AutoMAGAZIN - Sport

WRC Rally Japan 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

Da li evropskoj automobilskoj industriji preti kolaps?

Da li evropskoj automobilskoj industriji preti kolaps?

Evropska automobilska industrija se suočava sa najvećim izazovima posle krize čipova iz 2021. godine. Najnoviji problem pojavio se posle nasilnog preuzimanja proizvođača poluprovodnika Nexperia od strane holandske vlade, koji pripada kineskoj grupi Wingtech…

To se dogodilo polovinom oktobra meseca tekuće godine. Preuzimanje Nexperia holandska vlada opravdava mehanizmom za zaštitu dostupnosti strateške robe, koja treba da zaštiti ekonomsku i tehnološku bezbednost države i Unije. Stigao je munjevit odgovor iz Kine. Kineske vlasti su promtno reagovale i uvele ograničenja izvoza komponenti proizvedenih u fabrikama kompanije Nexperia.


Podsetimo, Nexperia je najveći svetski dobavljač jednostavnih poluprovodnika, kao što su diode i tranzistori, sa tržišnim udelom od 40 %. Kompanija takođe razvija i moderne čipove za upravljanje baterijama. Problem je nastao, jer se njena kineska matična kompanija, Wingtech, našla na crnoj listi američke vlade 2024. godine, zbog navodnih rizika po nacionalnu bezbednost. Nakon što je holandska vlada preuzela kontrolu nad ovom kompanijom, Kina je odlučila da zaustavi izvoz proizvoda Nexperia, kao što su čipovi za automobilsku industriju.


Portparol kompanije Volkswagen potvrdio je novinskoj agenciji Reuters da se poluprovodnici kompanije Nexperia ugrađuju u komponente koje ovaj nemački proizvođač automobila kupuje od dobavljača. Problem je trenutno toliko veliki, da su u pregovore uključeni i nemačko savezno ministarstvo ekonomije i tehnologije i udruženja kompanija iz automobilske i elektronske industrije. Volkswagen najavljuje redukciju proizvodnje i uvođenje smena sa skraćenim radnim vremenom, o čemu su već započeti pregovori sa nemačkom agencijom za zapošljavanje (Bundesagentur für Arbeit). Povodom problema sa kompanijom Nexperia, oglasilo se i Nemačko udruženje proizvođača automobila (VDA), upozorivši na moguće obustave proizvodnje.


Haška odluka, koja je bez presedana po svom obimu i korišćenim instrumentima, omogućila je državi da blokira ili poništi akcije menadžmenta kompanije Nexperia, ukoliko postoji rizik od prekida snabdevanja ili ugrožavanja snabdevanja osetljivim tehnologijama. Nexperia ne proizvodi nikakve vrhunske procesore, već obične čipove, diode, tranzistore i druge elektronske komponente, koje proizvođači automobila i elektronska industrija kupuju u velikim količinama. Upravo njihovo masovno, ali neupadljivo prisustvo u svakom vozilu ili uređaju, čini ih strateškom robom sa direktnim uticajem na nesmetano odvijanje proizvodnje.


Tačno je da Nexperia ima značajne proizvodne kapacitete u Evropi, međutim najvažniji deo razvoja i testova se realizuje u Aziji. Upravo to je razlog zbog kojeg potez holandske vlade izaziva neizvesnost među proizvođačima automobila.


Najnovija dešavanja sa kompanijom Nexperia ne treba posmatrati kao izolovan incident. Evropskim proizvođačima automobila ponestaje retkih elemenata, a Kina nastavlja da ograničava njihov izvoz. Kriza slična krizi poluprovodnika iz 2021. godine već kuca na vrata, ali ovoga puta put do rešenja će biti značajno teži. Problem leži u činjenici da je Kina značajno smanjila izvozne dozvole za retke zemne elemente, smatrajući ih strateškim. Ova ograničenja bi mogla dovesti do zastoja u proizvodnji automobila, a to bi nesumnjivo imalo dalekosežne posledice po ekonomiju cele Evrope. Trenutno su retki zemni elementi neodijum, disprozijum i terbijum najvažniji za proizvodnju elektromotora, senzora, kočionih sistema i drugih komponenti modernih vozila. Ukupno ima sedam elemenata koji se sa stanovišta kineskih vlasti smatraju strateškim u automobilskoj i elektronskoj industriji, a Peking bi mogao da proširi ovu listu. U praksi to znači da kompanije van Kine, koje koriste materijale kineskog porekla, takođe podležu novim procedurama za odobravanje kineske administracije. Kineske mere brzo stupaju na snagu, a automobilski sektor nema institute koji bi mu obezbedili brzu reakciju. Nekoliko proizvođača pravi zalihe, ali to je samo privremeno rešenje.


Predsednik udruženja italijanskih proizvođača auto-delova (ANFIA), Roberto Vavassori, istakao je da je Kina ograničila isporuke još tokom leta, ali je industrija bila u stanju da održi proizvodnju. On je međutim istakao, da postoji realni rizik da će zalihe retkih metala "presušiti". Najnovija analiza pokazuje da Kina ima gotovo potpunu kontrolu nad ključnim delovima lanca snabdevanja - od rudarstva do rafinisanja, pa sve do proizvodnje legura i magneta. Takva koncentracija moći u jednoj zemlji otežava brzu diverzifikaciju i čini sektor osetljivim na regulatorne odluke Pekinga.


Različita udruženja iz Evrope pozivaju na podršku kapacitetima za reciklažu i izgradnju stabilnih partnerstava sa zemljama koje mogu da snabdevaju sirovinama i poluproizvodima, a koje su van domašaja kineske kontrole izvoza. Međutim, rešenje se mora pronaći u narednim nedeljama, u suprotnom se proizvodnja automobila u Evropi može suočiti sa krizom koja je zaustavila proizvodnju 2020. i 2021. godine.


Goran Sarić - Automagazin portal
Foto: BMW

123456. . .400
YANGWANG U9 Xtreme
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.E. Evans247
2.K. Rovanpera234
3.S. Ogier234
4.O. Tanak197
5.T. Neuville166
6.T. Katsuta110
7.A. Fourmaux96
8.S. Pajari79