AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Mercedes-Benz E: Facelift za kupe i kabriolet

Mercedes-Benz E: Facelift za kupe i kabriolet

Posle otkrivanja modernizovanog sedana i karavana Mercedes-Benz E-Klasa, nemački proizvođač nije dugo čekao da javnosti virtuelno predstavi modernizovani kupe i kabriolet. Kompletno modernizovana serija E-Klasa u svim karoserijskim verzijama, zvanično će biti predstavljena na autosalonu u Detroitu. U ponudi će modernizovani E Coupe i Cabrio biti sa devet benzinskih i dizel motora...

Dodge Challenger Widebody sa pneumaticima 405/25 R24

Dodge Challenger Widebody sa pneumaticima 405/25 R24

Tjunerska kompanija Ultimate Auto sa sedištem u Orlandu, modifikovala je supersnažni Dodge Challenger u njegovoj vrhunskoj verziji SRT-8 392. Rezultat je atraktivan bodykit izrađen od kompozitnih materijala, a najzanimljiviji deo sigurno su felne Savini, "obuvene" u pneumatike Pirelli dimenzija 405/25 R24...

I Jaguar E-Type se može kupiti prilično jeftino

I Jaguar E-Type se može kupiti prilično jeftino

Želite da u garaži imate Jaguar E-Type, jednu od ikona klasičnih automobila? Sada imate odličnu šansu da kupite ovaj slavni automobil, a da za to ne morate izdvojiti nerazumno visoku sumu novca. Istina, automobil nije baš u najboljem stanju...

Peter Schreyer postao predsednik Kia Motors Corporation

Peter Schreyer postao predsednik Kia Motors Corporation

Peter Schreyer, šef Kijinog dizajna i čovek, koji je izveo njenu dizajnersku preobrazbu, postao je predsednik Kia Motors Corporation – time je postao i prvi Nekorejac u istoriji ove najstarije korejske automobilske marke i jedan od tri predsednika...

MINI spreman za ”Dakar Rally“ avanturu 2013!

MINI spreman za ”Dakar Rally“ avanturu 2013!

Odbrojavanje za Dakar Rally 2013 je počelo! Šampioni prošlogodisnje trke spremni su da odbrane titulu MINI ALL4 Racing trkačkim automobilom. X-ride tim i prošlogodišnji pobednici Stephane Peterhansel i suvozač Jean-Paul Cottret,  imaju puno poverenje u Mini Countryman i u originalnu Mini opremu za najzahtevniji reli u sezoni...

Novi Lexus IS na prvim fotografijama

Novi Lexus IS na prvim fotografijama

Kompanija Lexus priprema novu generaciju svog najmanjeg modela IS. Pred nama je prva nezvanična fotografija, koja nam otkriva prednji i zadnji deo automobila. Da li se radi o izgledu finalne verzije ovog kvalitetnog sedana, još uvek nije poznato...

Video: Jon Olsson predstavio svoj Lamborghini Gallardo u akciji

Video: Jon Olsson predstavio svoj Lamborghini Gallardo u akciji

Švedski skijaš Jon Olson je želeo novi model Lamborghini Aventador, i zato je svoj stari model Murcielago LP670 prodao. Problem je u tome što vreme čekanja za isporuku modela Aventador nije malo, pa je Olson odlučio da svoje znanje i kreativnost usmeri na dobro poznti model Gallardo LP560. Pred nama je prvi snežni video :-)

Volkswagen Polo mogao bi dobiti 4x4 sistem pogona

Volkswagen Polo mogao bi dobiti 4x4 sistem pogona

Volkswagen će sledeće godine na tržištu ponuditi limitiranu ediciju modela Polo R WRC Street sa pogonom na prednje točkove. Nemačka kompanija želi da pojača vezu između serijskog modela Polo i takmičarskog automobila Polo R WRC. Rešenje bi moglo biti pogon na sve točkove...

Porsche Cayenne Turbo Electric (2026)
Slika nedelje