Automobilsko tržište: Nema kupaca uprkos nižim cenama

Prodaja automobila u Srbiji drastično je opala u 2011. godini i gotovo pala na nivo iz 2000. godine. Od januara do avgusta prodato je svega oko 23.000 vozila. Najprimjetniji je pad prodaje modela Punto, koji je manji za čak 57 %, pokazuju podaci Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova...
Pad kupovne moći, otežano dobijanje lizinga, povećanje obaveznog učešća za odobravanje kredita i u slučaju Punta ukidanje mogućnosti zamene “staro za novo” – doveli su do toga da prodaja jeftinijih automobila opadne za trećinu. U Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova kažu da je prodaja automobila u Srbiji sve manja, uprkos tome što je većina dilera i proizvođača spustila cene na najmanji mogući nivo. Koliko je stanje loše govori i činjenica da je za prvih osam meseci ove godine prodato oko 5.000 automobila manje nego u isto vreme prošle godine.
Član borda direktora asocijacije, Dušan Đurašević, kaže da za ovakvo stanje ima mnogo razloga – loša ekonomska situacija u državi, pad kupovne moći, otežano dobijanje kredita i lizinga. “Cene su spuštene na minimum i dalje ne možemo. Dovoljan je podatak da su u poslednje dve i po godine cene kola pale između 30 i 35 odsto. Na pad cena je uticalo sniženje carina, fabrike su takođe smanjivale cene, a uvoznici svoje marže. Ali prodaja se nije povećala. Ako se ovako nastavi, postoji realna opasnost da neke firme počnu da se povlače sa tržišta.”, upozorava Đurašević.
U Auto Čačku, koji je distributer automobila marke Škoda, takođe potvrđuju dramatičan pad prodaje automobila i kažu da su osnovni uzroci besparica i povećanje kreditnog učešća na 20 odsto. Direktor prodaje Slobodan Spasojević kaže da je zbog krize kompanija morala da spusti cene pet odsto. “Čak možemo da se pohvalimo da smo imali i povećanje prodaje, ali je to isključivo zato jer smo imali nekoliko isporuka za velike kupce. A što se tiče fizičkih lica, njima je veoma teško prodati automobile. Kupci se sada, umesto dva manja, odlučuju za kupovinu jednog automobila za celu porodicu.”, objašnjava on.
U istom periodu prošle godine, prodato 27.853, a ove godine 23.153 automobila, tvrde u Asocijaciji. Prema podacima najviše je pala prodaja vozila niže klase, i to za 37,83 odsto. U ove automobile spada i Punto Classic, a u asocijaciji tvrde da se njegova prodaja u odnosu na prošlu godinu više nego prepolovila. Tako je od januara do avgusta prošle godine prodato 8.240 Punto-a, a u istom periodu ove godine 3.524 automobila.. Uprkos svemu, u asocijaciji kažu da je Fijatov program i dalje najprodavaniji, pa su oni od početka godine prodali preko 4.500 automobila. Iza njih je Dačija, koja je prodala oko 2.000 kola.
Biz