AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Novi RAV4 - Toyota objavila prve fotografije!

Novi RAV4 - Toyota objavila prve fotografije!

Četvrta generacija Toyotinog kompaktnog SUV-a će imati svetsku premijeru na Sajmu automobila u Los Anđelesu. Kompanija Toyota je objavila prve zvanične fotografije i informacije, o dugo očekivanoj novoj generaciji ovog slavnog modela, koji se smatra pionirom SUV segmenta...

Jaguar XFR-S je tu!

Jaguar XFR-S je tu!

Kompanija Jaguar u Los Angelesu će predstaviti novu vrhunsku verziju modela XF. Sporska luksuzna limuzina Jaguar XFR-S pod haubom krije petolitasrki osmocilindarski motor, koji razvija maksimalnu snagu od 550 konjskih snaga i maksimalni obrtni moment od 680 Nm...

AK Stojanov i VB Leasing - Stari automobil dovezi, novi odvezi

AK Stojanov i VB Leasing - Stari automobil dovezi, novi odvezi

Novosadska auto kuća STOJANOV doo , u saradnji sa VB Leasing-om, započela je sa novom prodajnom akcijom “ Stari automobil dovezi, novi odvezi “ ,  uz snižene cene svih Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep i Honda modela, čiji je zastupnik i koji se nalaze izloženi u prodajnim salonima STOJANOV doo...

AMSS otvorio novi auto centar u Kragujevcu

AMSS otvorio novi auto centar u Kragujevcu

Auto-moto savez Srbije otvorio je novi Auto centar u Kragujevcu, u Mlavskoj ulici broj 1. Vozači iz Kragujevca i okoline u ovom novom, modernom objektu, mogu na jednom mestu da završe sve poslove vezane za registraciju i korišćenje automobila...

Hyundai obelodanio strategiju razvoja pogonskih agregata

Hyundai obelodanio strategiju razvoja pogonskih agregata

Hyundai Motor Group je nedavno predstavila javnosti svoju najnoviju tehnologiju razvoja pogonskih agregata kao i svoje planove za budućnost na ovogodišnjoj, dvanaestoj po redu međunarodnoj konferenciji. Tema ovogodišnje konferencije nosi naziv "Spoj čoveka, prirode i pogonskih agregata"...

Kia pro_cee’d GT jedva čeka na zeleno svetlo

Kia pro_cee’d GT jedva čeka na zeleno svetlo

Danas su iz korporacije Kia Motors poslali prvu zvaničnu skicu kupea pro_cee’d GT, koji se u potpunosti slaže sa Kijinom filozofijom sportskosti i uživanja u vožnji. Na skici možemo videti atraktivno dizajniran južnokorejski hot-hatch...

Proven Exclusivity - Mercedes-Benz korišćeni automobili

Proven Exclusivity - Mercedes-Benz korišćeni automobili

Mercedes-Benz Srbija i Crna Gora započinje program Proven Exclusivity, koji svim potencijalnim kupcima nudi pogodan način za kupovinu celokupne game vozila u besprekornom stanju sa garancijom kvaliteta. Program podrazumeva da sva Mercedes-Benz vozila moraju da ispune striktne kriterijume da bi zaslužili Proven Exclusivity znak.

Mercedes-Benz Beograd prezentovao originalne rezervne delove

Mercedes-Benz Beograd prezentovao originalne rezervne delove

Mercedes-Benz Beograd organizovao je i ove godine, 23. novembra, događaj na kojem su predstavljeni originalni rezervni delovi. Prošlogodišnji događaj je okupio 93 klijenta iz 46 kompanije. Predstavljene su prednosti korišćenja originalnih Mercedes-Benz rezervnih delova i njihova razlika u odnosu na one koji to nisu...

Toyota Hilux BEV (2026)
Slika nedelje