Vespa u Progresu

U galeriji “Progres” u Knez Mihajlovoj ulici u Beogradu u toku je izložba pod nazivom “Vespa – 55 godina u Beogradu”. Organizator izložbe je “Vespa Klub Srbija”. Izložbu je svečano otvorio ambasador Italije u Srbiji gospodin Armando Varikio (Armando Varriccio), inače veliki ljubitelj starovremenskih vozila...

Naravno, Italija je zemlja rođenja Ose. Kao što i naziv izložbe kaže, povod je bilo 55 godina od kako se Vespa pojavila u Beogradu i od kada su se njeni vlasnici počeli da okupljaju kod Francuske čitaonica, baš preko puta galerije “Progres”. Sada je teško i zamisliti šta je u ono vreme značilo imati Vespu. Izloženo je 40 Vespi, dva kamiončića na bazi Vespe i, kao ilustracija napora na restauraciji, jedna Vespa sa gomilom delova, sve spremno za rad.
Sve izloženo je vlasništvo članova “Vespa Kluba Srbija”, koga čine članovi “Vespa Kluba Beograd” i ”Vespa Kluba Valjevo”. Ovo je najvrednija zbirka Vespi na Balkanu. Najstarija Vespa na izložbi je Vespa model V1, 1949., sa motorom od 125 ccm. Zatim Vespa model V30, 1951, sa motorom od 125 cc, Vespa model VN2, 1956., sa motorom od 124 ccm, sve tri sa farom na prednjem blatobranu, karakteristika ranih modela. Zatim, interesantno, Vespa sa prikolicom model Struzzo VL3, 1956., sa motorom od 145 ccm., pa Vespa model GS 150 VS2, 1956, sa motorom od 145 ccm. Još jedna interesntna i retka, sa pedalama kao bicikl, Vespa Pedalina V5A, 1965., sa motorom od 50 ccm.
Kako reče jedan od članova kluba i dežurni na izložbi ovaj model je rađan za francusko tržište i bio je namenjen mladima, kao bicikl sa pomoćnim motorom. Pokazalo se da je to bilo suviše opasno, bilo je puno udesa i prestalo se sa proizvodnjom ovog modela. Sve ove Vespe imaju dvotaktni motor, a tokom vremena ugrađivani su i četvorotaktni. Najmlađa Vespa je model PX 150 D VSX1, 2005., sa motorom od 150 ccm, takođe dvotaktni. Izložena su i dva kamiončića na tri točka, nastala na bazi Vespe, modeli Ape, novije proizvodnje, jeftin prevoz tereta.

Vespe su na izložbi poređane po hronološkom redu, od najstarije ka najmlađoj. Pored svake se nalazi detaljno obaveštenje. Za pohvalu. Sve Vespe su u voznom stanju i pažljivo restaurirane do najsinijih detalja, ofarbane u originalnu boju, kako bi se sačuvala njihova autentičnost. Vespa (Osa) je počela da se proizvodi 1946, godine od strane italijanske firme Pjađo (Piaggio). Drugi Svetski rat je završen i trebalo je omogućiti ekonomičan, pouzdan, masovan, relativno konfora i dostupan prevoz širokim masama. A Italijanu su se pokazali kao majstori za ovakav posao, ne samo na dva točka. Tokom vremena Vespa se raširila po čitavom svetu, postala je zvezda filmova, vozile su je zvezde, usavršavala se, tehnički doterivala, a u suštini ostala ista, postala je ikona.

Tekst i foto: Ljubomir Ivanović