AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

FOTO: Mark Webber za volanom Dacije Duster

FOTO: Mark Webber za volanom Dacije Duster

S vremena na vreme se neki poznati takmičarski vozač pojavi za volanom serijskog, obično sportskog automobila. Mark Webber je posle uzbudljive trke u Abu Dhabiju isprobao model iz sasvim druge kategorije. Australijskog takmičara je pozvao Renault, da testira Daciju Duster u Omanu...

Maserati Quattroporte 2013: Italijanski luksuz po šesti put

Maserati Quattroporte 2013: Italijanski luksuz po šesti put

Maserati je zvanično predstavio dugo očekivanu novu generaciju sedana Quattroporte. Novi luksuzni sedan je doneo ono što smo mogli i očekivati - više rafiniranosti i lukuza, a manje sportskog duha i agresivnosti. Motor za svoj sedan, Maserati je razvio u saradnji sa kompanijom Ferrari...

Aston Martin Vanquish na novim fotografijama

Aston Martin Vanquish na novim fotografijama

Aston Martin predstavlja drugu generaciju modela Vanquish na novim fotografijama. Britanski supersportski model svoje sportske linije prikazuje u novim bojama karoserije, a na fotografijama ga možemo videti u pravoj akciji, sa puno dima (naravno iz pneumatika)...

Dacia na sajmu u Istanbulu prikazala Dokker Stepway

Dacia na sajmu u Istanbulu prikazala Dokker Stepway

Terenski imidž je u poslednje vreme veoma popularan, i zato je kompanija Dacia odlučila da proširi ponudu svojih modela sa terenskim izgledom. Na sajmu automobila u Istanbulu, predstavljen je model Dacia Dokker, ali u verziji Stepway...

Irina Shayk kao mamac za novu Kiu pro_cee´d

Irina Shayk kao mamac za novu Kiu pro_cee´d

Kia je na međunarodnom sajmu automobila u Istanbulu, privukla veliku pažnju medija i javnosti. Tema jeste bila nova generacija modela Kia pro_cee´d, ali čini se da je ruska lepotica Irina Shayk svojom pojavom zasenila i automobil koji predstavlja. Slika govori više od hiljadu reči...

SEAT Ibiza Cupra - Prve fotografije i informacije

SEAT Ibiza Cupra - Prve fotografije i informacije

Iako će prodaja startovati početkom sledeće godine, kompanija SEAT je objavila prve fotografije i informacije o novoj "nabildovanoj" Ibizi, koju će pokretati četvorocilindarski agregat 1.4 TSI, koji razvija maksimalnu snagu od 180 KS i maksimalni obrtni moment od 250 Nm...

Nissan GT-R: Unapređenja za 2013. godinu

Nissan GT-R: Unapređenja za 2013. godinu

Nissan GT-R se prodaje već pet godina, ali praktično svake godine ovaj supersportski kupe se unapređuje u detaljima. Ovoga puta nije došlo do povećanje snage, jer je ima sasvim dovoljno (550 KS), pa u 2013. godinu GT-R ulazi sa blagim unapređenjima tehnike...

Hyundai i20 N Rally1 - Ott Tanak
Slika nedelje