Održana debata o bezbednosti u saobraćaju

Agencija za bezbednost saobraćaja republike Srbije (ABS) i Evropski savet za bezbednost transporta sa sedištem u Briselu (ETSC-European Transport Safety Council), juče su u hotelu M u Beogradu, održali debatu o bezbednosti saobraćaja, pod pokroviteljstvom Ministarstva saobraćaja Republike Srbije. PIN Talk su podržali Toyota i Volvo, a važnost ovog događaja potvrđuje i prisustvo premijera Srbije, Ivice Dačića...

Učesnici konferencije za medije, koja je održana u okviru debate
Debata na temu obezbeđivanje održivog napretka u bezbednosti saobraćaja je održana u okviru ETSC PIN programa indeksiranja performansi bezbednosti u saobraćaju na putevima, koji je pokrenut 2006. godine sa ciljem poređenja performansi bezbednosti saobraćaja po zemljama. Trenutno PIN program obuhvata 27 zemalja Evropske unije, kao i Izrael, Norvešku, Srbiju i Švajcarsku.
Na debatu su pozvani predstavnici različitih institucija i organizacija iz Republike Srbije (ministarstva, udruženja, komore, lokalna samouprava, preduzeća, nevladine organizacije i drugi), kao i predstavnici institucija iz zemalja iz regiona sa kojima Agencija za bezbednost saobraćaja ima uspostavljenu saradnju.
Na skupu je održana i debata u vezi sa indeksiranjem bezbednosti saobraćaja (PIN) i konstantnom potrebom Evropske unije da unapređuje bezbednost saobraćaja, kaznenim poenima i „rehabilitacijom“ vozača u Srbiji i Evropi i strategijama bezbednosti saobraćaja. Pored predstavnika ETSC i ABS, na debati su izlagali i eksperti u oblasti bezbednosti saobraćaja iz Danske i Austrije.
Stojadin Jovanović, direktor Agencija za bezbednost saobraćaja, istakao je važnost uključivanja u međunarodne aktivnosti, u cilju povećanja bezbednosti u saobraćaju:
"Želim kao domaćin i organizator ovog skupa, da vas sve pozdravim i zahvalim što ste uzeli učešće u ovom PIN Talk skupu, koji se ove godine održava u Srbiji. Agencija za bezbednost saobraćaja, iako operativno funkcioniše tek dve godine, ulaže maksimalne napore u pogledu sprovođenja preventivnih i drugih aktivnosti sa ciljem smanjenja žrtava u saobraćaju na putevima u Republici Srbiji, kao i u pogledu uključivanja u najvažnije međunarodne aktivnosti, kada je reč o bezbednosti saobraćaja. U ostvarivanju ovog cilja, težišna aktivnost je podizanje nivoa znanja kadrova koji se bave poslovima bezbednosti saobraćaja, posebno u obuci kandidata za vozače, tehničkim pregledima vozila, javnim prevozom putnika i robe, zaštiti dece i drugih ranjivih kategorija učesnika u saobraćaju, promeni stavova i ponašanja u pogledu potrebe poštovanja saobraćajnih propisa i slično."

Stojadin Jovanović - direktor Agencije za bezbednost saobraćaja
"Naš današnji partnet i suorganizator, Evropski savet za bezbednost transporta, jeste međunarodna nevladina organizacija, koja je formirana 1993. godine, kao odgovor na uporne i neprihvatljivo visoke žrtve saobraćajnih nezgoda u Evropi. ETSC okuplja vladine institucije, nevladine organizacije i udruženja, univerzitete i institute, koji se bave problemima bezbednosti saobraćaja u Evropi. ETSC transparentno pruža savete po pitanjima bezbednosti saobraćaja Evropskoj komisiji, Evropskom parlamentu, nacionalnim vladama i organizacijama koje se bave pitanjem bezbednosti u saobraćaju u Evropi." - izjavio je Jovanović.

Premijer Srbije, Ivica Dačić
Premijer Srbije i ministar unutrašnjih poslova, Ivica Dačić, izjavio je da je broj poginulih u saobraćaju na putevima u Srbiji smanjen, ali da nema mesta za zadovoljstvo:
"Zahvaljujem se na pozivu da prisustvujem na ovom međunarodnom stručnom skupu o bezbednosti saobraćaja. Vlada Republike Srbije i ja lično kao njen predsednik, uvek ćemo podržavati ovakve skupove, sa kojih se pored ostalog šalju poruke o značaju pravilnog ponašanja u saobraćaju. Znamo da je to ključni činilac na putu ka dostizanju saobraćajno bezbednijeg društva. Verujem da će dostizanju ovog cilja u budućnosti, veliki doprinos dati i saradnja organizatora ovog skupa - Evropskog saveta za bezbednost transporta, Agencije za bezbednost saobraćaja, Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva saobraćaja kao pokrovitelja, kao i drugih relevantnih institucija u ovoj oblasti. Osnovna vizija svih institucija koje se bave temom bezbednosti saobraćaja je svet u kome je kretanje bezbedno za sve korisnike puteva. Za dostizanje ove vizije, potrebno je delovati sistemski, kroz različite mere, koje podrazumevaju jačanje institucionalnih kapaciteta, bezbednije učesnike u saobraćaju, bezbednije puteve i kretanje, bezbednija vozila i efikasne mere nakon saobraćajne nezgode. Donošenjem i implementacijom novog zakona, Srbija je značajno unapredila bezbednost saobraćaja na putevima. Smanjen je broj i posledice saobraćajnih nezgoda, broj poginulih na godišnjem nivou smanjen je za više stotina, bezmalo je ispunjen i plan za prethodnu deceniju, da se broj poginulih smanji za 50 procenata. Međutim, nema mesta zadovoljstvu. Uprkos tekućem poboljšanju, još uvek se suočavamo sa neprihvatljivim nivoom posledica i trauma od saobraćajnih nezgoda."

Dačić upozorava, da ni u jednom ratu ne pogine toliko ljudi, koliko nastrada u saobraćaju
"Svake godine širom Srbije, preko 700 ljudi izgubi život, a blizu 20.000 bude povređeno. Troškovi od saobraćajnih nezgoda su za našu nacionalnu ekonomiju nedopustivo visoki i iznose više milijardi godišnje. Ono što je još važnije, nenadoknadivi gubici ljudskih života predstavljaju traumu za porodicu i prijatelje. Ne verujem da su smrt i teške telesne povrede neizbežni, ili prihvatjiva cena koja treba da se plati za privilegiju korišćenja javnih puteva. Zato verujem da će donošenje Nacionalne strategije za bezbednost saobraćaja, čija izrada je u toku, a potom i Nacionalnog plana bezbednosti saobraćaja i njihova puna primena u praksi, dati svoj puni doprinos unapređenju sistema bezbednosti saobraćaja na našim putevima." - zključuje Dačić.

Dušan Rafailović, državni sekretar u Ministarstvu saobraćaja Republike Srbije
Dušan Rafailović, državni sekretar u Ministarstvu saobraćaja Republike Srbije, podsetio nas je, da je od 1980. godine do danas, na putevima Srbije stradao ceo jedan grad: "Bezbednost saobraćaja na putevima postalo je globalni problem. Znamo da godišnje u svetu u saobraćaju gine oko 1.3 miliona ljudi, a između 20 i 50 miliona bude povređeno. U visoko razvijenim zemljama, većina žrtava su u putničkim automobilima, međutim u zemljama sa niskim prihodima i srednje razvijenim zemljama u Aziji, većina nastradalih su biciklisti i motociklisti, u Africi i Južnoj Americi uglavnom su to pešaci. U Srbiji se u periodu od 1980. godine do danas, dogodilo više od 1.3 miliona saobraćajnih nezgoda, u kojima je poginulo gotovo 40.000 ljudi, a preko 580.000 je teže i lakše povređeno. Poslednjih godina, Republika Srbija ulaže velike napore u cilju unapređenja bezbednosti saobraćaja na svojim putevima, izgradnji savremene, kvalitetne i održive infrastrukture. Naša vizija o bezbednosti saobraćaja, zasniva se na tome da put treba da bude kvalitetan i bezbedan, kako danas tako i u budućnosti. Podsećam da Ministartvo saobraćaja, u saradnji sa drugim subjektima, uveliko priprema Nacionalnu strategiju o bezbednosti saobraćaja i Nacionalni plan bezbednosti saobraćaja na putevima, kojima će biti definisane aktivnosti i pravci daljeg delovanja u cilju unapređenja bezbednosti saobraćaja u Republici Srbiji."

Boban Radoičić - direktor kompanije Toyota Srbija
Boban Radoičić, direktor predstavništva Toyote u Republici Srbiji, potvrdio je posvećenost Toyote ispunjenju cilja da u saobraćaju nema povređenih i nastradalih u saobraćaju: "Ponosni smo, što smo partner PIN programa od samog početka, tačnije od 1993. godine. Naša vizija o sigurnosti u saobraćaju, podudara se sa vodećim principima, a to su: inovativan pristup, naučni dokazi, podela odgovornosti i posvećenost svih učesnika. Toyota svoju strategiju oblikuje na istim principima. Kao proizvođač automobila, odgovorni smo za tehnologiju. U okviru ovog dela sveobuhvatnog pristupa sigurnosti u saobraćaju, mi smo potpuno posvećeni ispunjenju našeg krajnjeg cilja, a to je bez povređenih i nastradalih u saobraćaju. To znači uvođenje novih tehnologija, koje doprinose smanjenju broja povreda i smanjenju njihovih posledica u slučaju kada se nezgoda dogodi. Tehnologije pasivne sigurnosti su već ostvarile ogroman napredak i konstantno se unapređuju. Nove generacije sistema aktivne sigurnosti dolaze, kao što je sistem nezavisnog kočenja u slučaju opasnosti, koji zovemo Pre-crash Safety System. U tipičnim uslovima gradske vožnje, u slučaju nezgode, ovaj sistem smanjuje energiju udara za više od 50 procenata, što značajno doprinosi smanjenju ozbiljnosti povreda. Ova napredna tehnologija je dostupna u našim najprodavanijim automobilima porodične klase, kao što su Avensis ili Prius. Još naprednija verzija ovog sistema je dostupna na našem vrhunskom modelu Lexus LS. Taj sistem odlikuje funkcionalnost potpunog izbegavanja sudara sa drugim vozilima i pešacima."

"Ostali prioriteti za budući razvoj sigurnosnih sistema uključuju detektor za smanjenu pažnju vozača, komunikaciju između automobila, kao i automobila sa okolnom infrastrukturom. Pilot projekti, koji se trenutno sprovode u Japanu, daju veoma obeđavajuće rezultate. PIN programi pokazuju da sigurnost u saobraćaju zahteva naučna saznanja. Za nas, to znači unapređenje razumevanja samih proizvoda, kroz zajednički rad sa institucijama i učestvovanje u nekoliko evropskih istraživačkih projekata. Sigurnost zahteva i savest vozača. Iz tog razloga, mi konstantno obučavamo naše prodavce, da jasno i pravilno objasne svrhu i upotrebu sigurnosnih sistema. Takođe, od 2008. godine, Toyota je glavni partner Nacionalne vozačke akademije (NAVAK), gde se na aktuelnim Toyota vozilima, opremljenim svim sistemima pasivne i aktivne bezbednosti, izvode obuke sigurne vožnje. Na kraju, Toyota podržava političku posvećenost pametnom upravljanju sigurnosti u saobraćaju. Povezivanjem sa onima koji odlučuju, i sa svim zainteresovanim stranama, Toyota nudi svoju pomoć u razumevanju funkcionisanja sigurnosnih sistema u vozilu." - kaže Radoičić.

Karl Pihl, menadžer regulatornih poslova EU u Volvo Group
Izvršni direktor ETSC, Antonio Avenoso, istakao je da ulaganje u bezbednost saobraćaja nije trošak već dobra investicija, s obzirom na velike troškove koje nastaju usled saobraćajnih nezgoda. Prisutnima se obratio i Karl Pihl, menadžer regulatornih poslova EU u Volvo Group, koji nas je podsetio na tradicionalan način razvoja Volvo vozila, sa posebnim akcentom na bezbednost.
Tekst: Goran Sarić
Foto: Milomir Bošković