McLaren X-1: Karbonski retro za bogatog klijenta
Ne pravi samo Ferrari ekskluzivne primerke supersportskih automobila za bogatu klijentelu. Sličan projekat je pokrenio i McLaren, a rezultat je X-1, koji je javnosti predstavljen 17. avgusta 2012. godine, na akciji The Quall, koja je održana na slavnoj manifestaciji Pebble Beach Concours d'Elegance u Kaliforniji...
Već na prvi pogled na ovaj atraktivan automobil, ne možemo da se otmemo utisku, da je X-1 razvijen u retro stilu, možda na neki američki koncept iz pedesetih godina, koji je podsećao na letelicu. Dizajn automobila bio je predmet nadmetanja dizajnera u McLarenu, ali i nezavisnih dizajnera. Na kraju je pobedio dizajner iz Koreje, Hong Yeo, čiju skicu je dalje razvio Frank Stephenson.
Dizajneri nisu krili svoje inspiracije, kojih je bilo zaista mnogo - Mercedes-Benz 540K , kupe Chrysler D'Elegance (1953), Buixck Elektra (1959), Facely-Vega iz šesdesetih godina, ili dekadu mlađi Citroën SM sa motorom Maserati. Kompletan rad na novom automobilu je trajao preko dve godine.
Osnovnu automobila predstavlja karbonska konstrukcija iz modela MP4-12C, a ostatak automobila je potpuno nov, izuzimajući karbonski prekrivač motora. Za izradu karoserije su korišćena ugljenična vlakna u crnoj boji, a neki delovi nisu farbani. Aerodinamička krila (tzv. vazdušna kočnica) izrađena su od aluminijma. Da, baš to je materijal, koji se koristi u proizvodnji aviona. Zadnji blatobrani se mogu podići uvis, kada je potrebno zameniti točak. Za enterijer je korišćena crvena koža Harissa, a ostatak je izrađen od karbona, aluminijuma i nikla.
Ovaj zanimljiv model je potpisala divizija MSO (McLaren Special Operations). Prototip je testirao i Chris Goodwin, na španskoj stazi Idiada. Da se radi o automobilu za posebne klijente, potvrdio je i šef MSO, Paul MacKenzie: "Jedan od naših klijenata, koji poseduje McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren i Mp4-12C, želeo je unikatan automobil. Razgovori između njega i Rona Dennisa su počeli još pre tri godina. Hteo je novu tehniku "upakovanu" u retro dizajn."
Možamo zaključiti, da automobil pokreće V8 motor zapremine 3,8 litara sa dvostrukim turbo sistemom. Motor razvija maksimalnu snagu od 460 kW (625 KS). McLaren je 4.658 mm dugačak, širok 2.097 mm i 1.199 mm. Masa automobila iznosi 1.400 kilograma, a detaljne zvanične informacije nisu objavljene. Posle predstavljanja, bolid će biti vraćen u MSO u Wokingu, gde će biti prekontrolisan. Posle toga, vlasnik će preuzeti automobil i legalno ga voziti na ulici.
Automagazin.rs