AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Ford Transit Custom ECOnetic: 6.0 l/100 km

Ford Transit Custom ECOnetic: 6.0 l/100 km

Trend smanjivanja potrošnje goriva i štetnih emisija nije prisutan samo kod putničkih automobila, već i u segmentu komercijalnih vozila. Kompanija Ford objavila je prve specifikacije za svoj novi i štedljivi Ford Transit Custom ECOnetic, čija prodaja startuje početkom sledeće godine...

Neeeee! Kran pao na Jaguar XKR-S (FOTO)

Neeeee! Kran pao na Jaguar XKR-S (FOTO)

Pred nama je nova vest i fotografije iz rubrike "kakva šteta". Neki događaji jednostavno nemaju neki poseban razlog da se dese i možemo ih opisati kao lošu sreću. Ali, dizalica koja pada na upravo prodate skupocene automobile, to je jednostavno nezamislivo...

Fiat 500X, 500L Trekking i 500XL: Porodica se širi

Fiat 500X, 500L Trekking i 500XL: Porodica se širi

Porodica modela sa brojem 500 u nazivu, postaće stub ponude kompanije Fiat. Posle hatchback modela 500, italijanski proizvođač je kupcima ponudio "polukabriolet" 500C, a zatim MPV model 500L, koji će uskoro dobiti svoju produženu verziju 500XL i crossover 500X...

Mini Countryman modernizovan za novu modelsku godinu

Mini Countryman modernizovan za novu modelsku godinu

Prvi model britanske kompanije sa klasičnom petovratnom karoserijom i pogonom na sve točkove, posle dve godine egzistencije na tržištu dobija prvi facelift. Podsetimo, Mini Countryman je predstavljen 2010. godine, i od tog perioda je najveći predstavnik ove marke...

Audi A6 Black Edition

Audi A6 Black Edition

Audi predstavlja model A6 u verziji Black Edition, koji je baziran na modelu Audi A6 S-Line. Verzija Black Edition će od početka 2013. godine biti dostupna u sedanu A6, u karavanu A6 Avant i liftback modelu A7 Sportback...

Presudni trenuci u 75. godišnjoj istoriji Toyote

Presudni trenuci u 75. godišnjoj istoriji Toyote

Toyota je juče proslavila svoj 75. rođendan. Tom prilikom Toyota u Europi pokreće brojne interesantne inicijative u čast posvećenosti radnika Toyote širom sveta koji su učestvovali u izgradnji kompanije tokom proteklih 75 godina. Predstavljamo presudne trenutke u 75-godišnjoj istoriji Toyote...

75 godina Toyote!

75 godina Toyote!

Sredinom 1930-ih, mladi Kiichiro Toyoda naslutio je potencijal u masovnoj proizvodnji automobila namenjenih široj javnosti. Tokom nekoliko godina uz puno upornosti, ubedio je svog oca - tekstilnog proizvođača i vlasnika Toyoda Automatic Loom Works da unutar fabrike osnuje novo automobilsko odeljenje...

Grand Motors: Platiš tri, dobiješ četiri zimska pneumatika

Grand Motors: Platiš tri, dobiješ četiri zimska pneumatika

Od 1. novembra u Grand Motorovim prodajno-servisnim centrima u Beogradu, Subotici i Nišu vlasnicima vozila sva četiri brenda koje prodaje i servisira ova kompanija, ali i automobila svih drugih marki, nudi se mogućnost da po vrlo povoljnim cenama nabave „obuću“ za predstojeću zimsku sezonu...

Prestižne kreacije uz prestižne automobile

Prestižne kreacije uz prestižne automobile

Kao svojevrsna uvertira pred reviju Decadence by Boško Jakovljević powered by Martini Vesto & PWL, koja je 28. oktobra održana ovogodišnjoj Beogradskoj nedelji mode, otvorena je izložba fotografija u salonu luksuznih automobila INFINITI...

Hyundai i20 N Rally1 - Ott Tanak
Slika nedelje