Tri kruga oko Kalemegdana
Uz buku motora formula kolona starovremenskih automobila i motocikala krenula je sa parkinga pored Galerije Cvijeta Zuzorić u obilazak staze oko Kalemegdana. Na čelu je bila formula DMB 850 S, a za upravljačem Bratislav Braca Petković, vlasnik Muzeja automobila i ministar kulture i informisanja...
A formula DMB 850 S bila je jedna izvanredna ideja , nažalost ne realizovana do kraja. Za njim formula Kaiman Super VW. Za upravljačem Svetislav Buca Isakov, poznati automobilista, nekada i sada. A tu je 3. septembra 1939. godine i bio start Grand Prix Beograda. Ovo je bila prilika da se potsetimo te trke.
Zvaničan naziv trke bio je Prve beogradske međunarodne automobilske i motociklističke trke. Pod tim naslovom je i Nebojša Đorđević, predsednik Udruženja istoričara automobilizma, 1999. godine izdao je jednu izvanrednu knjigu, knjigu koju bi svaki pravi ljubitelj automobilizma i trka kod nas trebalo da ima. O našim zvaničnim institucijama da i ne govorimo.
Te davne 1939. godina Kraljevina Jugoslavija i Beograd bili su među malobrojnim u Evropi koje su bili organizatori trka na tako visokom nivou. Kako su to bile i motociklistiške trke događaj su uveličala dva motocikla sa prikolicom koje je doveo Dragan Draguljče Dragoj, poznati automobilista a sada učesnik trka starovremenskih motocikala širom Evrope. Povod za ovo okupljanje bio je događaj pod nazivom “24 sata Elegancije 2012”.
Dan ranije u Belom dvoru organizovana je izložba fotografija automobila iz knjige “Automobili dinastije Karađorđrvić 1908 – 1941” autora Miroslava Milutinović, člana Udruženja istoričara automobilizma. To je i bila najava skorog izlaska iz štampe ovog kapitalnog dela. Na parkingu ispred Belog dvora nalazili su se Ferrari 250 GT TR, 1959., Maserati A6 1500, 1949. i Austin Healey 100 BN1, 1954., izuzetno vredni automobili iz zbirke Allegri del Volante iz Firence.
Oni su se i pridružili ostalim učesnicima ovog događaja na parkingu kod Galerije Cvijeta Zuzorić i zajedno sa njima krenuli u obilazak staze oko Kalemegdana. Imao sam to zadovoljstvo da se na obilasku staze vozim u automobilu Austin Healey Sprite iz 1960., vlasništvo Slobodana Jovanovića, izvanrednom primerku nekada moćne britanske auto industrije.
Nakon vožnje oko Kalemegdana kolona se uputila do parkinga ispred hotela Jugoslavija. Veliku pažnju prisutnih privukao je Ford T Speedster, proizveden 1912., vlasništvo Dl. Kohnen Alex Roberta, kako mu piše u certifikatu izdatom od strane rumunskog udruženja starovremenskih vozila. Automobil je u izvanrednom stanju i bez problema je pratio ostala vozila. Vozač i dama pored njega bili su odeveni u skaladu sa godištem vozila, zajedno sa njenim suncobranom.
Bratislav Petković je iz Muzeja automobila dovezao automobil Lancia Lambda, 1927., još jedan dokaz da su Italijani bili i ostali vrhunski majstori za oblikovanje automobila. Bili su tu i Jaguar 340, 1963. i Triumph TR 6, 1969., oba vlasništvo Dalibor Ružić, predsednika Srpskog saveza starovremnskih vozila, inače stalno izložena u Muzeju automobila. Poznati kolekcionar starovremenskih Sait Hadžić izložio je Packard Super 8 convertible, 1948., za koga se priča da ga je koristio Josip Broz Tito, i Mercedes Benz 280 SL, 1968.
Takođe, poznati kolekcionar Branko Vidović došao je sa automobilom AlfaRimeo 1750 GT Veloce, 1967. Ovaj automobil bio je nekada vlasništvo šahovske legende Svetozara Gligorića. Posebnu pohvalu zaslužuju organizatori izložbe starovremenskih vozila, Srpski savez starovremnskih vozila i Muzej automobila, zato što su za svako vozilo obezbedili tablu sa nazivom vozila i godinom proizvodnje.
Ljubomir Ivanovic