AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Toyota razvija nove revolucionarne tehnologije baterija

Toyota razvija nove revolucionarne tehnologije baterija

Prilikom nedavnog otvaranja nove fabrike električnih vozila, Toyota Motor Corporation (Toyota) otkrila je da će naredna generacija modela BEV (električna vozila na baterije) početi da se proizvodi 2026. godine...

Ne samo da će ovi električni automobili biti drugačije konstruisani i napravljeni, već će ih i napajati niz novih naprednih baterija razvijenih posebno s ciljem da ispune i nadmaše različite potrebe i očekivanja Toyotinih kupaca.


Tokom nedavne tehničke radionice na temu „Hajde da promenimo budućnost automobila“, Toyota je saopštila prve informacije o svojoj novoj generaciji revolucionarnih BEV tehnologija, kao i uvid u planove za uvođenje napredne tehnologije baterija.


Takero Kato, predsednik Toyotine fabrike BEV automobila, naglasio je da će baterijska električna vozila nove generacije prvi put izaći na tržište 2026. godine, i da će od 3,5 miliona BEV vozila koje Toyota očekuje da proda do 2030, čak 1,7 miliona vozila biti upravo novi modeli sledeće generacije. Takođe je istakao da će brojne tehnologije baterija biti ključ za privlačenje još šireg kruga kupaca i ispunjavanje njihovih potreba.


“Biće nam potrebne nove opcije za baterije, kao što sada imamo razne verzije motora. Važno je ponuditi rešenja za baterije koje su kompatibilne s različitim tipovima vozila i željama kupaca” - rekao je Takero Kato.

Toyota razvija nove revolucionarne tehnologije baterija

Toyota je predstavila četiri baterije najnovije generacije, uključujući najsavremenija unapređenja s primenom tečnih i čvrstih elektrolita, najavljujući dva naredna koraka u razvoju tehnologije baterija s čvrstim elektrolitom.


Poboljšane performanse baterija s tečnim elektrolitom


Baterije s tečnim elektrolitima, koje su trenutno najprisutnije kao rešenje za BEV, Toyota i dalje razvija kako bi dobila poboljšanu gustinu energije, konkurentne cene i brzinu punjenja. Postoje tri glavne tehnološke oblasti u razvoju baterija s tečnim elektrolitom – „Performanse“ (Performance), „Popularizacija“ (Popularisation) i „Visoke performanse“ (High Performance).


1. Performance (litijum-jonska baterija)


Planirana da bude predstavljena sa sledećom generacijom BEV-a koja će biti spremna 2026. godine, litijum-jonska baterija s oznakom Performance povećaće krajnji domet vožnje BEV vozila na preko 800 km, u kombinaciji s poboljšanom aerodinamikom i smanjenom težinom vozila.


Pored toga, očekuje se da će Performance baterija omogućiti:


- 20% smanjenje troškova (u poređenju s trenutnim modelom bZ4X BEV)
- Brzo vreme punjenja od 20 minuta ili manje (SOC*1 = 10-80%)
- Primena: očekuje se 2026. godine


2. Popularisation (litijum-gvožđe-fosfatna baterija)


Toyota razvija i visokokvalitetne, jeftinije baterije kako bi popularisala i osnažila privlačnost BEV modela tako što će kupcima pružiti niz opcija baterija – slično izboru koji danas imaju s različitim pogonskim sklopovima.
Popularisation baterija je napravljena korišćenjem bipolarne tehnologije koju je upravo Toyota prva razvila i već potvrdila primenom u nikl-metalhidrid (NiMh) baterijama za hibridna električna vozila, uporedo s jeftinim rešenjem koje sadrži litijum, gvožđe i fosfat (LiFePO baterija) kao osnovne materijale.


Očekuje se da će Popularisation baterija omogućiti:


- 20% povećanje dometa vožnje (u poređenju s trenutnim modelom bZ4X)
- 40% smanjenje troškova (u poređenju a trenutnim bZ4X)
- Vreme brzog punjenja od 30 minuta ili manje (SOC*1= 10-80%)
- Primena: očekuje se 2026/27. godine


3. High-Performance (litijum-jonska baterija)
Toyota takođe razvija bateriju visokih performansi koja objedinjuje bipolarnu strukturu s litijum-jonskom hemijom i visokom katodom od nikla kako bi postigla dalji napredak i dodatno povećala domet na preko 1.000 km, u kombinaciji s poboljšanom aerodinamikom i smanjenom težinom vozila.


Očekuje se da će High-Perfomance baterija omogućiti:
- dodatnih 10% smanjenja troškova u poređenju sa Performance baterijom
- brzo vreme punjenja od 20 minuta ili manje (SOC*1 = 10-80%)
- Primena: očekuje se 2027/2028. Godine


Poboljšanje “čvrstih” baterija (litijum-jonske)


S obzirom da već dugo postoje mišljenja da baterije s čvrstim elektrolitom (solid-state) mogu značajno unaprediti mogućnosti BEV vozila, Toyota je uspela da napravi tehnološki proboj u svojoj potrazi za poboljšanjem izdržljivosti “čvrstih” Li-Ion baterija.
Toyotine solid-state baterije imaju čvrsti elektrolit, omogućavajući brže kretanje jona i veću toleranciju na visoke napone i temperature. Ovi kvaliteti čine čvrste baterije pogodnim za brzo punjenje i pražnjenje, uz isporuku više energije u manjem obliku.


Kompromis kod ovog tipa baterije do sada je bilo očekivano kraće vreme trajanja. Međutim, nedavna tehnološka dostignuća Toyote su našla rešenje i za ovaj izazov, pa je kompanija odlučila da pokrene serijsku proizvodnju čvrstih baterija. Cilj je da one bude spremne za komercijalnu upotrebu do 2027/2028. godine.


Iako je je prvobitno bilo predviđeno da čvrste baterije budu primenjene kod hibridnih električnih automobila (HEV), Toyotin cilj je sada prvenstveno usmeren na ugradnju tih baterija u BEV vozila sledeće generacije.


Očekuje se da će Toyotina prva čvrsta baterija omogućiti:


- povećanje dometa vožnje za 20% u odnosu na Performance bateriju (približno 1.200 km)
- brzo vreme punjenja, od 10 minuta ili manje (SOC*1 = 10-80%)


Dalje aktivnosti na razvoju čvrstog stanja elektrolita

Toyota razvija nove revolucionarne tehnologije baterija

Toyota već razvija čvrstu litijum-jonsku bateriju sa boljim specifikacijama, sa ciljem poboljšanja od 50 odsto u pogledu dometa vožnje u poređenju sa Performance baterijom.


Zato Toyota razvija tehnologiju sve tanjih i “ravnijih” baterija. Danas je baterija u modelu bZ4X, uključujući kućište, visoka oko 150 mm. Toyota planira da uskoro smanji visinu baterije na 120 mm, pa čak i na 100 mm za potrebe sportskih automobila visokih performansi, gde je takođe poželjan nizak položaj sedenja.


Ova poboljšanja visine baterije mogu imati pozitivan uticaj na domet, vozne mogućnosti i način ugradnje, u zavisnosti od toga kako su baterije raspoređene u vozilu.


*1 SPC – Stanje punjenja


PR

Opel Crossland u Srbiji dostupan za isporuku odmah

Opel Crossland u Srbiji dostupan za isporuku odmah

Jasan i odvažan dizajnerski jezik, veoma fleksibilan i opremljen najsavremenijim tehnologijama – Opel Crossland je veoma popularan među kupcima. Kompaktni SUV sa Blitz amblemom postao je pravi prodajni hit od svog lansiranja 2017. Odavno je Opel Crossland probio granicu od 500.000 jedinica...

Svečano otvoren novi Citroen salon u okviru AK Kompresor

Svečano otvoren novi Citroen salon u okviru AK Kompresor

Auto kuća Kompresor, jedan od vodećih dilera i servisera automobila u Srbiji, ponosno je objavila saradnju sa renomiranim francuskim brendom automobila, Citroën. Tim povodom, otvoren je novi Citroën salon na Dorćolu, obeležavajući početak jedinstvene ponude vozila i servisa za sve ljubitelje ovog brenda...

BMW M5 Touring 2025
Slika nedelje