Testirali smo: Mazda3 Sport G165 Revolution
Prve dve generacije, koje su na tržištu od 2003. godine, prodate su u 3,5 miliona primeraka, a konkurencija je u poslednje vreme galopirajući napredovala. Zato treća generacija modela Mazda3 ima veliku odgovornost i obavezu ispred sebe. Pogledajmo sa čim nova "trojka" izlazi pred konkurente u nižoj srednjoj klasi, kao što su Volkswagenov Das Auto, Astra, Megane, Auris, 308, Civic...
Registarska tablica je hrabro smeštena na samu masku hladnjaka, čime se prednji deo automobila jasno razlikuje od veće "šestice"
Pogledajte fotografije: Mazda3 Sport G165 Revolution - Test.
Dizajn
Za novu Mazdu3 neraskidivo su vezana dva pojma - dizajn Kodo i tehnika Skyactiv. Prema ovim principima je razvijen i SUV CX-5, kao i model srednje klase Mazda6. "Trojka" nije minijatura dva pomenuta modela, već je model koji ponosno ističe svoje karakteristične detalje. Spoljašnji dizajn je agresivniji i ima snažnije linije od većih modela u gami ovog japanskog proizvođača. Na primer, registarska tablica je hrabro smeštena na samu masku hladnjaka, čime se prednji deo automobila jasno razlikuje od veće "šestice". Maska hladnjaka je ogromna, što automobilu daje odvažan izgled. Hromirani ram maske hladnjaka nastavlja se na dinamične linije "haube", koje se protežu pored spoljnih retrovizora sve do zadnjeg blatobrana. Druga linija se proteže od prednjih vrata, preko C-stubova, do uskih svetlosnih grupa, što automobilu daje posebno mišićav izgled. Sa boka nova Mazda3 izgleda sportski, a u istom stilu je dizajniran i zadnji deo automoibila, koji je masivan i atraktivan, sa uskim svetlima i velikom površinom za registarsku tablicu.
Nova "trojka" izgleda mišićavo i sportski iz svih uglova
U odnosu na svog prethodnika, nova "trojka" prosečno je "smršala" oko 60 kilograma, iako je malo porasla. Sada meri dužinu od 4.465 mm, širinu 1.795 mm i visinu od 1.450 mm. To znači da je za 5 mm duža, 40 mm šira i 20 mm viša od svog prethodnika. Međuosovinsko rastojanje je povećano za 60 mm, na respektabilnih 2.700 mm, što je na samoj granici segmenta.Boljoj aerodinamici pomaže aktivna vazdušna "klapna", koja zatvara prednju masku u situacijama kada motor ne zahteva hlađenje spolja. Koeficijent aerodinamičkog otpora iznosi 0.275.
Pogledajte: Test - Mazda 6 CD175 A/T Revolution.
Enterijer
"Emotivan" dizajn integirisan je i u enterijer automobila. Već na prvi pogled na kokpit nove Mazde3, na pamet nam pada Audi A3. Ne toliko zbog detalja, koliko zbog same koncepcije table sa instrumentima i centralne konzole. Broj komandi na instrument tabli je minimalizovan, zato što se kompletna kontrola svih uređaja u vozilu vrši preko komande HMI (Human Machine Interface). Meni je veoma inteligentno osmišljen i njegovo korišćenje je intuitivno, što znači da je potrebno minimalno vreme da vozač shvati kako se komande koriste. Na sredini instrument table je postavljen displej osetljiv na dodir dijagonale 7 inča, preko kojeg se može "komunicirati" sa USB-om, Bluetooth-om i povezivati sa "pametnim" telefonima, ali i čitati SMS . Komanda HMI ima kružni oblik, a pored nje su digmići koji služe kao skraćenice za muziku i navigacioni sistem. Na levom kraku multifunkcionalnog volana nalaze se komande za audi uređaj i putni kompjuter, sa na desnom kraku su komande za tempomat. Zanimljivo je, da ručna kočnica nije elektronska, već klasična mehanička.
Volan je obložen kožom, sa integrisanim komandama za audio sistem, putni kompjuter i tempomat
Pogledajte: Test - Mazda CX-5 2.0i AWD Challenge.
Ono što prvo zapažamo kada se smestimo u sedište nove "trojke", jesu ergonomski profilisana sedišta, koja čvrsto drže telo u krivinama. Sedišta imaju odlične dimenzije i pružaju dobar oslonac, kako u lumbalnom, tako i u sedalnom delu. Širina automobila obezbeđuje dovoljno prostora u visini laktova, a međuosovinsko rastojanje od 2.700 mm (duže nego kod modela Golf, Audi A3, Ford Focus ili BMW serije 1) obezbedilo je dovoljno prostora na zadnjim sedištima. Kolena putnika prosečne visine neće dodirivati naslone prednjih sedišta, a lepa vest za one koji imaju košarkašku visinu, jeste da nasloni prednjih sedišta nemaju plastiku u zadnjem delu, što znači da se kolena mogu mekano nasloniti. Iako automobil iz nekih uglova ima kupeovski izgled zbog padajuće linije krova, zahvaljujući velikom međuosovinskom rastojanju je obezbeđeno dovoljno prostora iznad glave putnika. Bez problema, na zadnje sedište udobno se može smestiti osoba visine i do 190 cm.
U novitete nove "trojke" spada i atraktivni head-up displej. Važne informacije o brzini kretanja ili podatke iz navigacionog sistema, nova Mazda3 reprodukuje na malom preklopivom displeju, koji se nalazi između vetrobranskog stakla i volana. Tako vozač dobija informacije 50 % brže nego putem klasičnih instrument tabli. Displej ima visoku rezoluciju, ali i visok kontrast.
Pogledajte vest: Mazda3: nastavak priče o uspehu.
Središnji tunel između prednjih sedišta je širok, kako bi se na njega smestilo puno toga: ručica mehaničke parkirne kočnice, ručica menjača, komande multimedijalnog sistema i prostor za flašice. U vratima ima prostora samo za jednu litarsku flašu.
Mazda3 hatchback ima zapreminu prtljažnika od 364 litra. Kada se preklope nasloni zadnjih sedišta, dobija se ravna utovarna površina, a zapremina prtljažnika raste na 1.250 litara.
Preko displeja osetljivog na dodir i MZD Connecta, vozač može imati pristup raznim informacijama. Jedna od aplikacija je ekonomičnost potrošnje, gde pored potrošnje možemo videti stepen napunjenosti kondenzatora, stepen uštede koju je ostavio start-stop sistem (i-stop)...
Pogledajte vest: Mazda proizvela milion SKYACTIV vozila.
Motor
Za pogon nove Mazde3 brinu se moderni 4-cilindarski motori iz serije Skyactiv. Iza ove oznake skrivaju se praktično sve mehaničke komponente, uključujući i oslanjanje, koje doprinose smanjenju potrošnje goriva. Ono što je zanimljivo, jeste podatak da se Mazda ponosno drži atmosferskih benzinskih motora (kao i Toyota), tako da u svojoj ponudi nema turbo-benzinski agregat. Na testu smo imali model opremljen motorom 2.0 litra zapremine, kojeg kao i manji 1.5-litarski karakteriše ekstremno visok stepen kompresije od 14,0:1, direktno ubrizgavanje goriva u cilindar i čevoroventilski razvod. Agregat razvija maksimalnu snagu od 165 KS pri 6.000 o/min i maksimlani obrtni moment od 210 Nm pri 4.000 o/min. Motor je uparen sa vrhunskim šestostepenim menjačem, koji ima veoma precizne i kratke hodove i kojeg se ne bi postideli ni premium modeli.
Na zadnja sedišta se udobno mogu smestiti čak i nadprosečno visoke osobe. Sedišta pružaju odličan oslonac u svim smerovima
Pri hladnom startu, motor radi neobično grubo i pri visokom "leru". Ovo je jedina mana ovog motora koju smo primetili, jer posle na scenu stupaju samo pozitivni utisci. Agregat radi savršeno mirno i skoro potpuno nečujno, jer radi na samo 700 o/min. Prenosni odnosi su podešeni tako da, pri niskim obrtajima vozač i neće primetiti da agregat razvija tako veliku snagu. To je urađeno da bi se smanjila potrošnja u "normalnim" uslovima vožnje, a oni koji iz motora žele izvući maksimum, treba da "šaltaju" pri visokim obrtajima, preko 4.500 o/min, što treba činiti i prilikom preticanja. Tada se žustrina dramatično povećava, ali i potrošnja goriva. Upravo ovaj motor opremljen je i sistemom i-ELOOP, za regeneraciju energije kočenja, koji energiju sprema u kondenzator, umesto u akumulator. Kočenjem motorom se puni kondenzator, koji u periodu od 1 minut može samostalno energijom da napaja instrument tablu i time oslobodi motor suvišnih opterećenja. Prosečna potrošnja na našem testu iznosila je 6,3 l/100 km, ali veći broj kilometara smo prešli u uslovima otvorenog saobraćaja. U gradskim uslovima potrošnja se kretala oko 8 l/100, a u otvorenom saobraćaju oko 5,4 l/100 km.
Vozna dinamika je u samom vrhu segmenta
U vožnji
Vožnja nove Mazde3 je pravo uživanje. Položaj za volanom je odličan, pokazivači broja obrtaja i brzine su u visini očiju, A-stub automobila je pomeren za 100 mm unazad u odnosu na prethodnu generaciju, kako bi vozač imao bolju preglednost. Odnos pozicije sedišta, volana i ručice menjača je idealan. Automobil je veoma kompaktan, što nam potvrđuje i činjenica da ima za 30 % veću torzionu krutost od prethodnika. Preciznost volana je vrhunska, a moramo da pohvalimo i "povratne informacije" koje preko upravljačkog sistema stižu sa podloge do vozača, što možemo zahvaliti i pneumaticima "sportskih" dimenzija - 215/45 R18. Iako automobil mekano prelazi preko udardnih rupa i obezbeđuje dovoljnu dozu udobnosti putnicima, smatramo da je bolje izabrati felne prečnika 16 ili 17 inča. Zahvaljujući masi od 1.250 kilograma, automobil se precizno "ubacuje" u krivine. Okretanje volana pruža pomalo sportski osećaj u vožnji (2,57 okreta), jer je uticaj elektro-pojačivača linearan. Kočnice rade odlično, jer su optimalno dozirane i papučica pruža prirodan otpor prilikom kočenja.
Obaranjem naslona sedišta, dobija se ravna utovarna površina. Međutim, kritike moramo da uputimo na visoku ivicu prtljažnika, što znači da prtljag najpre moramo da podignemo visoko, a zatim da ga spustimo u dubok prtljažni prostor
Cena
I na kraju, cena. Nova Mazda3 Sport (oznaka za hatchback) dostupna je u paketima opreme Emotion, Challenge, Attraction, Revolution i Revolution Top. "Naš" automobil imao je Revolution paket opreme, koji se posebno može pohvaliti felnama 18 inča, parking senzorima, head-up displejom, zadnjim LED svetlima, "pametnim" ključem, Bose audio uređajem i njegova cena iznosi 21.290 evra, ali treba istaći da početna cena za Mazda3 Sport G100 Emotion iznosi 14.490 evra.
Pogledajte - Nova Mazda3 - Cenovnik.
Mazda3 Sport G165 Revolution | |
Tip motora: | Benzinski atmosferski |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 1.998 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 121 / 6.000 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 210 / 4.000 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 210 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 8,2 |
Potrošnja (prosečna na testu): | 6,3 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 364 / 1.250 |
Zapremina rezervoara (L): | 51 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1.295 / 600 |
Dimenzije pneumatika: | 215 / 45 R18 |
Dužina automobila (mm): | 4.460 |
Širina automobila (mm): | 1.795 |
Visina automobila (mm): | 1.465 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.700 |
Cena osnovnog modela (EUR): | 14.490 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Mazda Dipem prodajni salon:
Adresa: Patrijarha Joanikija 17d, Vidikovac, Beograd
Tel: +381 11 234-1174
Web: dipem.mazda-rs.com
Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal