Vozili smo: Jaguar F-Type S u rukama Vladana Petrovića (FOTO)
Posle dužeg perioda "apstinencije", Jaguar konačno ima pravi sportski auto. Ali, ne bilo kakav, već model koji ponosno i uzdigunte glave može pogledati pravo u oči sportske veličine kao što je Porsche i kakav sigurno nećete naći u ponudi popularnih nemačkih marki, kao što je BMW. U ispitivanju voznih osobina ovog atraktivnog roadstera, svojim znanjem i iskustvom nam je pomogao državni reli šampion, Vladan Petrović...
Jaguar F-Type S već na prvi pogled budi emocije. Dobri poznavaoci automobila ove marke, odmah će primetiti sličnosti sa slavnim modelom E-Type, prvenstveno po ovalnoj maski hladnjaka.
Pogledajte fotografije: Test - Jaguar F-Type S.
Nasleđe
Jaguar ima tradiciju proizvodnje sportskih automobila, koja traje 75 godina. Novi Jaguar F-Type nastavlja priču započetu sada već legendarnim modelom E-Type, koji je prema mišljenju mnogih bio najlepši automobil svog vremena. Na pravog naslednika smo čekali pola veka, jer su svi naredni modeli pripadali takozvanoj GT kategoriji, što znači da su, pored sportskog karaktera, svojim vlasnicima trebali da obezbede komfor u svakodnevnoj upotrebi i na dugim putovanjima. Ako se pitate, zašto smo toliko dugo čekali na naslednika, objašnjenja ima više. Najpre su problem bile finansije, a pod vođstvom Forda, prema mišljenju mnogih, nedostajalo je hrabrosti. Sa novim vlasnicima iz Indije (Tata Motors), konačno u Jaguaru ima i jednog i drugog.
F-Type S opremljen V6 motorom razlikovaćemo i po dvostrukom završetku izduvnog sistema. Verzija F-Type V8 S ima po dve cevi na krajevima branika.
Pogledajte vest:Otvoren ekskluzivni Land Rover i Jaguar salon u Beogradu + FOTO.
Dizajn
Jaguar F-Type je najlakši i najmanji Jaguar današnjosti. Dizajn bez dileme asocira na slavni E-Type, od ovalne rešetke hladnjaka, preko duge "haube", koja se otvara prema napred, do položaja zadnjih svetlosnih grupa, koja kod F-Type-a zadiru duboko u bokove automobila. Oble linije veoma uspešno maskiraju veličinu automobila, koji je svojim dimenzijama 4470 x 1923 x 1308 mm za čak 10 cm duži i značajno širi od modela Porsche Boxter! Zapravo, F-Type je svojim dimenzijama bliži modelu 911 Cabriolet, što se odnosi i na snagu ponuđenih motora.
Vladan Petrović je bio prijatno iznenađen prvim utiskom o novom Jaguaru. "Najpre moram da primetim, da automobil uživo izgleda dosta veće nego na fotografijama. Posebnu pažnju privlače zadnja svetla, koja su uska i jasno su vidljiva sa boka, kao i široki zadnji bokovi. Poseban detalj svakako su ručke na vratima, koje imaju slično rešenje kao kod Nissana GT-R."
Vladan Petrović se za volanom modela F-Type osećao kao riba u vodi.
Pogledajte fotografije: Land Rover i Jaguar salon u Beogradu - Otvaranje 2013.
Enterijer
U sportskim sedištima, Vladan Petrović se osećao kao riba u vodi: "Enterijer pruža dobru atmosferu. Vozač ima jasno definisan "životni prostor", sa sportskim trokrakim volanom i sportski dizajniranim sedištima. Dugme za startovanje motora i komande menjača iza volana su u oranž boji, što je dizajnerski veoma zanimljivo rešenje. Pozicija volana se podešava električnim putem, kao kod neke luksuzne limuzine, a podešavanje pozicije sedenja preko komandi na vratima, podseća na neka konkurentska rešenja. Moram da pohvalim i kvalitet materijala u enterijeru, kao i završnu obradu koja je filigranski precizno urađena. Komande menjača su logične, a rukovanje režimima vožnje je jednostavno. Naslon za ruke je pomeren unazad, i ne smeta u sportskog vožnji, što moram posebno da pohvalim." - kaže Petrović.
Kvalitet materijala i završne obrade je na visokom nivou. U automobilu je sve prefinjeno i prijatno na dodir.
Motor
Jaguar F-Type roadster može biti opremljen jednim od tri dostupna motora. Osnovna motorizacija je 3.0-litarski kompresorom opremljen V6 motor, koji razvija 340 konjskih snaga (250 kW). Snažniji F-Type S, koji smo imali priliku da isprobamo na stazi Ada Huja, opremljen je 3.0 V6 motorom sa kompresorom i razvija 380 KS (280 kW). Ova verzija standardno je opremljena aktivnim izduvnim sistemom, samoblokirajućim diferencijalom i adaptivnim amortizerima. Najsnažniji otvoreni F-Type je F-Type V8 S, koji ispod "haube" ima 5.0 V8 motor maksimalne snage 495 KS (364 kW) i od verzija sa V6 motorom razlikuje se po četvorostrukom izduvnom sistemu. Verzije sa V6 motorom imaju dvostruki izduvni sistem smešten u centralni deo zadnjeg branika.
Isprobali smo srednju motorizaciju, odnosno model F-Type S. Pokreće ga V6 motor, koji je razvijen od većeg osmocilindarskog agregata. Zato ima mehanički kompresor i sistem direktnog ubrizgavanja goriva u cilindar. Motor razvija maksimalnu snagu od 280 kW pri 6.500 o/min i maksimalni obrtni moment od 460 Nm, dostupan u rasponu obrtaja od 3.500 do 5.000 o/min. Iz mesta do 100 km/h ovom 1.614 kg teškom automobilu potrebno je svega 4,9 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 275 km/h.
Kada se ESP potpuno isključi, priklizavanje zadnjeg dela se lako postiže, a kontrolu automobila u krivinama pomaže blokada diferencijala.
To je teorija, a kako sve to funkcioniše u praksi najbolje nam je dočarao Vladan Petrović, koji je odmah nakon smeštanja za volan, prebacio u Sport režim vožnje, isključio ESP i aktivirao aktivni "auspuh" iz kojeg je počeli da "grmi". "F-Type ima zanimljivo rešenje sa dvostepenim isključivanjem ESP-a, što može biti korisno za mlade i neiskusne vozače, jer auto ima puno snage, motor napred i pogon na zadnje točkove. To obećava puno zabave u vožnji. Ono što je važnije od nominalne, jeste snaga po litru zapremine motora, koja kod modela F-Type S iznosi 125 KS/L. To je vrhunski rezultat, koji mogu sanjati konkurentski motori od BMW-a ili Mercedes-a sa istom tehnologijom. Ono što prijatno iznenađuje, jeste linearan odziv na komandu gasa, što možemo zahvaliti činjenici da je auto opremljen komresorom kojeg pokreće remen radilice, a ne turbo punjačem na izduvnoj grani. Sve pohvale zaslužuje i brzina 8-stepenog menjača (ZF), koji munjevito reaguje na komandu i koji tako precizno odgovara na zahteve vozača, da možemo odsvirati i neku melodiju pomoću njega."
Automobil je jednako atraktivan sa zatvorenim i otvorenim krovom.
U vožnji
Kada je automobil ovakvog tipa u pitanju, nije sve u konjskih snagama. To nam je potvrdio i Petrović, na čijem licu smo primetili prve graške znoja već posle nekoliko krivina. "F-Type se odlično pokazao na uskoj i za ovakav tip vozila sporoj stazi. Volan je veoma precizan, iako ne tako direktan koliko sam očekivao. Dobrom ležanju u krivinama doprinosi blokada diferencijala, koja do izražaja dolazi kada se isključi elekstronski program stabilnosti. Tada F-Type pokazuje svoje prave vrednosti. Kombinacija kompresorom opremljenog motora, koji linearno razvija snagu, blokade diferencijala, idealne raspodele težine (50/50) i fantastičnog zvuka iz "auspuha" utiče na ubrzano lučenje adrenalina u telu vozača. Ipak, na kočenju se oseća nešto veća masa automobila, što je verovatno slučaj i u brzim krivinama, iako je 1.600 kilograma odličan rezultat za kabriolet ove klase. Primetio sam da je pozicija sedišta negde na sredini automobila, što vozaču pruža odličan osećaj u krivini." - zaključuje Petrović.
"Hauba" se otvara prema napred, što je još jedna asocijacija na slavni E-Type.
Zaključak
Ako je nešto u ponudi Jaguara nedostajalo, to je upravo F-Type. Jaguar konačno u ponudi ima automobil sa snažnim emocionalnim nabojem, koji u roadster verziji prosto mami poglede. "Lično, moram da priznam da se dugo nisam ovako dobro zabavio za volanom nekog automobila. F-Type ima sve. Odličan dizajn, snagu, nadprosečne vozne osobine..." - iskren je višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović.
Ukoliko vas zanima cena ovog sjajnog automobila, kao i uslovi finansiranja, obratite kompaniji Grand Motors, generalnom uvozniku automobila marke Jaguar i Land Rover za tržište Srbije.
Jaguar F-Type S - Specifikacija | |
Tip motora: | Benzinski motor sa kompresorom |
Broj cilindara / ventila: | 6 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 2.995 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 280 / 6.500 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 460 / 3.500 - 5.000 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 275 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 4,9 |
Potrošnja (prosečna na testu): | - |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 144 / 196 |
Zapremina rezervoara (L): | 72 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1.614 / 411 |
Dimenzije pneumatika napred i pozadi: | 255/35 ZR20 i 295/30 ZR20 |
Dužina automobila (mm): | 4.470 |
Širina automobila (mm): | 1.923 |
Visina automobila (mm): | 1.308 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.622 |
Cena (€): | Grand Motors |
Tekst: Goran Sarić
Foto: Milomir Bošković