FIAT 500L je dobio pet Euro NCAP zvezdica
FIAT 500L je dobio prestižne četiri zvezdice na Euro NCAP sa ukupnim rezultatom od 83/100, koji je dobijen zahvaljujući 94% za zaštitu odraslih, 78% za zaštitu dece, 65% za zaštitu pešaka i 71% za sigurnosne sisteme za pomoć vozaču...
Rezultat je utoliko važniji ako se uzme u obzir da je od 2012 godine Euro NCAP postavio još rigoroznije granice za dobijanje 5 zvezdica u zaštiti odraslih, dece i pešaka. Radi se, dakle, o važnom priznanju koje još jednom potvrđuje pažnju koju Fiat posvećuje zaštiti i bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.
Da bi se obezbedila zaštita putnika i drugih učesnika u saobraćaju, novi Fiat 500L je od samog početka nastao tako da zadovolji sve međunarodne standarde i garantuje najviši nivo bezbednosti koji je danas na snazi. Hiljade virtuelnih simulacija su omogućile da se razvije potpuno nova arhitektura “Small Wide” i – što je Fiat 500L na svom prvom pojavljivanju i pokazao - to je prvo vozilo koje je razvijeno bez upotrebe prototipa.
Verodostojnost virtualnog projekta je i fizički proverena na fabrički proizvedenim vozilima, u vidu 200 proba na komponentama i podsistemima, više od 100 simulacija sudara i preko 100 crash testova, u kojima su obuhvaćene sve moguće vrste udesa: čeoni, bočni, prevrtanje i udar pešaka. Pored toga, uzete su u razmatranje i različite brzine pri kojima može doći do udara, različite vrste prepreka i zaštita putnika sa različitim fizičkim karakteristikama.
Konačni rezultat je čvrsta ćelijska struktura sa dvostrukim prednjim stubovima, koja je projektovana u saglasnosti sa standardima koji su na snazi u USA i koji se odnose na probe sudara i specifikacije o dimenzijama upotrebljenih materijala. Preciznije, prednja struktura sa tri rasteretne linije garantuje homogenu prednju zonu koja se podjednako deformiše, bez obzira na vrstu prepreke ili vrstu sudara vozila. To je omogućilo jedan značajan breakthrough kako za “partner protection” – vozilo je manje ‘agresivno’ u slučaju čeonog ili bočnog udara u drugo vozilo – tako i za “self protection”, zato što ujednačenost načina deformacije povećava efkasnost pojaseva i air bag-ova bez obzira na vrstu udara.
Za potpunu zaštitu putnika Fiat “City lounge” nudi seriju prednjih airbagova i “bočnih zavesa” - na zahtev je dostupan i knee bag za vozača – kao i pojaseva sa vezom u tri tačke i dvostrukim predzatezačima i graničnicima opterećenja. Briga za zaštitu putnika i pešaka prisutna je na karoseriji, haubi, bočnim vratima, traverzi instrument table, uz već prisutne sisteme na sedištima i stubu upravljača: u slučaju sudara stub upravljača je projektovan da zaštiti vozača od sudara i da spreči da mehanički elementi izbace volan prema vozaču, naročito u slučajevima čeonih sudara koji su ozbiljniji nego što je predviđeno zahtevima EuroNCAP. Pored toga, na polju preventivne bezbednosti, Fiat 500L nudi prednje farove sa funkcijom 'dnevna svetlost' (Daytime Running Lights) i svetla za maglu sa funkcijom 'self-adaptive cornering'.
Standardna serijska oprema novog modela dopunjena je aktuelnim sistemima bezbednosti kao što su ABS sa B.A.S. (Brake Assist System), kao i sa poboljšanim ESC (Electronic Stability Control) koji reaguje u ekstremnim uslovima, kada je ugrožena stabilnost kada je vozaču potrebna pomoć u kontroli vozila.
ESC kod Fiat 500L je opremljen sa nekoliko vrlo korisnih funkcija:
• ASR (Anti Slip Regulation) sistem protiv proklizavanja koji je predviđen da, pri bilo kojoj brzini, uz upotrebu kočionog sistema i kontrole motora, poboljša kočenje Fiata 500L na putnim površinama sa slabim prijanjanjem.
• Hill-holder: sistem koji pomaže vozaču da prilokom polaska vozila na uzbrdici zadrži kočnicu oko 2 sekunde čime se vozač oslobađa istvremene intervencije na pedalu gasa i kočnice ili ručne kočnice.
• MSR (Motor Schleppmoment Regelung): kada se u uslovima lošeg prijanjanja podloge naglo promeni stepen prenosa, sistem MSR se aktivira i smanjuje obrtni momenat motora kako bi se sprečilo proklizavanje točkova.
• DST (Driving Steering Torque): sistem koji poboljšava bezbednost u vožnji i upravljanju vozilom. U svim uslovima na putu, "električni aktivni upravljač" automatski koriguje putanju vozila u krivini, čak i na površinama sa slabim prijanjanjem.
• Elektronska kontrola protiv prevrtanja (ERM): reaguje kada se bilo koji točak odvoji od podloge: zaista, kada sistem ustanovi mogućnost dinamičkog prevrtanja, ERM pomaže da se ponovo postigne stabilnost vozila i da se povrati kontrola vozača nad vozilom.
Na kraju, treba pomenuti produbljeni inovativni sistem kočenja "City Brake Control" koji je u mogućnosti da prepozna prepreke koje se nalaze ispred vozila i da automatski zakoči kada vozač ne odreaguje na vreme kako bi se izbegao sudar. Na osnovu nekoliko parametara (u zavisnosti od podloge, dinamike i putanja vozila, vrste prepreke, stanja guma itd), reakcija sistema može da u potpunosti izbegne sudar ("Collision Avoidance" ) ili da minimalizuje posledice udara ("Collision Mitigation").
Sofisticirani uređaj u Fijatu 500L obuhvata i druge dodatne funkcije: Automatic Emergency Braking (AEB) i Prefill i Brake Assist. Prvi, poštujući volju vozača i ostavljajući mu potpunu kontrolu nad vozilom, omogućava naglo kočenje posle pažljive procene pozicije i brzine prepreke, brzine vozila (manja od 30 Km/h), bočnog ubrzanja, ugla upravljača i pritiska i varijacije pritiska na pedalu gasa. S druge strane, funkcionalnost "Prefill" aktivira dodatnu snagu kočionog sistema, bilo da se radi o intervenciji Automatic Emergency Braking ili u slučaju kočenja od strane vozača. Brake Assist prepoznaje opasne situacije i podešava odziv pedale kočnice kako bi omogućio snažno kočenje u opasnim situacijama.
Fiat
Foto: Euro NCAP