Testirali smo: BMW iX xDrive40 (FOTO)
Kuda ide BMW? Model koji nam najbolje pokazuje u kojem smeru će minhenski proizvođač u budućnosti ići, jeste upravo SUV iX. On je raskošan, futuristički, provokativan, megalomanski i ispunjen najnovijim tehnologijama. Ništa drugo nismo ni očekivali...
Već prvi elektrifikovani BMW modeli i3 i i8, iz 2013. godine, bili su ekstremno odvažni. Zato ništa drugo nismo ni očekivali od najnovije generacije električnih automobila iz portfolija bavarskog proizvođača. Već na prvi pogled je jasno, da je BMW ovim modelom želeo da pokaže šta zna. Bavarci su to uspeli. Uradili su to beskompromisno. Jasno je da su imali potpunu slobodu.
Pogledajte fotogaleriju: BMW iX xDrive40.
BMW iX nije mali automobil. Svojim dimenzijama možemo ga smatrati dostojnom električnom alternativom za model X5. Svojom dužinom od 4.953 mm, nadmašuje X5 za 31 milimetar, razlika u širini je samo nekoliko milimetara, a od X5 je niži za 50 milimetara. Zahvaljujući naprednoj platformi i električnoj tehnologiji, ostalo je više mesta za međuosovinsko rastojanje, koje iznosi tačno 3 metra, što je za 25 mm više od "X-petice".
Na dizajn novog BMW iX potreban je period navikavanja. U svakom slučaju, šokira već na prvi pogled i teško ga je uporediti sa bilo kojim drugim modelom.
Zbog baterija, koje su smeštene u podu automobila, njegova masa iznosi čak 2.440 kilograma, što mu obezbeđuje masivnost na koju smo navikli kod automobila visoke klase. Masivni terenac dužine skoro pet metara izaziva bukvalno buru svojim dizajnom. On privlači pažnju prolaznika na svakom koraku, što je primetio naš test vozač Vladan Petrović. "Neverovatno je koliko iX privlaži pažnju. Automobil izaziva snažne reakcije, a u jednom trenutku sam čuo komentar "Sa koje planete je ovaj sišao?". I zaista je kao sa druge planete. Imam utisak da su dizajneri imalu potpuno odrešene ruke i da su rekli "E sada ćete da vidite šta mi umemo." Dizajn zaslužuje čistu desetku." - istakao je Petrović.
Pogledajte: Test - Toyota bZ4X AWD.
Prednjim delom dominira velika prepoznatljiva maska sa vertikalnim bubrezima i veliki otvori za vazduh. Prednja maska nije specifična po tome što ispod krije mnogobrojne senzore i radare, već je specifična po plastici na njenoj površini. Radi se o "samoregenerišućem" materijalu - ako zagrebete ovaj deo maske, nakon zagrevanja oštećenog dela, površina će se popraviti sama od sebe. A zagrejaće se lako, čak i zimi, jer je opremljena grejačima. Prednji deo automobila je zanimljiv i po tome, što nema klasičnu "haubu" koju biste lako otvorili. Zapravo, ispod nje nema ništa što bi sa stanovišta vozača bilo zanimljivo. Čak se i tečnost za vetrobransko staklo dopunjuje tako što se otvori poklopac ispod logotipa brenda BMW.
BMW iX je luksuzan automobil dužine skoro 5 metara.
Prozori na vratima nemaju okvire, blatobrani su masivni i proširuju automobil. Silueta izgleda skladno i elegantno, čemu doprinose i Bicoulor felne prečnika 22 inča, za koje je potrebno doplatiti 1.388 evra. Posebnu atrakciju predstavlja metalizirana boja Blue Ridge Mountain, koja košta dodatnih 1.267 evra. "Meni se najviše dopada zadnji deo automobila, posebno zbog uskih i minimalističkih svetlosnih elemenata. Automobil izaziva WoW efekat gde god se pojavi, što znači da dizajneri zaslužuju palac nagore." - izjavio je Petrović.
Kao i spolja, unutrašnjost automobila takođe izaziva WoW efekat. Za svaku pohvalu je i činjenica, da BMW ne napušta koncept kontrolne table orjentisane na vozača. Izgled enterijera možemo definisati kao digitalni minimalizam. Električni iX ima kontrolnu tablu koju čini vizuelno povezana dva displeja.
Megalomanski format prate i felne prečnika 22 inča, sa pneumaticima sa nešto višim profilom.
Najinteresantnije stvari se nalaze na ekranima, odnosno u Infotainment sistemu. Zakrivljena tabla sa dva displeja formira digitalnu instrument tablu dijagonale 12,3 inča i instrument displej prečnika 14,9 inča. Oba displeja nude odličnu rezoluciju i vrhunsku čitljivost, koji i priliče automobilu Premium segmenta. Svi displeji imaju veliku mogućnost prilagođavanja, što znači da svaki vozač, prema sopstvenim preferencijama, može podestiti prikaz informacija. Posebno interesantan je centralni tunel, koji krasi drvena površina, u koju su ugrađeni dugmići sa haptičkim odgovorom. Kombinacija drveta i kristalnih elemenata izgleda sjajno, a svoje mesto je pronašao i kružni element iDrive sistema.
"Entijer je zaista vrhunski složen, materijali su interesantni, kvalitetni i vrhunski uklopljeni. Baš kao što smo i očekivali od jednog premium automobila. Infotainment sistem radi perfektno, a posebno oduševljava brzina odaziva displeja i mogućnosti manipulacije. Praktično sve komande su premeštene na centralni displej, pa čak i osnovne funkcije. Ako nešto moram zameriti, onda je to činjenica da komande klima uređaja nisu dostupne preko fizičkih komandi, već se takođe nalaze integrisane u veliki dispej. Što se ostalog tiče, sve je na vrhunskom nivou i nudi toliki broj funkcija, da mislim da je povezivanje sa mobilnim telefonom preko CarPlay i Android Auto potpuno bespotrebno. Sistem nudi sve to u meniju i neke stvari su i bolje osmišljene nego kod pametnog telefona. Ovo je pravi pametni automobil, kome pomoć pametnog telefona nije potrebna." - objašnjava Petrović.
Kada smo već kod grejanja, recimo i to da je moguće doplatiti za paket Heat Comfort, čime se dobija grejanje prednjih i zadnjih sedišta, volana, ali i grejanje centralne konzole, grejanje bočnih naslona za ruke na vratima, pa čak i grejanje panela vrata. BMW tvrdi, da ovo inovativno rešenje zagreva unutrašnjost automobila efikasnije od običnog grejanja. Ozvučenje Bank and Olufsen ne treba komentarisati, a u proizvodnji vrhunskog zvuka mu asistira odlično izolovana kabina.
Enterijer minimalističkog dizajna je moderan i opremljen pametnim tehnologijama. Vladan Petrović je istakao, da je BMW iX pametniji od pametnog telefona :-)
Enterijer je, po ugledu na druge luksuzne SUV modele, osmišljen da ponudi vrhunski komfor za četiri odrasla osobe, ali ni peti putnik se neće požaliti na udobnost. Tome doprinosi odsustvo klasičnog centralnog tunela, što značajno utiče na povećanje prostranosti za noge putnicima na zadnjim sedištima. Osnovna zapremina prtljažnika iznosi 500 litara i sasvim je dovoljna čak i za potrebe jedne porodice. U duplo dno prtljažnika moguće je smestiti kabal za punjenje baterija. Kada se obore nasloni zadnjih sedišta, dobija se skoro ravna površina sa prtljažnikom i zapremina iznosi 1.750 litara.
BMW iX je dostupan u tri verzije - xDrive40, xDrive50 i M60. Kao što iz oznake možemo videti, sve verzije su opremljene pogonom na sve točkove, bez mehaničke veze između prednjih i zadnjih točkova, što objašnjava nepostojanje centralnog tunela u enterijeru.
Volan je šestougaonog oblika i omogućava bolju preglednost instrumentalne table.
Testirani automobil iX xDrive40 ima kombinovanu snagu od 240 kW i "tramvajski" obrtni moment od 630 Nm. Za ubrzanje iz mesta do "stotke" potrebno mu je samo 6,1 sekunda, što je za automobil težak skoro 2,5 tona sjajan rezultat. Maksimalna brzina iznosi 200 km/h. Elektromotori crpe energiju iz baterija kapaciteta 74,1 kWh, što je, prema podacima proizvođača, dovoljno da pređete od 394 do 425 kilometara.
"U praksi, tehnika funkcioniše savršeno. Električna vožnje je glatka i tečna, automobil trenutno reaguje na pokrete desne noge. Maksimalni obrtni moment je dostupan praktično iz stanja mirovanja, što je najveća prednost električnih automobila. Dinamika u gradskim uslovima je odlična, a i na autoputu nas nije razočarao. Automobil snažno ubrzava, a brojke na displeju rastu velikom brzinom. Moram posebno da pohvalim koliko je iX tih automobil. To jeste odlika ovakvih automobila, ali ponekada se kod električnih automobila čuje zujanje elektromotora. Kod BMW-a iX ne čuje se apsolutno ništa. Čuje se samo tišina, jer je kabina savršeno izolovana. Bavarski inženjeri zaslužuju najviše ocene." - istakao je Vladan Petrović. Za one kojima ova savršena tišina iz nekog razloga smeta, BMW nudi opciju aktivacije "sintetičkog zvuka", koji je kreirao Hand Zimmer. Njegov karakter se menja u zavisnosti od režima vožnje.
Prostora na zadnjim sedištima ima dovoljno i za one čiji gabariti su van proseka. Poseban plis je nepostojanje centralnog tunela, što putnicima daje više mesta za noge.
Koliko troši BMW iX? U gradskoj vožnji smo zabeležili potrošnju od oko 23 kWh/100 km, a na autoputu potrošnja je iznosila oko 25 kWh/100 km. Sa baterijom kapaciteta 74,1 kWh, najbolja autonomija koju smo zabeležili je bila oko 350 km, a ako smo malo brže vozili autoputem, onda je autonomija pala na oko 300 km, što je i dalje dobar rezultat.
Što se punjenja tiče, bazni iX se može puniti maksimalnom snagom od 150 kW sa jednosmernom strujom, a u slučaju punjenja naizmeničnom strujom, može se računati na maksimalnih 11 kW. Snažnije verzije mogu da podrže punjenje i do 200 kW. Sa punjačem od 50 kW, iX možete napuniti čak 80 % baterije za oko 50 minuta.
Naš testiran automobil bio je opremljen standardnim sistemom oslanjanja i amortizacije, što znači da je imao čelične opruge i adaptivne amortizere, koji menjaju karakteristike u zavisnosti od stila vožnje. Snažnija verzija iX xDrive50 koristi prilagodljivo vazdušno oslanjanje, a standardno je opremljen i upravljanjem preko zadnjih točkova.
"Moram da kažem da je automobil, iako je opremljen točkovima prečnika 22 inča, veoma udoban. To je za mene bilo najveće iznenađenje, jer nisam verovao da automobil sa tako velikim felnama može biti udoban. Automobil savršeno filtrira neravnine na putu. Zahvaljujući gore pomenutoj izolaciji, buka točkova se praktično ne čuje. Konvencionalno oslanjanje je tako dobro složeno, da mu vazdušno nije ni potrebno. U krivnama, automobil se ponaša veoma dobro i uliva poverenje. Zahvaljujući nisko postavljenim baterijama, automobil se minimalno naginje u krivinama. Iako je težak 2,5 tone, automobil je ostao pravi BMW. Lako se okreće i menja pravac." - zaključuje Petrović.
Linija utovarnog prostora je ravna sa ivicom branika, što olakšava utovar prtljaga,
Tokom testa smo se uverili da je BMW iX vrhunski električni BMW. Ali, ono što smo na kraju pitali Vladana Petrovića, jeste - da li je ovo i dalje BMW? "Definitivno jeste. iX je električni automobil, ali i dalje pravi pravcati BMW. Agilnost, ubrzanja, dinamika, sve je na nivou koji očekujemo od automobila ove marke. BMW nudi odličan balans između uživanja u vožnji, udobnosti i zabave. OK, ovo nije BMW koliko je, na primer model M3 BMW, ali nije ništa manje BMW od jednog X5 ili X6."
Naravno, za automobil ove klase i kvaliteta, potrebno je izdvojiti pozamašnu svotu novca. Za baznu verziju modela potrebno je izdvojiti 85.100 evra. Testirani primerak, sa mnogobrojnim dodacima košta 103.805 evra. To je apsolutno ekvivalentno jednom velikom luksuznom premium SUV modelu ovog brenda. I teško ga je uporediti sa bilo kojim drugim automobilom na tržištu.
Više o modelu BMW iX možete pogledati na www.bmw.rs.
BMW iX xDrive40 | |
Tip motora: | Elektro motor |
Broj cilindara / ventila: | - |
Zapremina motora (cm³): | - |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 240 / 0 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 630 / 0 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 200 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 6,1 |
Potrošnja kWh/100 km (test prosek): | 23,5 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 500 / 1.750 |
Zapremina rezervoara (L): | - |
Masa automobila (kg): | 2.440 |
Dimenzije pneumatika: | 275 / 40 R22 |
Dužina automobila (mm): | 4.953 |
Širina automobila (mm): | 1.967 |
Visina automobila (mm): | 1.695 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 3.000 |
Cena baznog modela BMW iX xDrive40 (€): | 85.100 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Web: www.bmw.rs
Foto: Milomir Bošković
Automagazin.rs