Druženje sa Fićom
Povodom zatvaranja izložbe "Tehnika narodu" Muzej istorije Jugoslavije i Udruženje istoričara automobilizma pozivaju vas na DRUŽENJE SA “FIĆOM” u subotu 25. avgusta. Od 11 do 13 sati na platou ispred kompleksa Muzeja istorije Jugoslavije (Botićeva 6) možete da vidite „izložbu na otvorenom“ - najstarijih “fića” u voznom stanju...
Program se nastavlja u 11:30 u bioskopskoj sali u "Muzeju 25. maj" biće održano predavanje o proizvodnji “fiće” u Jugoslaviji; u 12:30 organizujemo stručno vođenje kroz izložbu “Tehnika narodu”.
Izložba "Tehnika narodu" otvorena je od 10 do 16 sati (ovo je poslednji vikend kada možete pogledati izložbu, subota je pretposlednji a nedelja poslednji dan!!!).
U subotu do 13 časova imamo pripremljene i dve igre: posetioci - i deca i odrasli - mogu da se igraju budućnosti (kako su budućnost zamišljali naše bake/deke i/ili roditelji) i da na primerima vide na koji naèin nastaju tehničke inovacije i kako tehnologija menja svet oko nas.
"Fića" se smatra jednim od simbola svakodnevnog života u SFRJ.
Automobil “fića” (Zastava 600, 750, 850) je proizvođen od 1955. do 1985. godine u fabrici automobila Crvena Zastava, u Kragujevcu, po licenci italijanskog Fijata (Fiat 600). Tokom trideset godina napravljeno je 923.487 vozila. Njegova proizvodnja obeležila je početak domaće automobilske industrije i za većinu jugoslovena “fića” je bio prvi automobil. “Fića” je korišćen na razne načine, služio je kao službeno milicijsko vozilo, učestvovao je na trkama, mnogi su ga prerađivali da bi izgledao atraktivnije, na primer skidali mu krov i pretvarali ga u kabriolet, sa njim se čak igrao i fudbal na Tašmajdanu!
Osim u Jugoslaviji Fiat 600 se po licenci proizvodio i u Španiji,Argentini i Nemačkoj. U Jugoslaviji se proizvodio najduže, čak trideset godina, sve do 1985, u Italiji do 1969, u Španiji do 1973,u Argentini do 1982, a u Nemačkoj u fabrici NSU-Fiat model Jagst u tri verzije od 1956 do 1969.
Tokom poslednjih godina raste interesovanje za ovaj automobil, organizuju se okupljanja tzv. „fićijade“ u mnogim gradovima u Srbiji a u Kragujevcu je ove godine pokrenuta inicijativa da se „fići“ podigne spomenik. Van Srbije „fićijade“ su organizovane u Bosni i Hercegovini i Nemačkoj.
Izložba „Tehnika narodu“ predstavlja industrijski razvoj i potrošnju u Jugoslaviji od sredine pedesetih do sredine sedamdesetih godina 20. veka, ističući u prvi plan male kućne aparate, radio i televiziju, automobile i sajmove koji su uticali na stvaranje nove slike socijalizma i novi ideal srećne socijalističke Jugoslavije.
Udruženje istoričara automobilizma je osnovano 2001.godine u Beogradu sa ciljem
sakupljanja i objavljivanja podataka, dokumentacije i istorijske građe, vezane prvenstveno za istorijat motorizacije Srbije od njenih početaka, objavljivanja knjiga, pisanja tekstova za specijalizovane časopise, priređivanja tematskih izložbi i predavanja, saradnje sa muzejima, arhivima, i svim srodnim ustanovama i pojedincima u zemlji i svetu.
Ulaz na predavanje se ne plaća.Cena ulaznice u kompleks Muzeja istorije Jugoslavije je 200 dinara, za studente i đake 100, deca do 7 godina ne plaćaju ulaz. Sa ovom ulaznicom, pored izložbe "Tehnika narodu" možete da obiđete i ostale prostore MIJ - Kuću cveća i Stari muzej (izložba "Put oko sveta za 24 minuta").
Ljubomir Ivanović