AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Ferrari F70 - Prva fotografija

Ferrari F70 - Prva fotografija

Iz Kine nam stiže prva fotografija, koja pokazuje finalni izgled dugo očekivanog naslednika modela Ferrari Enzo. Snimljena je na jednoj VIP žurki, na kojoj je na velikom platnu projektovana fotografija novog italijanskog supersportiste...

Mass Company: Uz motorno ulje besplatna tečnost za pranje vetrobrana

Mass Company: Uz motorno ulje besplatna tečnost za pranje vetrobrana

U promotivnoj prodajnoj kampanji „5 + 5“, koju je nedavno u saradnji sa principalom – poznatim francuskim proizvođačem Motulom, pokrenula beogradska firma Mass Company, svaki kupac pet litara nekog od najtraženijih Motul motornih ulja na poklon dobija pet litara sredstva za pranje vetrobrana – Motul Visison Classic...

Sa Opelom ste bezbedni na snegu i ledu

Sa Opelom ste bezbedni na snegu i ledu

Prvi mraz je već iza nas, a u nekim predelima je pao sneg. Krajnje je vreme da se vozači pripreme za zimu i uslove na putu. Ovo nije problem za Opelova vozila sa savremenim tehnologijama i sistemima pomoći...

Chevrolet Corvette: 60 godina čuvenog dizajna

Chevrolet Corvette: 60 godina čuvenog dizajna

Poznata po svom zavidno privlačnom izgledu i moćnim performansama, Chevrolet-ova legendarna Corvette sledeće godine slavi jedinstven događaj – svoju 60-godišnjicu. Corvette je primer pravog sportskog automobila – jednostavno opušten i uzbudljiv, a imidž ovog modela naglašava ove njegove osobine u popularnoj kulturi...

Pirelli kalendar 2013: Romantika umesto erotike

Pirelli kalendar 2013: Romantika umesto erotike

Pirelli kalendar za 2013. godinu je pred nama. Ovoga puta, čast da kroz umetnički pristup izrazi lepotu ženskog tela, imao je Steve McCurry, koji sam sebe predstavlja kao "uličnog" fotografa. Zato ne čudi, što je njegov cilj bio da profesionalne foto modele predstavi kao obične ljude, bez poziranja i pompe...

Novi SEAT Leon - Video predstavljanje

Novi SEAT Leon - Video predstavljanje

Pored novog Audija A3 i VW Golfa sedme generacije, novu platformu MQB je dobila i treća generacija modela SEAT Leon. Pored slične tehnike, novi Leon će sa modelom Golf deliti i opremu. Ono što Golf nema, a Leon će imati u ponudi, jesu svetla kompletno izvedena u LED tehnologiji, što nema nijedan model u ovom segmentu...

Audi R8 dobio extremni bodykit od Regula Tuninga

Audi R8 dobio extremni bodykit od Regula Tuninga

Audi R8 je već u standardnoj verziji atraktivan automobil, ali u kompanijama za modifikaciju automobila, ne misle tako. Nemačka tjuning kompanija Regula Tuning, pripremila je agresivan bodykit paket za supersportski model iz Ingolstadta...

Porsche Cayenne Turbo Electric (2026)
Slika nedelje