AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Novi-stari automobil Baracka Obame

Novi-stari automobil Baracka Obame

U Sjedinjenim Američkim Državama su završeni predsednički izbori. Predmet našeg interesovanja je automobil koji će novi (stari) predsednik koristiti. S obzirom da je Barack Obama postao novi-stari predsednik USA, ni predsednički automobil nije potpuno nov, već je unapređena verzija modela koji je Obama koristio u prvom mandatu...

ZF: Devet stepeni prenosa u automatskom menjaču je limit

ZF: Devet stepeni prenosa u automatskom menjaču je limit

Nije bilo tako davno, kada je standardan menjač u automobilima imao četiri stepena prenosa. U poslednjoj deceniji, mnogo toga se promenilo, kada je u pitanju transmisija. Menjač sa šest "brzina" je postao standard, nisu retki ni sedmostepeni, a premium brendovi u ponudi imaju i menjače sa osam stepeni prenosa. Da li je tu kraj?

BASF gradi u Poljskoj najveću fabriku katalizatora u Evropi

BASF gradi u Poljskoj najveću fabriku katalizatora u Evropi

BASF ulaže oko 90 miliona evra u prvoj fazi izgradnje mobilnog pogona za proizvodnju katalizatora emisije štetnih gasova u Srodi Slonskoj, u specijalnoj ekonomskoj zoni u blizini Vroclava u Poljskoj. Izgradnja novog pogona veličine 40,000 kvadratnih metara – BASF-ov najveći u Evropi – počeće već pred kraj 2012. godine...

Opel Zafira Tourer osvojila nagradu “Zlatni volan 2012”

Opel Zafira Tourer osvojila nagradu “Zlatni volan 2012”

Opel Zafira Tourer osvojila je nagradu "Zlatni volan 2012" za koju se takmičilo šest različitih modela u segmentu van vozila. Ova važna evropska auto-nagrada je najnoviji u dugom nizu uspeha proizvođača automobila iz Riselshajma: dva Zafirina prethodnika osvojila su ovo priznanje 1999. i 2005. godine...

BMW: sportski volan M Performance sa OLED displejom

BMW: sportski volan M Performance sa OLED displejom

U aktuelnom spisku dodatne opreme BMW M Performance nalazi se i novi sportski volan - BMW M Performance Steering Wheel. Radi se o novom atraktivno dizajniranom volanu, koji je prilagođen sportski orjentisanim vozačima, a dostupan je za modele serije 1 i sedan serije 3...

Novi Ford Ranger - International Pick-Up of The Year 2013!

Novi Ford Ranger - International Pick-Up of The Year 2013!

Novi Ford Ranger je osvojio nagradu Međunarodni pik-ap za 2013. godinu. Svaki od članova žirija je rangirao novog Rangera kao svoj izbor broj jedan; žiri hvali njegove performanse na i van puta, liniju jakih motora, nosivost i vučne sposobnost i bezbednost...

YANGWANG U9 Xtreme
Slika nedelje