine 1.8 litara (73 kW) i elektromotor snage 60 kW. Kombinovana snaga motora je 100 kW, koja do prednjih točkova "putuje" preko kontinualnog menjača e-CVT. U odnosu na Prius, prenosni odnos je skraćen za 6%, čime je poboljšano ubrzanje, a dinamika približena klasičnom Priusu. Takođe, unapređen je i sistem zagrevanja rashladne tečnosti preko izduvnog sistema, što je rezultiralo za četvrtinu efikasnijim grejanjem motora do radne temperature. Ostalo je identično kao kod klasičnog Priusa. To znači da se snaga distribuira preko bestepenog CVT menjača, koji u svakom trenutku menja prenosni odnos. Vozač može izabrati jedan od tri režima vožnje: Eco uz pomoć kojeg se može uštedeti do 10 % goriva, a u Power modu automobil ima za 25 % bolju dinamiku.
Komande na centralnoj konzoli su veoma jednostavne i lake za korišćenje
Zahvaljujući modifikovanim prenosnim odnosima, 100 kW je dostupno u svakom trenutku i Prius+ je i pored nešto veće težine od klasičnog Priusa, iznenađujuće dinamičan automobil, koji se neće postideti čak ni u duelu sa dvolitarskim turbodizelom. O tome svedoči i ubrzanje iz mesta do 100 km/h za 11,3 sekunde, ali i odlična međuubrzanja. U realnim gradskim uslovima, skoro 1,5 tona težak automobil prosečno troši između 4 i 5 litara benzina na 100 pređenih kilometara. Mi smo u Beogradu prešli oko 300 km uz prosečnu potrošnju od 4,8 l/100 km. Do brzine od 70 km/h, Prius+ može da se kreće samo na električnu energiju. U otvorenom saobraćaju, pri brzini od 80 do 100 km/h, potrošnja se spustila na oko 4,3 l/100 km. Potrošnja može biti i manja. Na primer, na relaciji Beograd-Kragujevac (preko Topole), zabeležili smo potrošnju od 3,9 l/100 km. Najveću potrošnju, Prius+ je beležio na autoputu. Pri 130 km/h, potrošnja iznosi oko 6,3 l/100 km, što je solidan rezultat.
Praktičnost je jača strana Priusa+
Ručica menjača više izgledao kao minijaturni joystick. Kao što smo navikli od Toyota hibridnih automobila, ručica se posle svake promene vraća u početni položaj, a status prenosnog sistema vozač može očitati na instrument tabli. Vozač može izabrati poznate modove P, R, N, D, ali tu je i mod sa oznakom B. Kao što je poznato, sva hibridna vozila su opremljena sistemom za regeneraciju energije kočenja. Položaj ručice menjaka u "B" modu obezbeđuje bolje "motorno" kočenje na nizbrdici, odnosno maksimalnu regeneraciju energije kočenja. Sve pohvale zaslužuje izolacija. Putnici u automobilu se osećaju kao u automobilu visoke klase, čak i kada je aktivan benzinski motor. Motorski prostor je dodatno izlolovan 23 mm debelim materijalom thinsulate - isti materijal koristi Aston Martin za izolaciju krova.
S obzirom da ima nešto višu karoseriju, Prius+ je dobio modifikovano oslanjanje, kako bi naginjanje u krivinama svedeno na minimum
Oslanjanje
Toyota Prius+ zaslužila je i modifikovano oslanjanje. Stabilizatori su većeg prečnika, a automobil je dobio potpuno nove amortizere i opruge. Glavni cilj japanskih inženjera bio je da smanji naginjanje karoserije, zbog nešto veće visine. U dostizanju ovog cilja, svoju ulogu je imalo i premeštanje baterija ka sredini automobila.
Rezultat je odlična upravljivost automobila i precizno upravljanje. Toyota Prius+ je veoma agilan automobil, koji iznenađujuće brzo reaguje na promenu smera, dok je naginjanje karoserije u krivinama minimalno.
Zaključak
Ako posmatramo najbolje MPV modele sa sedam sedišta na tržištu, Toyota Prius+ je veoma vruć kandidat. Čak i ako na trenutak zabiravimo da u sebi krije veoma sofisticiranu i pouzdanu pogonsku tehnologiju, koja štedi gorivo i čuva životnu okolinu, Prius+ je veoma dobar automobil, koji putnicima pruža vrhunski komfor i luksuz. Cena modela Prius+ ekvivalentna je kvalitetu, komforu i stepenu bezbednosti, koje ovaj automobil pruža svojim putnicima. Toyota Srbija model Prius+ Luna nudi po akcijskoj ceni od 29.830 evra, a za vrhunski opremljenu verziju Prius+ Executive, čiji spisak opreme meri kilometarsku dužinu, potrebno je izdvojiti 36.080 evra.
Toyota Prius+ Tehnička specifikacija |
|
Tip motora: | Benzinski + elektromotor |
Broj cilindara / ventila benzinskog motora: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 1.798 |
Maksimalna snaga motora (kW / o/min): | 73 / 5200 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 142 / 4000 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 165 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 11.3 |
Potrošnja (otvoreno / grad / prosek): | 3.8 / 4.2 / 4.1 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 232 / 1750 |
Zapremina rezervoara (L): | 45 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1495 / 620 |
Dimenzije pneumatika: | 215/50 R17 |
Dužina automobila (mm): | 4615 |
Širina automobila (mm): | 1775 |
Visina automobila (mm): | 1600 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2780 |
Cena Renault Captur Authentique Energy dCi 90 Stop&Start: | 29.830 € |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Generalni zastupnik Toyota vozila: Toyota Srbija
Adresa: Omladinskih brigada 88B, 11070 Beograd
Web: www.toyota.rs
Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal