AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

TopGear proglasio Fiat Pandu 4x4 za ‘SUV Auto godine 2012’

TopGear proglasio Fiat Pandu 4x4 za ‘SUV Auto godine 2012’

Novi Fiat Panda 4x4 je osvojio svoju prvu veliku međunarodnu nagradu "Terenac Godine 2012“ koju dodeljuje žiri prestižnog magazina TopGear Awards 2012, sa 1,9 miliona čitalaca u Velikoj Britaniji, 9,2 miliona čitalaca širom sveta, 17 miliona Facebook fanova i 600 hiljada sledbenika Twitter-a...

Video: Novi Honda CR-V stigao u Srbiju

Video: Novi Honda CR-V stigao u Srbiju

Delta Аutomoto je premijerno u Srbiji, predstavio novu generaciju Honda CR-V modela, čija je celodnevna promocija i prezentacija održana u subotu, 01. decembra 2012. u Delta Cityju. U  pitanju je četvrta generacija Honde CR-V.  Prvi model izašao je 1995 god., i do sada je prodato preko 5 miliona jedinica širom sveta...

NetAuto 2013 i Miss NetAuto 2012

NetAuto 2013 i Miss NetAuto 2012

Metro Market, specijalizovano preduzeće koje se bavi tržišnim komunikacijama u oblasti automobilizma, osnovano 1991. godine, ove godine po jedanaesti put za redom organizuje izbor za automobil godine putem Interneta - NetAuto 2013...

Fiat Punto Classic za 99EUR mesečno!

Fiat Punto Classic za 99EUR mesečno!

Fiat Punto Classic je već nekoliko godina najprodavaniji automobil u Srbiji, koji i dalje uspeva da odoli vremenu. Odlikuju ga čiste linije, nenametljiv stil i proverena udobnost. Tajna uspeha ovog automobila, pored privlačnog stila, sigurno je i u sposobnosti da se prilagodi svakom vozaču, bez obzira na godine, karakter i prethodno iskustvo.

TOPGEAR auto godine je TOYOTA GT86

TOPGEAR auto godine je TOYOTA GT86

Ideja vodilja u procesu stvaranja GT86 u Toyoti bila je napraviti automobil posvećen istinskoj strasti za vožnjom. Ta je ideja zaslužna za svetsku slavu sportskog automobila, a sada i prestižnu titulu Auto Godine 2012. koju mu dodeljuje magazin TopGear...

BMW korišćena vozila - tim odabranih

BMW korišćena vozila - tim odabranih

Delta Motors je pripremio izuzetne pogodnosti za BMW korišćena vozila,koja predstavljaju standard kada su u pitanju polovna vozila.Tokom akcije za BMW korišćena vozila, potencijalni klijenti imaju izuzetnu priliku da dođu do vrhunskog vozila sa urednom servisnom knjižicom, tehnički pregledanom u servisu Delta Motorsa...

VW Golf sedmica uz vesele note

VW Golf sedmica uz vesele note

Kompanija Porsche SCG priredila je sjajnu zabavu na Splavu Play u čast nedavnog predstavljanja novog modela svoje automobilske zvezde - Volkswagen Golf 7 - najavljenog kao vozila koje ce potvrditi njihovu lidersku poziciju na svetskim tržištima!

Novi Audi RS6 - Do stotke za 3,9 s!

Novi Audi RS6 - Do stotke za 3,9 s!

Audi je zvanično predstavio novu generaciju modela RS6 Avant, koji nam pokazuje da downsizing ima različite oblike. Umesto petolitarskog V10 motora sa dva turba, u službi novog Audija RS6 radi V8 Bi-turbo, čija je zapremina za litar manja...

BMW 4: predstavljen koncept kupea na bazi serije 3

BMW 4: predstavljen koncept kupea na bazi serije 3

Kupe model razvijen na bazi BMW-a serije 3, nosiće oznaku serija 4. Kompanija iz Minhena je objavila prve zvanične i informacije o novom modelu, koji će svetlost dana ugledati na januarskom sajmu automobila u Detroitu. Iako je automobil koji možemo videti na fotografijama koncept, jasno je serijski model neće biti puno drugačiji...

BMW iX3 50 xDrive
Slika nedelje