Sead Alihodžić: Legenda jugoslovenskog autosporta - II deo
Treću sezonu uzstopno, Alihodžić produžava saradnju sa kućom „Balduzzi“ i vozi Alfa Romeo GTAJ. Na prvoj trci sezone u Beogradu (na 2918 metara dugačkoj stazi oko Kalemegdana, voženoj 16.aprila u organizaciji ASK Crvena Zvezda) Sead ostaje bez bodova...
Regvart pobedom na trijumfalni način predstavlja potpuno nov trkački automobil na našim prostorima – Fiat 128 SC. Tri nedelje kasnije u Kragujevcu Alihodžić uzvraća udarac, pobeđuje, Regvart završava pored staze a na tabeli posle dve trke šampionata njihov duel je izjednačen 9:9 u bodovima. A onda, 30. juna 1974. godine, veliko rivalstvo dva neosporno najbolja „pistaša“ Jugoslavije tog doba završava se na nasilan način koji nije imao nikakve veze sa sportom. Na prvoj trci „Letnje Lige“ u Beogradu, koškanja i guranja na stazi Regvart i Alihodžić nastavljaju fizičkim obračunom u boksu zbog čega su oba vozača prvo suspendovana a potom i disciplinski kažnjena na 6 (Regvart) odnosno 12 (Alihodžić) meseci zabrane učestvovanja na kružnim trkama državnog šampionata. Ove zabrane su nanele veliku štetu domaćem šampionatu na kružnim stazama ali su istovremeno donele istorijske uspehe za istoriju našeg automobilizma zato što je Regvart nastavio da se trka u inostranstvu (zabeležio 4 pobede u evropskom šampionatu i osvojio „Zlatni Trofej“ fabrike Alfa Romeo) dok je Alihodžić ostao u zemlji i posvetio se reliju.
Naime, već raniji pregovori između fabrike TAS i Seada Alihodžića ubrzani su i pretvoreni u konačnu realizaciju a radilo se o nastupu fabričke ekipe sarajevskog VW-a u preostala 3 (od 6) relija za prvenstvo Jugoslavije u 1974.godini. Na prvom nastupu ( „Reli Bratstvo Jedinstvo“) Alihodžić odustaje baš kao još 17 od 35 učesnika ovog veoma teškog takmičenja (izostanak Jovice Palikovića koji je vozio „Tour D’Europ“ najbolje koristi Aleš Pušnik i pobeđuje). Drugi nastup i pretposlednji reli sezone Sead završava trijumfom u generalnom plasmanu na 813 km dugačkom takmičenju „Beograd-Bar“ vozeći VW „Bubu“ 1303 SL (Srba Milošević na Ford Escortu RS je drugi a Bata Nađ na Zastavi 101 1300 je treći). Poslednji reli nastup sezone bio mu je na tradicionalnom „Balkanskom“ reliju koji je startovao u Skoplju. Međunarodna konkurencija bila je žestoka i što se tiče vozača (bugari Ilija Čubrikov, Stojan Kolev, Radoslav Petkov, turci Karmanoglu i Levent) i vozila (dva Renoa 12 Gordini, dva Poršea Karere i jedan BMW 2002 Ti), a vrhunska je bila i domaća konkurencija (Pušnik, Živanović, Arsić). Međutim niko od navedenih nije mogao da se suprostavi fantastičnom Seadu Alihodžiću koji sa svojom „Bubom“ ubedljivo trijumfuje na prvom brzinskom ispitu voženom na Vodnom. Na žalost samo nekoliko kilometara kasnije „Buba“ otkazuje zbog kvara motora (ponovo) i reli je završen za brzog sarajliju.
1975
Godina 1975.je najuspešnija u kratkoj ali bogatoj karijeri Seada Alihodžića.
Na reli takmičenjima on učestvuje kao član fabričke ekipe TAS Sarajevo na specijalno konstruisanoj „Monstrum Bubi“ (VW 1303-S, 1598ccm, 143ks pri 6000 o/min, 0-100 kmh za 8“, najveća brzina 150 kmh, potrošnja 20-25 lit na 100 km). Na žalost problem prekomernog pregrevanja motora koji ih je pratio i tokom 1974. godine, pokazao se kao neizlečiv i u 1975.goidni. Na svim takmičenjima na kojima je motor radio (i dok je radio) Alihodžić je bio ubedljivo najbrži ali u celoj sezoni on uspeva da završi samo dva relija. Evo i pregleda cele reli sezone 1975.godine:
- RELI TARA 75 (15-16 mart 1975). Prvi reli za državno prvenstvo vožen je u dužini od 881 km sa 3 brzinska ispita na Tari. Aleš Pušnik (Reno 17 Gordini) dobija prvi brzinac ali odustaje tako da Sead Alihodžić trijumfuje bez problema sa 1789 kp ispred Žike Asanovića (na Zastavi-101) sa 1814 i Matjaža Brišnika (Reno 12 Gordini) sa 1830 kp. Prema te godine besmislenom pravilniku AMSJ za generalni plasman dodeljivana su 4-3-1 poen za prvu trojicu plus bodovi osvojeni u klasi (bodovana prva šestorica po F-1 principu 9-6-4-3-2-1). Obzirom da su na Tara reliju u najvećoj klasi učestvovale samo 3 posade, Alihodžić je ostao bez bodova u klasi pa je profitirao samo 4 poena iz generalke, tako da je lider reli šampionata postao kragujevčanin Žika Asanović sa 12 poena.
- SAJAMSKO-APRILSKI RELI 75 (5-6 april 1975) sa startom i ciljem u Beogradu. Na sva tri brzinska ispita (Avala, Divčibare, Goč) najbrži je Sead Alihodžić sa 20 sekundi ispred Palikovića i 25 sekundi ispred Pušnika. Međutim u etapnoj vožnji prema Beogradu i cilju relija Sead sleće sa puta, upropašćava svoju „Bubu“ i odustaje. Tako trijumfuje Jovica Paliković na debitantskom vozilu Zastava 101 sa motorom od 1600 kubika koje nije bilo homologirano ali mu je dozvoljen nastup posebnim odobrenjem sportske komisije AMSJ. Od 80 posada na startu relija 46 je stiglo do cilja a među njima 15 „Fića“ i 16 „Kečeva“.
- IX YU RALLY 1975 Čak 102 posade na startu a svega 20 na cilju ovog 2325km dugog i preteškog relija. Na žalost (ili srećom) Sead Alihodžić se nije dugo „mučio“ pošto je zbog pada pritiska ulja na svom vozilu morao da odustane već na prvom brzincu (Divčibare). Reli za evropski šampionat osvaja duo fabričke ekipe Fiata – Maurizio Verini (prvi) i Marku Alen (drugi), dok je u domaćem šampionatu maksimalne poene odneo Aleš Pušnik.
- BRATSTVO JEDINSTVO 75 (Sarajevo-Beograd, 626km sa 4 BI dužine 50km) Bio je to skoro kompletno noćni reli (od 4 brzinca samo je poslednji na Avali vožen po danu) na kojem Sead Alihodžić beleži svoju najbriljantniju reli pobedu u karijeri. Posle starta relija u Sarajevu vožen je prvi brzinski ispit (Trebević) na kojem Sead sustiže i prestiže Jovicu Palikovića (kome je to bio prvi izlazak posle 2 meseca provedena u gipsu zbog lomova zarađenih na YU Reliju). Na cilju Trebevića Sead je prvi sa 1’02“ ispred Pušnika i 1’07“ ispred Palikovića. I na sva tri preostala brzinca (Tara, Divčibare, Avala) Alihodžić ubedljivo pobeđuje ostvarujući i novi rekord Avale (2’45“). Ovaj put Alihodžić je bio mnogo oprezniji u etapnoj vožnji tako da uspeva da stigne do cilja u Beograd kao lider relija sa 1’44“ prednosti ispred Aleša Pušnika. Međutim umesto radosti i slavlja na cilju ga je dočekalo neprijatno iznenađenje – prigovor drugoplasiranog vozača na plastične delove njegove „Bube“ (u odnosu na serijski model, Alihodžićev VW 1303 S je posedovao brojne komponente izrađene od pleksiglasa i drugih plastičnih legura uključujući oboje vrata, bočne prozore, obe haube i prednja krila). U izjavi okupljenim novinarima Sead je izjavio: „ Ako je minut prednosti na jednom BBI ostvaren samo zato što auto ima vrata i prozore od plastike i nekoliko kilograma manje, ja odmah pristajem da nadohnadim težinu vrećom peska i da se na istoj stazi ponovo odmerim sa konkurentima. Ja sam deset dana proveo na Trebeviću i na Tari trenirajući za te ispite i za to vreme nisam sreo ni jednog drugog takmičara da isto to radi. Da bih postigao vredne rezultate ja puno treniram dok moji konkurenti žive od stare slave.“ U nastavku izjave Alihodžić je još podvukao da fantastično ostvareno vreme na Trebeviću i nije bio njegov maksimum zato što je pogrešio u pritisku u gumama pa se njegov folksvagen nije ponašao optimalno na stazi a i izgubio je nekoliko sekundi tokom zajedničke vožnje iza Palikovića duž desetak zavoja sve dok ga u jednoj krivini nije „spolja pretekao“. Bilo kako bilo, Pušnikov protest je žiri takmičenja odbio zbog nepoznavanja propisa jer se prigovori na spoljne delove i vizuelni izgled vozila predaju po završetku tehničkog pregleda a ne završetku relija, pa je tako Sead Alihodžić zasluženo zaradio veliki pobednički pehar.
- BAR-BEOGRAD 75 (712 km sa 3 BI) na relaciji Bar-Titograd-Kolašin-Titovo Užice-Bajina Bašta-Tara (BI)-Valjevo-Divčibare (BI)-Avala (BI)-Beograd. Na osnovu iskustva sa prethodnog relija Jovica Paliković odmah po završeku tehničkog pregleda u Baru ulaže prigovor na plastične delove karoserije Alihodžićeve „Bube“. To međutim nije bio preveliki problem za mehaničare TAS-a koji su na licu mesta demontirali jedan serijski VW i sa njega na takmičarski automobil „prepakovali“ vrata, krila i haube. Ovo „dizanje prašine“ na kraju je ispalo potpuno nepotrebno i besmisleno pošto su oba aktera brzo odustala, Paliković zbog loma radilice a Alihodžić zbog (naravno) pregrevanja motora. Na reliju pobeđuje Pušnik ispred Paje Komnenovića (Zastava 101 grupe 2) a njih dvojica su najbrži i na BI Avala ali Alihodžićev rekord ostaje „živ“ (Pušnik je vozio 2’28“ a Paja 2’56“). Sezonu u reli sportu Sead završava na 8.mestu u generalnom plasmanu i osvojenom bronzanom medaljom za treće mesto u klasi vozila preko 1300 kubika.
Za šampionat na kružnim stazama Sead Alihodžič kupuje vozilo Alfa Romeo 1300 GTA Junior u fabričkom odeljenju „Auto Delta“ u Italiji (1290 ccm, 176 ks pri 6800 obrtaja u minutu, ubrzanje od 0 do 100 kmh za 5,5 sekundi, max brzina 290 kmh). Prvu trku morao je da propusti zbog još uvek važeće kazne AMSJ pa je sa novim vozilom debitovao pred domaćom publikom na sarajevskom Butmiru. Željan „trkanja“ a još željniji dokazivanja učinio je sve da „sahrani“ konkurenciju pa je već u drugom krugu trke oborio rekord staze (136,245 kmh). Neprestano dodajući gas Sead je uspeo samo da preforsira motor i izgori klipove i to u momentu kada je imao 25“ (odnosno pola kruga) prednosti ispred drugoplasiranog. Na taj način je ipak „naučio lekciju“ pa u ostalim trkama vozi opreznije i taman dovoljno za ubedljive pobede u Kragujevcu, Slavonskoj Požegi, Beogradu i Kraljevu. Na trci u Slavonskoj Požegi postavlja novi brzinski jugoslovenski rekord (161,750 kmh prosek jednog kruga) zbog čega zagrebački „AMK Dinamo“ (Štrok, Regvart, Lang) ulaže prigovor na motor njegove Alfe. Automobil je „zapečačen“ i preteran u Alfin ovlašćeni servis Avtomontaže u Ljubljani gde tehnička kontrola nije pronašla nikakve neregularnosti. Tako Sead osvaja svoju drugu titulu brzinskog šampiona Jugoslavije, ali istovremeno i ostaje bez 36.000 (tadašnjih) dinara oštete koju je procenio AMSJ ali koju mu „AMK Dinamo“ nikada nije isplatio.
Po tradiciji na kraju sezone, u anketi „Tanjuga“ ukupno 91 novinar birao je „Vozača Godine 1975“ i ubedljivije nego ikada ranije (prethodni pobednici M.Gluhak 1969, J.Paliković 1970-73 i A.Pušnik 1974) izabran je Sead Alihodžić. Sjajni sarajlija je sakupio okruglo 80 glasova i daleko ostavio iza sebe ostale konkurente Pušnika (6 glasova), Gluhaka (3) i Nađa (2).
Sutra sledi nastavak...
Autor: Darko Petrović
Foto: Internet