AutoMAGAZIN - Saveti

Aladin logo
www.automagazin.rs

Najnovije vesti iz auto industrije

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

Pogledajte Najbolje reklame za bezbednu vožnju.

 

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Savetujemo: Ovako NE treba sedeti za volanom! (foto)

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

 

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Da li je vaš automobil opremljen neispravnim Takata vazdušnim jastucima?

Da li je vaš automobil opremljen neispravnim Takata vazdušnim jastucima?

Više automobilskih kompanija nedavno su objavile, da u svetu na vanredan servis pozivaju vlasnike nekoliko desetina miliona automobila, zbog greške na vazdušnim jastucima firme Takata. Kako da saznate, da li je vaš automobil u Srbiji opremljen problematičnim vazdušnim jastucima? Da li znate, kako treba da postupite ukoliko je vaš automobil obuhvaćen ovom akcijom?

Saveti - Zašto je potrebno da zamenite zimske pneumatike letnjim?

Saveti - Zašto je potrebno da zamenite zimske pneumatike letnjim?

O tome koliko je nebezbedno učestvovati u saobraćaju na letnjim pneumaticima u zimskim uslovima, pisali smo već nekoliko puta. 1. aprila prestala je obaveza korišćenja zimskih pneumatika (m+s) kada je na kolovozu sneg, led i poledica. Sada vozači imaju novu dilemu - koliko je opasno koristiti zimske pneumatike u letnjim uslovima?

Pažnja! M+S nije oznaka za pneumatike za sva godišnja doba

Pažnja! M+S nije oznaka za pneumatike za sva godišnja doba

Bliži se 1. novembar, a sa ovim datumom i obaveza, i što je još važnije potreba za montiranjem zimskih pneumatika. I odmah da razjasnimo, oznaka na pneumatiku M+S jeste oznaka za zimski pneumatik, a ne za pneumatik za sva godišnja doba, kako se to navodi ovih dana u medijima...

Pažljivo za vreme uskršnjih praznika!

Pažljivo za vreme uskršnjih praznika!

Dok se građani širom Republike Srbije pripremaju da obeleže uskršnje praznike, Agencija za bezbednost saobraćaja poziva vozače na oprez u saobraćaju! Kao i prethodnih nekoliko godina, i ove godine očekuje se pojačan saobraćaj u danima pre i nakon Uskrsa, pa stoga apelujemo na vozače za strpljenje i poštovanje ostalih učesnika u saobraćaju.

Bez alkohola i oprezno u Novu 2014. godinu!

Bez alkohola i oprezno u Novu 2014. godinu!

Kako se 2013. godina bliži kraju, širom zemlje se planiraju novogodišnja slavlja. Tokom ovog uzbudljivog perioda putovanja i provoda, veoma je važno imati na umu bezbedno ponašanje u saobraćaju. Razlozi su u činjenici da se svake godine, u periodu oko Nove godine i Božića desi veliki broj saobraćajnih nezgoda sa teškim posledicama...

Kupujete zimske pneumatike - Šta znači oznaka M+S?

Kupujete zimske pneumatike - Šta znači oznaka M+S?

Zimski dani i niske temperature su pred nama, i sada je idealan trenutak da pripremite vaš automobil za zimske uslove. Jedna od prvih stvari, koja je direktno povezana sa bezbednošću vaše porodice, jeste zamena pneumatika. Možete imati vrhunski bezbedan automobil, ali bez odgovarajućih pneumatika, od njega ćete napraviti samo luksuzne sanke.

Saveti: Češće gledajte na sat u vašem automobilu

Saveti: Češće gledajte na sat u vašem automobilu

Od nedavno je počelo zimsko računanje vremena. To znači da su satovi pomereni jedan sat unazad, što podrazumeva jedan sat više za spavanje, ali dan je sve kraći i mrak sve ranije pada. Zbog toga, mnogi vozači imaju loš osećaj da nekuda kasne i da neće stići da obave sve svoje obaveze. To se značajno odražava i na bezbednost u saobraćaju.

Danas je 1. novembar - Imate li zimske pneumatike?

Danas je 1. novembar - Imate li zimske pneumatike?

Iako nam to pogled kroz prozor ne otkriva, vreme za zimske pneumatike se nezadrživo bliži. Kada je potrebno da montiramo zimske pneumatike? Kada je to realno potrebno, a kada to moramo učiniti zbog "slova zakona"? Odgovore na ova pitanja, pronađite u daljem tekstu...

12
Škoda Octavia 2020
Slika nedelje