AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Chevrolet Corvette za 2014 - Povratak Stingray-a

Chevrolet Corvette za 2014 - Povratak Stingray-a

Stingray 2014. najsnažniji je standardni model Corvette svih vremena i nudi oko 450 KS (335 kW) i 610 Nm obrtnog momenta. Ubrzava od 0 do 100 km/h za manje od četiri sekunde i postiže više od 1 G tokom vožnje u krivinama...

Toyota Motor Europe u 2012. povećala prodaju za 2%

Toyota Motor Europe u 2012. povećala prodaju za 2%

Na evropskom tržištu koje je zabeležilo oštar pad, Toyota Motor Europe (TME) je danas objavila povećanje prodaje od 2% u 2012. godina. Ukupno je prodato 837,969 vozila, što je za 15,583 više nego u 2011. i uključuje 792,359 Toyota i 45,610 Lexus vozila. Tržišni udeo je porastao na 4.5%, što je za 0.3% više nego prošle godine.

Volkswagen Golf CC kao odgovor na Mercedes-Benz CLA

Volkswagen Golf CC kao odgovor na Mercedes-Benz CLA

Volkswagen je odlučio da sledi Mercedes-Benz i u kompaktnoj klasi. Nakon što je na Mercedes-Benz CLS odgovorio kupeom sa četvora vrata, modelom VW Passat CC, nemački proizvođač ima u planu da reaguje na novi kompaktni sedan Mercedes-Benz CLA...

Sajam automobila u Detroitu 2013 - Nissan Resonance

Sajam automobila u Detroitu 2013 - Nissan Resonance

Nissan Murano čeka "smenu straže". Nova generacija, u obliku koncepta Resonance, biće predstavljena na međunatodnom sajmu automobila u Detroitu. Pred nama je prva fotografija, koja otkriva, da se Murano ne odriče svog avangardnog dizajna...

Sajam automobila u Detroitu 2013 - Honda Urban SUV Concept

Sajam automobila u Detroitu 2013 - Honda Urban SUV Concept

Već sutra će biti otvoren međunarodni sajam automobila u Detroitu (NAIAS 2013), gde će biti predstavljeni najvažniji noviteti za 2013. godinu. Na štandu kompanije Honda, punim sjajem će zasijati studija Urban SUV Concept, čije fotografije smo upravo dobili...

Mali crossover Renault Captur spreman za Ženevu - prve fotografije

Mali crossover Renault Captur spreman za Ženevu - prve fotografije

Kompanija Renault je u javnost pustila zvanične fotografije gradskog crossover modela Captur, koji će svetlost dana ugledati na autosalonu u Ženevi. Francuski proizvođač je u propratnom materijalu bio veoma škrt na informacijama, i poznato je da će automobil biti nešto viši, u SUV stilu, a praktičnost će biti na nivou MPV-a.

Hennessey Venom GT : Novi svetski rekorder u sprintu do 300 km/h

Hennessey Venom GT : Novi svetski rekorder u sprintu do 300 km/h

Bugatti Veyron možda jeste najbrži automobila na planeti, ali u sprintu do 300 km/h, mora se skloniti pred monstrumom iz Texasa. Iako Veyron može ići preko 400 km/h, u realnom životu to ne znači puno, jer i na nemačkim putevima je teško postići 300 km/h. U ovim uslovima, nemojte pokušavati da se trkate sa modelom Hennessey Venom GT...

Mercedes-Benz GLB (2026)
Slika nedelje