Muzej Žeravica - Tehničko nasleđe
Kada je Milivoj Žeravica iz Novog Miloševa, kod Novog Bečeja, 1972. godine, u selu Resnik kod Kragujevca, u dvorištu jednog domaćina video 5 starih traktora, pitao ga je da mu ih proda. Ovaj mu je odgovorio da su svi spremni za isporuku kupcu iz inostranstva. Nije mogao da veruje...
Kasnije je saznao da ovo nije jedini takav slučaj. Naprotiv. I nisu samo traktori tako otišli u inostranstvo. Tada je odlučio da će kupiti svaki stari traktor na koji naiđe, po čitavoj bivšoj Jugoslaviji, i tako sprečiti da se naše tehničko nasleđe nađe u inostranstvu. Tako je počela da se stvara zbirka starih traktora, prvenstveno, stabilnih motora, automobila, motocikala, starih zanata, alata, radio aprata, frižidera...
Ove godine Muzej Žeravica je proslavio prvu godinu, otkada je premešten u novu veliku halu. Na proslavi ovog vrednog jubileja bili su i članovi Udruženja istoričara automobilizma sa kojima muzej i njen vlasnik, Čedomir Žeravica, sin osnivača, imaju odličnu saradnju. Čedomiru Žeravicu je uručen poklon Udruženja, a Miroslav Milutinović, član Udruženja, govorio je o jednom od eksponata, traktoru DEUTZ F3M317, napravljen 1940. godine.
Njavredniji eksponat u njegovoj zbirci je traktor Hart Parr 30A iz 1920., ujedno i najstariji. Traktori ovog proizvođača su američke ikone. Kada su se spremali da restaruriraju jedan ovakav traktor čitava Amerika se digla na noge. Angažovane su sve moguće američke institucije i stručnjaci iz raznih oblasti, istoričari, inženjeri, tehnolozi, kako bi posao uradili kako treba.
Sa ovim traktorom učestvovali su na III godišnjem skupu Udruženja istoričara automobilizma održanom aprila 2009. godina na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu. U ovoj vrednoj zbirci sada se nalazi oko 80 traktora, veći broj automobila, motocikala i mopeda, veliki broj stacionarnih mašina, alata,...
Eksponati se restauriraju u sopstvenoj radionici od strane odabranih majstora. Muzej se nalazi u okviru porodične firme Autocentar BOSCH Diesel Centar – Žeravica u Novom Miloševu, oko 150 km od Beograda.
Tekst i foto: Ljubomir Ivanović