AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

BMW i Leitner predstavili luksuznu kabinu za ski-lift

BMW i Leitner predstavili luksuznu kabinu za ski-lift

O kompaniji BMW u kontekstu zimskih sportova, pisali smo nedavno, kada je nemačka kompanija potvrdila, da će učestvovati u razvoju specijalnog boba-dvoseda za američku reprezentaciju na Zimskim olimpijskim igrama u Sočiju 2014. godine. Sada nam BMW predstavlja luksuznu kabinu za žičaru, koja nikoga neće ostaviti ravnodušnim...

Opel se vraća u motorsport

Opel se vraća u motorsport

Sa novim Opel ADAM-om i novom trkačkom Astrom OPC, Opel se vraća motor-trkama kroz međunarodno orijentisani reli program. Pored osnovnog nemačkog tržišta, jako interesovanje za reli postoji i na svim Opelovim ključnim evropskim tržištima...

AMSS organizuje akciju Ispravno vozilo - bezbedno vozilo

AMSS organizuje akciju Ispravno vozilo - bezbedno vozilo

Auto-moto savez Srbije u saradnji sa Upravom saobraćajne policije MUP Republike Srbije i Asocijacijom tehničkih pregleda organizovaće, od 26. novembra do 01. decembra 2012. godine, tradicionalnu preventivno-bezbednosnu akciju “Ispravno vozilo – bezbedno vozilo”...

Gibbs Quadski: Kvad amfibija - cena poznata

Gibbs Quadski: Kvad amfibija - cena poznata

Kvad amfibija Gibbs Quadski nije apsolutni novitet, ali zanimljivo je da je pokrenuta serijska proizvodnja ovog zanimljivog vozila u novoj fabrici u Detroitu. Američki proizvođač je objavio i cenu kvada, koji je sposoban da se kreće kopnom, ali i po vodi...

7 dana Opela – Vreme najpovoljnijih ponuda

7 dana Opela – Vreme najpovoljnijih ponuda

Od 28. novembra do 05. decembra Opel pokreće posebnu akciju za sve svoje verne kupce uz neverovatno povoljnu ponudu fantastično opremljenih automobila. Tokom tadicionalne akcije ’’7 dana Opela’’, koja se organizuje treću godinu zaredom, budućim kupcima i vozačima Opela pored već postojećih, nude se i značajni dodatni popusti za nova vozila.

Održana debata o bezbednosti u saobraćaju

Održana debata o bezbednosti u saobraćaju

Agencija za bezbednost saobraćaja republike Srbije (ABS) i Evropski savet za bezbednost transporta sa sedištem u Briselu (ETSC-European Transport Safety Council), juče su u hotelu M u Beogradu, održali debatu o bezbednosti saobraćaja, pod pokroviteljstvom Ministarstva saobraćaja Republike Srbije. PIN Talk su podržali Toyota i Volvo, a važnost ovog događaja potvrđuje i prisustvo premijera Srbije, Ivice Dačića...

Volvo ubrzao proizvodnju prvog dizel plag-in hibrida u svetu

Volvo ubrzao proizvodnju prvog dizel plag-in hibrida u svetu

Volvo Car korporacija povećava proizvodne kapacitete za novi Volvo V60 Plug-in Hybrid. Nakon početne serije od 1.000 primeraka za modelsku 2013. godinu, za 2014. biće proizvedeno 4.000-6.000 primeraka. Proizvodnja prvog dizel plag-in hibrida u svetu uspešno je integrisana u proizvodnu liniju ostalih modela pogona Torslanda u Geteborgu (Švedska).

YANGWANG U9 Xtreme
Slika nedelje