AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Lada Kalina 2013: Nova svetla, stari motori

Lada Kalina 2013: Nova svetla, stari motori

Prva generacija ruskog bestsellera predstavljena je 2004. godine, a već sledeće godine je počeo izvoz van granica Rusije. Posle osam godina proizvodnje, ruski proizvođač nije predstavio novi model, već facelift dobro poznate karoserije. Početkom 2013. godine, počinje proizvodnja ovog cenovno dostupnog automobila...

Lexus IS: Treća generacija na prvim fotografijama

Lexus IS: Treća generacija na prvim fotografijama

Japanska kompanija Lexus, u javnost je pustila prve oficijelne informacije i fotografije nove generacije modela IS. Već na osnovu prvih fotografija, možemo zaključiti sledeće: dizajneri su svoj rad nastavili tamo, gde su kod poslednjih modela ove marke stali, a kao dizajnerska osnova je poslužio koncept LF-CC. Lexus je potvrdio, da će u ponudi biti verzije  IS 250, IS 350, a prvu put biće dostupna hibridna verzija IS 300h...

Informacije za dobijanje dozvole (licence) za instruktora vožnje

Informacije za dobijanje dozvole (licence) za instruktora vožnje

Nаkon donošenjа podzаkonskih аkаtа kojа regulišu ovu oblаst, stekli su se uslovi dа Agencijа zа bezbednost sаobrаćаjа počne sа procesom izdаvаnjа dozvolа (licenci) zа instruktore vožnje. U tom smislu, Agenciji zа bezbednost sаobrаćаjа mogu dа se prijаve svа zаinteresovаnа licа kojа ispunjаvаju odgovаrаjuće uslove...

Jedini Lexus LFA stigao u Poljsku - uz lepotice i šampanjac

Jedini Lexus LFA stigao u Poljsku - uz lepotice i šampanjac

Do dilera Lexusa u poljskom Krakovu, stigao je pri (i jedini) primerak supersportskog modela LFA, koji je specijalno pripremljen za poljskog kupca. S obzirom da je proizvedeno samo 500 primeraka ovog ekskluzivnog automobila, sjaj, glamur i atraktivne lepotice nisu nedostajali...

AMSS kampanja Koračajmo bezbedno

AMSS kampanja Koračajmo bezbedno

AMSS pokreće kampanju posvećenu bezbednosti pešaka „Koračajmo bezbedno“. Ovaj globalni projekat predstavljen je na godišnjem sastanku FIA Fondacije početkom decembra 2012. godine i podržava ga Fond za bezbednost saobraćaja i svi klubovi članice Svetske automobilske federacije – FIA, u okviru svetske kampanje „Učinimo puteve bezbednim“.

Neverovatna ponuda iz Opela

Neverovatna ponuda iz Opela

Iz Opela je stigla prva u nizu fantastičnih ponuda koje ova kompanija sprema u 2013. godini za sve svoje verne i potencijalne kupce. Zahvaljujući specijalnoj prodajnoj akciji dva Opelova najpopularnija automobila, Corsa i Astra Classic III, pristupačnija su nego ikada...

Modernizovani Mercedes E 63 AMG 4Matic na prvoj fotografiji

Modernizovani Mercedes E 63 AMG 4Matic na prvoj fotografiji

Kompanija Mercedes-Benz je objavila prvu fotografiju modernizovanog sedana E 63 AMG. Oficijelno saopštenje za medije, potvrđuje ono što je šef divizije AMG nedavno i potvrdio: sistemom pogona na sve točkove, videćemo i na modelima sa logom sportske divizije AMG. Prvi takav model će biti upravo E 63 AMG...

Jessica Barton ostala bez Toyota Supre

Jessica Barton ostala bez Toyota Supre

Jessica Barton, poznata sa stranica časopisa Playboy, FHM i Import Tuner, jedna je od modela, koje često fotografišu pored snažnih i brzih automobila. Ona obožava tuning-styling, a i sama je učesnica u sprint takmičenjima automobila...

Renault Captur: Prvi snimak serijske verzije

Renault Captur: Prvi snimak serijske verzije

Francuski blizanac Nissana Juke biće svetskoj javnosti predstavljen već u petak, a trenutno se moramo zadovoljiti prvom fotografijom i snimkom. Mali crossover, koji će deliti tehniku sa modelom Nissan Juke, konkrisaće modelima kao što su Peugeot 2008, Fiat 500L Trekking...

BMW iX3 50 xDrive
Slika nedelje