Kamioni sa pantografom - ekološka budućnost u Švedskoj
Švedska je jedna od zemalja, koje imaju veoma ambiciozan plan po pitanju emisije štetnih materija. Do 2030. godine, na tamošnjim putevima videćemo vozila koja uopšte neće emitovati štetne materije, a jedna od ključnih stvari za postizanje ovog cilja biće projekat Electric Road...
Kao što iz imena možemo zaključiti, radi se o elektrificiranim putevima. Prva kratka deonica otvorena je protekle nedelje. Testna faza projekta Electric Road duga je samo dva kilometra i nalazi se na autoputu E16, nedaleko od mesta Gävle.
Lokalni vozači tamo mogu videti u akciji specijalitet iz kompanije Scania, koja je u saradnji sa Siemensom razvila kamion sa pantografom. Devet tona težak kamion Scania G 360 pokreće hibridni pogon, čiju osnovu čine deetolitarski motor maksimalne snage 265 kW (360 KS), koji za pogon koristi biogorivo. Konvencionalnom motoru "pomaže" električni motor snage 130 kW, čiji obrtni moment iznosi 1050 Nm. Kada se kamion kreće po elektrificiranom putu, za pogon koristi samo električnu energiju, koju crpi iz elektrificiranih vodova.
Kada se hibridna Scania nađe na klasičnom putu, prelazi u hibridni režim rada. Kamion može da se kreće u čistom električnom režimu i kada se ne kreće po elektrificiranom putu, zahvaljujući litijum-jonskim akumulatorima, čiji kapacitet obezbeđuje autonomiju od tri kilometra. Kompletan projekat je podržan od strane švedske vlade. U zvaničnom saopštenju kompanije Scania ne piše ništa o tome, kada će program biti u potpunosti integrisan u realan saobraćaj. Testni program biće održan na deonici dugoj 2 kilometra, u otvorenom saobraćaju. Sistem se testira u svim vremenskim uslovima.
VIDEO:
Automagazin.rs