Antonio Zanini

Ceremonijalni start 1. Tesla Rally-a 2012, TC Ušće. Na startnoj rampi crveni Mitsubishi i-MiEV sa startnim brojem 3. Po prelasku startne rampe ulazi u zatvoreni prostor i zajedno sa automobilom Nissan Leaf, startni broj 2, priključuje se na električnu energiju kako bi se napunile baterije. Na automobilu stoji ime vozača A. Zanini...

Pogledam u startnu listu, stoji Antonio Zanini Sans. Prilazim grupi i pitam “da nije to taj Antonio Zanini...” ”Jeste, to je taj Antonio Zanini, taj stariji gospodin.” odgovaraju. Inače, stariji gopodin je rođen 1946. godine. Antonio Zanini, prva španska reli zvezda, dosta pre Carlos Sainza.
Početkom 70’ godina prošlog veka, kako to daleko zvuči, bio je glavni reli vozač SEAT-a. SEAT je u to vreme sarađivao sa FIAT-om. Udarni model je bio urađen na bazi FIAT-a 124, limuzina sa četvoro vrata. Ovaj automobil je bio osnova za SEAT-ov auto za reli takmičnja. Naravno, razvijan je u tesnoj vezi sa FIAT-ovim reli odeljenjem. Automobil je bio malo nezgrapan, malo veći za reli auto, ali je bio relativno uspešan. Zadnje verzije su dobile i FIAT-ovu glavu motora sa 16 ventila, što je dosta povećalo snagu motora. Sa tim automobilo, SEAT 124 – 1800, je na Monte Carlo Rally-u 1977. osvojio treće mesto, suvozač Juan Petisco, njegov največi uspeh.

Više puta je bio reli šampion Španije, a 1980. osvojio je Šampionat Evrope u reliju, Porsche 911 SC. Zamolio sam ga za autogram, da se fotografišemo zajedno. Vrlo je ljubazan, rukujemo se na kraju. Među mojim starim časopisima načao sam Sport Auto, broj 3/77. Tekst o Monte Carlu 1977. Na cilju relija pokazao sam mu časopis. Tekst o reliji Monte Carlo 1977. Sa interesovanjem gleda tekst, komentariše ga sa zemljecima oko njega. Na fotografijama Sandro Munari, Lancia Stratos HF, pobednik, Jean-Claude Andruet, FIAT Abarth 131, drugi, Walter Roehrl, Opel Kadett GT/E, odustao, sve legende svetskog relija. I Antonio Zanini.

Kašem mu da mi se čini da su 70’ i 80’ bile najbolje za reli u svetu. Slaže se, bila su to vremena sjajnih automobila, Ford Escort RS, Lancia 1600 HF, Lancia Stratos HF, Porsche 911, FIAT Abarth 131, kasnije Grupa B, Peugeot 205 T16, sjajnih vozača, Roger Clark, Rauno Aaltonen...Drugačije se vozilo, bilo je više zanošenja, više veština vozača, interesantnije i za vozače i za publiku. Kažem mu da su fotografije sa tog relija sigurno bolje u italijanskom Autosprintu, ali mi je on bio malo veliki da ga ponesem.

Kaže da je mnogo kasnije nabavio časopis Autosport sa sjajnim teklstom i fotografijama Martina Holmesa sa tog relija. Kažem mu da sam pre izvesnog vremena kod jednog prodavca malih modela automobila video vrlo neobičan model, zelena Lancia Stratos HF, Jorge de Bagration, šampion Španije u reliju 1979. i 1981. Ružna zelena boja, šali se Zanini, jer je tih godine baš od de Bagrationa izgubio Šampionate. Fotografisanje i rukovanje.
Ostavio mi je e adresu, da mu pošaljem fotografije.
Tekst i foto: Ljubomir Ivanović