AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Mercedes-Benz Beograd prezentovao originalne rezervne delove

Mercedes-Benz Beograd prezentovao originalne rezervne delove

Mercedes-Benz Beograd organizovao je i ove godine, 23. novembra, događaj na kojem su predstavljeni originalni rezervni delovi. Prošlogodišnji događaj je okupio 93 klijenta iz 46 kompanije. Predstavljene su prednosti korišćenja originalnih Mercedes-Benz rezervnih delova i njihova razlika u odnosu na one koji to nisu...

Chevrolet leptir-mašna pravi spektakl!

Chevrolet leptir-mašna pravi spektakl!

Uvek na nivou krojačke elegancije i sa neospornim daškom prestiža, leptir-mašna se vratila u modne krugove. Nose je lideri i trendseteri, a ona onom ko je nosi nudi nešto drugačije. Proizvođač automobila Chevrolet, čiji logo nazivaju Chevrolet leptir-mašnom, u potpunosti se slaže sa tim...

Honda predstavila sedan za 11.400 evra - Hoćemo ga i mi!

Honda predstavila sedan za 11.400 evra - Hoćemo ga i mi!

Kompanija Honda je predstavila novi kompaktni sedan za tržišta u razvoju. Novi model je razvijen na bazi petovratnog kompakta Honda Brio, koji je predstavljen na indijskom Auto Expo 2010. Za razliku od hatchback modela, novi automobil nosi ime Brio Amaze, a u Indiji će se prodavati pod imenom Amaze...

Audi S3 biće dostupan i u verziji sedan

Audi S3 biće dostupan i u verziji sedan

Prvi put u istoriji, Audi A3 će u ponudi biti u verziji sedan. Audi je potvrdio, da će i sedan biti dostupan u sportskoj verziji S3, a glavni konkurent će mu biti dolazeći Mercedes-Benz CLA 45 AMG. Troprostorni Audi S3, kao trovratni S3 i petovratni S3 Sportback, pokretaće agregat 2.0 TFSI (300 KS i 380 Nm)...

TechArt modifikovao novi Porsche Boxter

TechArt modifikovao novi Porsche Boxter

Treća generacija modela Porsche Boxter predstavlja novitet na tržištu sportskih automobila, a već se može radovati interesovanju tjuning kompanija. Kompanija TechArt je za ovogodišnji Essen Motor Show (1.-9. decembar) pripremila specijalni paket unapređenja za roadster Porsche Boxter (981)...

Grand Motors: Dodatni „konji“ za Volvo po izuzuzetnim uslovima

Grand Motors: Dodatni „konji“ za Volvo po izuzuzetnim uslovima

Vlasnicima Volvo automobila koji cene vrhunske performanse, ovlašćeni uvoznik i serviser putničkih vozila ove marke, Grand Motors, poručuje da je pravi trenutak da svoje mezimce „ojačaju“ po izuzetnim uslovima. Volvo je, naime, u saradnji s Polestarom, službenim partnerom u automobilskom sportu, pripremio novu softversku nadogradnju...

Novi Toyota Prius dobiće pogon na sve točkove

Novi Toyota Prius dobiće pogon na sve točkove

Razvoj nove generacije modela Toyota Prius je u punom jeku, a do prvih informacija je došao britanski Auto Express od jednog inženjera Toyote. On je otkrio, da će nova generacija modela Prius dobiti agresivniji dizajn i pogon na sve točkove...

Mazda CX-5 2026
Slika nedelje