AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

FIAT 500L je dobio pet Euro NCAP zvezdica

FIAT 500L je dobio pet Euro NCAP zvezdica

FIAT 500L je dobio prestižne četiri zvezdice na Euro NCAP sa ukupnim rezultatom od 83/100, koji je dobijen zahvaljujući 94% za zaštitu odraslih, 78% za zaštitu dece, 65% za zaštitu pešaka  i  71% za sigurnosne sisteme za pomoć vozaču...

Mercedes slavi 3 miliona prodatih primeraka modela A-Klasa

Mercedes slavi 3 miliona prodatih primeraka modela A-Klasa

Od 1997. godine, kompanija Mercedes-Benz u Rastattu proizvodi model A-Klasa. U petak, 23. novembra, sa proizvodne trake je spušen 3-milioniti primerak, koji nosi prv slovo Stuttgattske abecede. Jubilarni primerak, beli automobil - A 200 treće generacije, namenjen je za kupca u Kölnu...

Fiat 500L Trekking: Mali MPV obuo čizme

Fiat 500L Trekking: Mali MPV obuo čizme

Najnoviji mali MPV marke Fiat, sledeće godine će putovati i preko okeana, i tu u svojoj osnovnoj verziji. Zato ne čudi, što će nova verzija pod nazivom Fiat 500L Trekking, svetlost dana ugledati na američkom kontinentu. Verziju Trekking karakteriše karoserija terenskog izgleda...

Hyundai Santa Fe: Verzija sa sedam sedišta je 21 cm duža

Hyundai Santa Fe: Verzija sa sedam sedišta je 21 cm duža

Nova generacija modela Hyundai Santa Fe, biće dostupna u dve verzije - osnovna verzija sa pet sedišta i produžena verzija, koja u svoj enterijer može da primi sedam putnika. Ove dve verzije biće prepoznatljive i po različitom dizajnu prednjih i zadnjih partija...

Nova Mazda3 se otkriva

Nova Mazda3 se otkriva

Karijera aktuelne generacije modela Mazda3 se bliži kraju. Već sledeće godine, svetlost dana će ugledati potpuno nova generacija. Zahvaljujući zavodu za zaštitu patenata, pred nama su prve zvanične skice nove Mazda "trojke"...

Porsche Cayman 2013: Tehnički detalji i fotografije

Porsche Cayman 2013: Tehnički detalji i fotografije

Druga generacija modela Porsche Cayman više nije tajna. Neposredno pred otvaranje međunarodnog sajma automobila u Los Angelesu, nemačka kompanija je javnosti predstavila zvanične fotografije i informacije. Novi Porsche Cayman prati stope svog prethodnika, što znači da su tehnika i dizajn slični modelu Boxter...

Lexus LS TMG Sports 650: Ovo je prvi japanski AMG

Lexus LS TMG Sports 650: Ovo je prvi japanski AMG

Pred nama je "prvenac" kompanije Toyota Motorsport GmbH (TMG), koja će uskoro postati direktan konkurent nemačkim sportskim divizijama AMG i M. Zanimljivo je da su se Japanci opredelili za tjuning najskupljeg i najprestižnijeg modela u svojoj ponudi...

Ford osovojio šest Euro NCAP nagrada za napredna rešenja

Ford osovojio šest Euro NCAP nagrada za napredna rešenja

Ford je prvi proizvođač automobila koji je osvojio šest različitih Euro NCAP nagrada za izuzetne tehnološke inovacije, nakon što je primio nagradu za MyKey sistem na novoj Fiesti i SYNC sistem za pozivanje hitne pomoći u potpuno novom B-MAX-u, novoj Fiesti, C-MAX-u, Focusu i potpuno novom modelu Kuga...

Toyota Hilux BEV (2026)
Slika nedelje