Fića naše mladosti - Ljubomir Ivanović
Imao sam tu čast i zadovoljstvo da na ovu izložbu dođem sa automobilom FIAT 500 C Giardiniera iz 1954. godine, vlasništvo Branka Milera iz Beograda, automobilom koji je bio predhodnik FIAT-a 600, koji se proizvodio od 1936. do 1955...
Iako je automobil proizveden pre skoro 60 godina u odličnom je stanju, zahvaljujući velikom trudu vlasnika. Vožnja u njemu je doživljaj. On i njegov vlasnik su zasluženo bili najčešća meta novinara, fotoreportera i televizijskih ekipa. Najstariji Fića na izložbi, ali prisutan samo kao saobraćajna dozvola, bila je Zastava 600 C iz 1958. Njegov vlasnik Milivoje Tabaković iz Beograda kaže da je u relativno dobrom stanju, ali ne registrovan. Proverićemo.
Najstariji Fića, iako bi se taj naziv moga da odnosi samo na automobile proizvedene u Zastavi, bio je FIAT 600 D iz 1962., italijanski, vlasništvo Petra Igrutinovića iz Kragujevca. Automobil je, zahvaljujući velikom trudu vlasnika, u perfektnom stanju. Pogledao sam ga i odozdo, na insistriranje vlasnika, kao nov. Najstariji automobili proizvedeni u Zastavi su bili Zastava 750 iz 1966. (DE 007 IŠ), vlasništvo Dragana Sretenović iz Kragujevca i Zastava 750 iz, takođe, 1966 (IN 014 ČA)., vlasništvo Ljubomira Glavaševića iz Beograda.
Dragan Sretenović je svoju Zastavu 750 kupio u Loznici, od prvog vlasnika, i na njoj je još prva farba. Računa da je do sada prešla oko 130.000 km.
Ljubomir Glavašević je svoju Zastavu 750 kupio pre 4 godine od prvog vlasnika i kompletno je restaurirao. Olakšavajuća okolnost za njega je da ima prodavnicu auto delova za Zastavina vozila, između ostalih.
Odmah do nih, Zastava 750 iz 1967. (BG 581 PF), vlasništvo Nebojše Đorđevića, inače predsednika Udruženja istoričara automobililzma iz Beograda. Svi pomenuti automobili su sa kontra vratima i malim farovima, sa lajsnama na masci i sastrane, karakteristika ranije proizvodnje.
U bioskopskoj sali Muzeja istorije Jugoslavije članovi Udruženja istoričara automobilizma održali su kraće predavanje, Vladimir Veselinović je govorio o FIAT-u 600 i njegovoj jugoslovenskoj varijanti, čuvenom Fići, a Nebojša Đorđević o kamiončiću Zastava 615/620, koji je bio predmet prvobitnog ugovora između FIAT-a i Zastave. Oba predavanje su bila bogato ilustrovana izvanrednim fotografijama ovih vozila i Zastavinim prospektima.
Tekst i foto: Ljubomir Ivanović