AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

Rally Dakar 2019 - Dražen Ćurić ekskluzivno za vas komentariše najprestižniji reli na planeti

Rally Dakar 2019 - Dražen Ćurić ekskluzivno za vas komentariše najprestižniji reli na planeti

Rally Dakar 2019 kuca na vrata. Sa nama će i ove godine biti višestruki učesnik najprestižnijeg relija na svetu, Dražen Ćurić, pored Mirana Stanovnika jedini iz regije koji je nastupao u Africi i Južnoj Americi i jedini koji ima iskustvo nastupa na motociklu i u automobilu...

Rally Dakar 2019 - Dražen Ćurić ekskluzivno za vas komentariše najprestižniji reli na planeti

Nani Roma i Dražen Ćurić

 

Uz to, Dražen je jedini iz regije koji se uspeo s automobilom "ugurati" u top 30 na etapi i u generalnom poretku. Ljubitelji takmičenja su ga upoznali i kao komentatora "Eurosprt Hrvatska" za biciklizam i oktanske sportove.


"Poštovane dame i poštovana gospodo, verni čitaoci automagazin.rs, čestitam vam novu 2019. želim vam sve najbolje u godini koja je pred nama i da vam se ostvare sve želje. Jednako kao 2017. i ove ću godine biti s vama te putem Automagazina pratiti i komentirati događanja na najslavnijoj rally utrci na planeti - slavnom DAKARU.


Evo, kako to biva vrijeme leti, i mic po mic uđosmo u petu dekadu postojanja ove oktanske sportske avanture, trke, neko će reći ludila, bespotrebnog razbacivanja miliona ili još gore "razbacivanja" dokonih bogataša koji kroz ovaj ekstremno zahtevan rally žele dokazati da su i oni odvažni. Delimično se slažem a delom i ne sa svim što sam spomenuo u prethodnoj rečenici. S obzirom da sam i sam pohodio Dakar tri puta do sada, mogu reći da se prepoznajem u nekim od motiva koje sam naveo u tekstu. Nisam dokoni bogataš, ali da bi nastupili na Dakraru, potrebno vam je za naše regionalne prilike pravo malo bogatstvo. Bilo da nastupate na motociklu, kako sam ja nastupio davne 1999-e ili u automobilima, koje sam vozio 2010. i 2011. troškovi su enormni i za prosečnog čoveka jednostavno nedokučivi.


Da bi nastupili na Dakru morate biti pomalo ludi, prilićno imućni, hrabri, avanturista po karakteru ili jednostavno profesionalni trkač koji od toga živi. Ovih poslednjih je, verovali ili ne, najmanje na trci. Na Dakru, kakvim ga je zamislio njegov tvorac, nažalost pokojni Thierry Sabine, trebalo bi biti najviše tih pomalo ludih avanturista, koji su spremni rizikovati baš sve pa i vlastiti život da bi se doveli u iskušenje preživljavanja Dakra. Nažalost, takvih simpatićnih "luđaka" na Dakru je sve manje, trka im je odavno postala preskupa da bi mogli skupiti neku "crkavicu" za nastup i to je razlog što je iz godine u godinu bogataša u postotku sve više a startna lista je sve kraća. Paralelno s tim i trka je sve kraća iako je cena startnine ostala ista. Problematika komercijalizacije i cene nastupa na utrci je zadnjih dvadesetak godina ozbiljno nagrizla, slobodno bih mogao kazati uništila duh Dakra i ta trka jednostavno više nije ni sena one orginalne ideje koju je kreirao Sabine.

Rally Dakar 2019 - Dražen Ćurić ekskluzivno za vas komentariše najprestižniji reli na planeti

Carlos Saniz u MINI John Cooper Works Buggy - snimljen juče na shakedown-u

 

Ovogodišnji Dakar ima samo 10 etapa, ukupna dužina itinerera je 5000 km a brzinski ispiti svega 3 000km. Nekome i ovo izgleda grandiozno, ali verovali ili ne to nije ni trećina najdužeg Dakra u istoriji a niti polovina prosečne dužine dosada odveženih trka. Nekadašnjih preko 20 dana trke sad je zbijeno u 11 dana. Po prv put, Dakar se vozi samo u jednoj državi. Da bi se dobio kakav takav identitet i karakter trke, kakav bi trebao biti, organizator brzinske ispite pretvara u zmijolike rute gde će navigacija biti zahtevnija od same vožnje. To nema veze sa onim kako se takmičenje doživljava, što trke zapravo jesu, s ovakvom koncepcijom brzina pada u drugi plan, što je po mojem skromnom mišljenju kompletna budalaština i nema veze sa duhom Dakra. Po meni, trke trebaju biti sraz u kojem odluku donosi sinbioza pilota i bolida, a ne menadžersko "masturbiranje" po pravilima i kreiranju trke radi komercijalnog interesa. Nažalost, moraćemo se zadovoljiti onim što nam serviraju A.S.O. (organizacija koja je vlasnik Dakar relija) i muljatori zbog čijih kreacija identitet trka trpi ogromnu štetu.


U konkurenciji automobila, čime ću se najviše baviti u predstojećim komentarima, je najblaže rečeno pravi haos. Već prošle godine je startna lista bila druga najkraća u istoriji a ove godine, da bi se to izbjeglo dio UTV vozila nastupa u konkurenciji automobila?!?!!!! Kako taj tehnološki surogat između quada i buggy-a može uopšte ući u istu rečenicu sa Dakar bolidima od 500 i više ks i preko 1000 Nm obrtnog momenta. Ali da ta ludost ne bi bila vrhunac A.S.O. i FIA gluposti, pobrinuli su se oni sami. Na Dakru taj UTV surogat ima svoju kategoriju koja se zove SxS ili ti "Side by Side" šta god to značilo (jedan pored drugoga, sic do sica, strana do strane...) Kad već postoji ta kategorija šta onda radi dvadesetak UTV-ea u konkurenciji automobila. E tek to objašnjenje nema veze s mozgom: SxS su UTV.e koja imaju FIA homologaciju a UTV.e u konkurenciji automobila imaju A.S.O. ili ti Dakar homologaciju. Razlike u praksi među njima nema osim u teoriji, kao po Dakar homologaciji UTV može imati i šasiju koju zbog težine nijedan ozbiljan proizvođač ne koristi. Nego svi imaju cevastu konstrukciju koja je po FIA homologaciji obavezna za SxS kategoriju. Da budem slikovitiji, probajte zamisliti atletski miting, gde su atletičari podeljeni na one koji trče u tenesicama i one koji trče u patikama.


Kako god, ove godine Hrvatska posada Daniel Šaškin i Saša Biterman startaju sa UTV-om u konkurenciji automobila kao startni broj 382, dok 30 sekundi iza njih starta Mađar Salay Balasz u monstrumu od petstotinjak konja?!?!!! Što su napravile mozgalice iz A.S.O.-a, Izmiješali su na startnoj listi sva UTV vozila sa automobilima pa nakon startnog broja 339 imamo red UTV-a pa red automobila. U toj opasnoj mešanoj salati je i svih 34 SxS natjecatelja tako da među 135 vozila imamo umiješano šezdesetak UTV surogata kojima je snaga oko 170 ks i maksimalna brzina 130 km/h. Neko kao da zaziva tragediju jer su automobili puno brži od UTV-a i nepotrebno će biti puno više prestizanja a samim tim i više mogućnosti u kojima može doći do pogibeljnih situacija. Toliko o tome da je organizatoru sigurnost na prvom mjestu. Sami su si krivi što umjesto tradicionalno 150 automobila imaju samo sedamdesetak istih na startu pa su se da sačuvaju ugled utrke odlučili za ovo hazardersko mešanje "velikih i malih".


Što se tiče takmičara iz regije, uz već spomenutu posadu iz Hrvatske tu je motociklist iz Slovenije Simon Marčić, startni broj 79. Njega će se čitaoci automagazina.rs setiti kao nesrećnika koji je imao sudara sa Peterhanselom 2017. Kada su svi lutali između grmlja po isušenom koritu reke pokušavajući odgonetnuti kompliciranu navigaciju. U takvoj haotičnoj situaciji, Simon Marčić i Peterhansel su se našli "čelom u čelo" i normalno da je "siroti" Slovenac izvukao deblji kraj, zbog preloma butne kosti bio je prisiljen odustati. Peterhansel, koji se borio s legendom Sebastien Loebom za pobedu, ostao je uz Marčića dok nije stigao medicinski helikopter. Zbog toga je izgubio vodeću poziciju, ali je kasnije vreme koje je izgubio pomažući Slovencu bilo neutralizirano, pa je mister Dakar uspeo doći do svoje 13. pobede na trci, sedme u automobilu a šest pobeda je ostvario na motociklu.


I za kraj nam je ostao neuništivi Gabor Saghmeister, startni broj 91, kojemu je ovo 11. Dakar i poznavajući Gabora ne vidim ni jedan razlog zašto ovo ne bi bio 10. Dakar kojeg će završiti.


Do početka trke ostala su nam još tri dana pa ću se potruditi prikupiti što više informacija kako bi vas što bolje pripremio za uzbuđenja koja će nam nikad kraći Dakar sigurno priuštiti. Zbog ovako skraćenog itinerera favoriti neće moći kalkulirati i svi će već od starta morati krenuti punom snagom a to potencira vjerojatnost pogreške.


Do sledećeg javljanja pozdrav."

 

Automagazin.rs
Dražen Ćurić

Rally Sweden 2024 - VIDEO

Rally Sweden 2024 - VIDEO

Drugi reli u kalendaru FIA Svetskog reli šampionata - Rally Sweden 2024, je iza nas. Najbrži je bio Esapekka Lappi u automobulu Hyundai i20 N Rally1...

Kalle Rovanpera povlači ručnu?

Kalle Rovanpera povlači ručnu?

Nedavno je 23-godišnji Kalle Rovanpera osvojio svoju drugu titulu reli šampiona sveta. Iako možda deluje logično da talentovani Finac treba da nastavi istim tempom napred, izvori bliski svetskom šampionu kažu, da je Kalle umoran i da želi da napravi pauzu...

123456. . .395
Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46