Testirali smo: Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D 254
Mazda nam još jednom pokazuje da ne želi da prati trendove drugih automobilskih kompanija. U vreme kada veća zapremina motora, veći broj cilindara ili ne daj Bože dizel, već prokleti pojmovi, ova japanska kompanija nam šalje moderan dizel motor i to sa šest cilindara!
Pogledajte fotogaleriju: Test - Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D 254.
Naše prvo upoznavanje sa modelom Mazda CX-60 bilo je sa hibridnim modelom CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV, kojeg pokreće četvorocilindarski motor u kombinaciji sa elektromotorom. Međutim, ono što smo najviše iščekivali, bila je dizelska verzija, pod čijom haubom diše 6-cilindarski redni dizel motor smešten uzdužno ispod haube, koji može pokretati samo zadnje ili sve točkove - verzija 3.3 e-Skyactiv D. Pred ovaj test smo bili uzbuđeni, jer ovaj motor danas je pravi raritet. 3.3-litarski turbodizel predstavlja pravi biser među perlama u odnosu na današnje konvencionalne motore na tržištu.
Redni šestocilindarski dizel ima zapreminu od 3.283 kubna centimetra i opremljen je jednim turbopunjačem. Motor je projektovan kao i dobro poznati 4-cilindarski motor zapremine 2,2 litra, ali su inženjeri dodali dva cilindra, čiji prečnik i hod su praktični isti. Motor je dobio i nove sisteme, koji obezbeđuju bolje sagorevanje smeše u većem opsegu obrtaja. Motor je opremljen tehnologijom sagorevanja DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), koji omogućava agilniji odgovor tokom ubrzanja i ima za cilj da poboljša termičku efikasnost pogonske jedinice do 40 %.
Sagorevanje smeše je značajno poboljšano novom glavom klipa, koja je stepenastog ovalnog oblika. Ovaj koncept deli mešavinu vazduha i goriva u dve oblasti, što dovodi do efikasnijeg sagorevanja u širem radnom opsegu motora. Ubrizgavanje pod visokim pritiskom je efikasnije i može da realizuje pet ubrizgavanja u jednom taktu (četvorocilindarski dizel može da ima četiri ubizgavanja u jednom ciklusu i potrebno mu je više vremena).
Pogledajte: Testirali smo: Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV (FOTO).
Agregat je standardno uparen sa osmostepenim automatizovanim menjačem. Takođe, tu je i elektro-motor snage 12,4 kW, sa maksimalnim obrtnim momentom od 153 Nm, kao deo mild-hybrid sistema od 48V. Energija dobijena rekuperacijom tokom kočenja šalje se u litijum-jonske baterije kapaciteta 0,33 kWh, smeštene ispod vozačevog sedišta.
Na našem testu smo imali snažniju dizelsku verziju, koja je uparena sa sistemom pogona na sve točkove. Agregat razvija maksimalnu snagu od 187 kW i maksimalni obrtni moment od 550 Nm. Na papiru vidimo da mu za sprint iz mesta do "stotke" treba 7,4 sekunde i postiže maksimalnu brzinu 219 km/h. Zanimljivo je, da Mazda obećava prosečnu potrošnju od nešto više od pet litara dizela.
U praksi, sklop dizel-motor i automatski menjač odlično sarađuju. Platforma je konstruisana prvenstveno sa pogonom na zadnje točkove, a prednji točkovi se po potrebi "aktiviraju" preko elektronski kontrolisanog višelamelastog kvačila.
U praksi, motor se "u leru" oglašava interesantnim baršunastim zvukom, koji je karakterističan za 6-cilindarske dizel motore. Ovo je zaista praznik za uši za sve ljubitelje vrhunske dizelske tehnike. Motor ima prefinjen hod i izuzetno je tih, posebno u gradskim uslovima. Kada na otvorenom putu pritisnete papučicu gasa, do kabine dolazi vrlo prijatna akustika praćena baršunastim povlačenjem šestocilindarskog motora.
Isto se odnosi i na održavanje konstantne brzine na autoputu, kada se motor utiša i praktično ga uopšte ne čujete. Na nizbrdicama, šestocilindrični pogonski agregat je sposoban da se praktično potpuno ugasi. Mazda tvrdi da je u WLTP ciklusu motor i do 37 % vremena praktično isključen, što štedi gorivo i smanjuje emisiju štetnih gasova. Emisija CO2 iznosi samo 131 gram po pređenom kilometru, što je sjajan rezultat za SUV ove veličine.
U toku vožnje, primetili smo i druge promene u odnosu na hibridnu benzinsku verziju, koju smo testirali. Podešavanje oslanjanja je značajno drugačije, kod dizela izgleda sve harmoničnije. Oslanjanje efikasno ublažava neravnine, a nešto bučnije udarce čujemo samo od točkova, čiji prečnik je 20 inča. U krivinama, automobil uliva sigurnost na svakom pređenom metru.
Što se potrošnje tiče, ona je na našem testu, u kombinovanom režimu vožnje, iznosila oko 6.0 litara na 100 pređenih kilometara, što je za 2 tone težak SUV sjajan rezultat.
O enterijeru smo rekli već puno toga i on zaslužuje samo reči hvale. Automobil krase kvalitetni materijali i filigranski precizna završna obrada. Multimedijalna podrška je takođe na visini zadatka, što smo od Mazde i očekivali. Prostora ima i više nego dovoljno u svim oblastima, a prtljažnik zapremine 570 litara dovoljan je za potrebe porodice.
Savremen i štedljiv turbodizel u kombinaciji sa automatizovanim menjačem sa 8 brzina i pogonom na sve točkove je kvalitetna preporuka za vrhunski porodični SUV, sa kojim ćete s radošću ičekivati sneg i odlazak na planinu.
Cena bazne dizelske verzije modela CX-60 (3.3 L E-Skyactiv D 200 KS) sa pogonom na zadnje točkove iznosi 49.290 evra, dok za verziju sa pogonom na sve točkove (3.3 L E-SKYACTIV D 254) treba izdvojiti 52.890 evra. S obzirom na tehnologiju koju nudi, cena je više nego fer.
Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D 254 | |
Tip motora: | Turbo dizel |
Broj cilindara / ventila: | R6 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 3.283 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 187 / 3.750 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 550 / 1500-2400 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 219 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 9,4 |
Potrošnja L/100 km (test prosek): | 7,4 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 570 / 1.726 |
Zapremina rezervoara (L): | 58 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1930 |
Dimenzije pneumatika: | 235 / 45 R20 |
Dužina automobila (mm): | 4.745 |
Širina automobila (mm): | 1.890 |
Visina automobila (mm): | 1.675 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.870 |
Cena vozila sa osnovnom opremom i baznom tehnikom (€): | 49.290 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Web: www.mazda.rs
Foto: Milomir Bošković
Automagazin.rs