AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

Rođena 1976. na inicijativu Henry-ja Forda II, Fiesta danas predstavlja sinonim uspeha i jedan od stubova kompanije Ford. Kroz šest generacija i čak 17 miliona primeraka pronašla je svoje mesto u srcima vozača širom sveta. Ovo je priča o njenom životnom putu, od prvih koraka do dominantne pozicije u svetu automobila.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

Malo je automobila koji mogu da se pohvale tako dugom i uspešnom tradicijom kao Fiesta. Njeni koreni nastali su početkom sedamdesetih kada je pokrenut tajni projekat nazvan „Bobket". Mobilizacija Forda da konstruiše mali automobil proistekla je iz ambicije predsednika kompanije Henrija Forda II. Nije dugo trebalo da nakon toga u Evropi i Americi bude započet složeni proces razvoja – od inženjeringa, preko dizajna do pozicioniranja na tržištu. Početkom sedamdesetih naftna kriza je potresla čitav svet, što je ubrzalo realizaciju Fordove vizije u pogledu malog efikasnog i nadasve praktičnog automobila.
Od tada do danas, Fiesta je prešla dugačak i nadasve interesantan put, postavši jedan od najpopularnijih modela u istoriji automobila

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

1972.
Fiesta je začeta kao tajni projekat nazvan „Bobket“.

1973.
Naftna kriza trese čitav svet, što ubrzava Fordovu viziju u pogledu malog efikasnog i praktičnog automobila. Bord direktora daje „zeleno svetlo“ za proizvodnju novog malog modela sa šifrovanim nazivom Bobcat.

1974.
Počinje izgradnja potpuno nove fabrike u Valensiji površine 2,7 miliona kvadratnih metara.

1975.
Ime Fiesta za novi model odabrao je lično Henri Ford Drugi. Počinje proizvodnja motora u pogonima u Valensiji.

1976.
Prva Fiesta sišla je 11. maja sa proizvodnih traka Ford fabrike u nemačkom gradu Saarlouis, a do kraja godine proizvedeno je više od 84.000 primeraka. Predsednik Forda Heni Ford II i španski kralj Huan Karlos su 18. oktobra svečano otvorili novu Ford fabriku u Valensiji. Mesec dana kasnije na salonu u Torinu Ghia je otkrila dva koncepta zasnovana na modelu Fiesta – Corrida i Prima.

1977.
Predstavljen benzinski motor veće zapremine 1.3 litra za ekskluzivnije verzije – sportsku Fiestu S i luksuznu Fiestu Ghia. Proizvodnja se širi na Ford pogone u Dagenhamu (Engleska), a počinje i izvoz „preko bare“ na američko tržište. Prvo veliko priznanje za Fiestu stiglo je u vidu titule Automobil godine u Španiji.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

1978.
Fiesta osvaja nagradu British Design Council Efficiency, a u pripremi je trkačka verzija za Grupu 5 u reli
takmičenju.

1979.
Prvi milion! Proizveden je milioniti primerak modela Fiesta. Pored toga, na Monte Karlo reliju debituje specijalna sportska verzija, koja je inspirisala nastanak čuvene Fieste XR2.

1980.
Kako bi povezanost između modela Fiesta i sportskih gena bila maksimalmo apostrofirana, Ford uvodi
Fiesta Challenge trke.

1981.
Stiže čuvena verzija XR2 sa 1.6 motorom, čvršćim oslanjanjem te jedinstvenim aluminijumskim točkovima i stilskim elementima poput upečatljivih dodatnih farova napred. Iz fabrike u Valensiji izlazi milionita Fiesta proizvedena u Španiji, a iste godine ukupna proizvednja prebacuje dva miliona. Jubilarni primerak izašao podarila je fabrika u mestu Saarlouis.

1982.
Fiesta je šestu godinu zaredom najprodavaniji automobil u klasi na dva izuzetno važna i velika tržišta – u Velikoj Britaniji i Nemačkoj. Ghia dizajn i firma za coachbuilding predstavljaju Shuttler Concept baziran na modelu Fiesta.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

1983.
Kucnuo je čas za dolazak druge generacije. Fiesta MkII je dobila veću i aerodinamičniju karoseriju te efikasnije benzinske motore od 1.0 i 1.1 litar. Motor od 1,3 litra uparen je sa petostepenim menjačem, stigla je i Fiesta 1.6 dizel.

1984.
Nova Fiesta XR2 predstavljena je sa 1.6 motorom i petostepnim menjačem. Dobila je niskoprofinlne gume, kao i unapređene sisteme kočenja i oslanjanja. Produkcija Fieste dostigla je tri miliona primeraka.

1985.
Debituje Ghia Urby Concept, još jedna vizija inspirisana modelom Fiesta.

1986.
Fabrika u Valensiji isporučuje dvomilionitu Fiestu. Predstavljen benzinski motor zapremine 1,4 litra.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

1987.
Novost u ponudi je CTX menjač sa kontinuiranom varijabilnom transmisijom. Sa 158 hiljada prodatih jedinica Fiesta je te godine ostvarila najbolji tržišni rezultat u Velikoj Britaniji.

1989.
Predstavljena treća generacija. Fiesta MkIII je bila prvi mali automobil u Evropi sa ABS sistemom protiv blokiranja točkova pri kočenju, a dobila je i benzinske motore 1.0 i 1.1 koji troše manje goriva. Osim toga, postala je veća i šira, sa dužim međuosovinskim rastojanjem. Prvi put je uvedena karoserija sa
sa petora vrata, a u ponudu su obogatili motori od 1,4 i 1,6 litara koji su već tada ispunjavali norme za 1996. Nešto kasnije gami se pridružuje i sportska Fiesta XR2i sa 1.6 motorom sa dva bregasta vratila, ubrizgavanjem goriva i petostepenim menjačem.

1990.
Na salonu u Torinu otkrivena je Fiesta RS Turbo sa motorom iz modela XR2 pojačanim Garrett turbopunjačem i međuhladnjakom.

1991.
U fabrici u Valensiji svečano je obeležena proizvodnja 3-milionite Fieste u pogonima u Španiji. Te godine Fiesta obara rekord sa 624.186 prodate jedinice širom Evrope. Prvi put je predstavljena dostavna verzija Fiesta Courier Van.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

1992.
Lanisrana Fiesta RS 1800 koju je pokretao 1.8 motor sa 16 ventila. U skladu sa većom snagom poboljšani su stabilnost i upravljanje, a uvedeni su i aluminijumski točkovi sa pet paoka i dodatni krovni spojler. Te godine Fiesta dostiže novi komercijalni vrhunac – prodat je 648.781 primerak.

1993.
Vazdušni jastuk za vozača postaje deo standardne sigurnosne opreme.

1994.
Fiesta ponovo prebacuje pola miliona – te godine registrovano je 548.046 primeraka.

1995.
Na evropskom tržištiu evidentirana je registracija 540.052 Fieste uključujući i dostavnu verziju Fiestu Van.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

1996.
Dolazak četvrte generacije. Fiesta MkIV predstavljena je sa novim aerodinamičnim izgledom i ovalnom maskom hladnjaka. Od agregata dostupni su bili 1.25, 1.4 i 1.6 benzinski motori, kao i 1.8 dizel. Dva vazdušna jastuka postali su deo standardne opreme. Te godine prodato je više od 600.000 primeraka, a iz fabrike u Valensiji izašla je 4-milionita Fiesta.

1997.
Ford Puma sportski kupe nastao je na osnovi Fieste.

1998.
Predstavljen Libre Concept utemeljen na Fiesti.

1999.
Svetska premijera restilizovane Fieste sa novim izgledom, kao i potpuno nove Fieste Sport na IAA međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu.

2000.
Ford Fiesta dobija turbodizel agregat od 1,8 litara.

2001.
Potpuno nova generacija sa oznakom Fiesta MkV debituje na salonu u Frankfurtu. Počinje njena produkcija u pogonima u Kelnu i Valensiji.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

2002.
Nova Fiesta inicijalno je lansirana sa petora vrata i novim motorima, uključujući benzince 1.3 Duratec i 1.6 16V Duratec. Gami se pridružuje model sa troja vrata, a pogonska paleta je obogaćena novim benzinskim 1.4 Duratec i 1.4 TDCi dizelom. Postaje dostupan i EST automatski prenos sa opcijom ručne promene stepena.
Ovu godinu je obeležila i prestižna nagrada Zlatni volan koju je Fiesti dodelio nemački medijski gigant Bild am Zontag.

2003.
U Nemačkoj počinje da se održava Fiesta ST Cup.

2004.
Premijera Fieste Junior WRC Concept na Salonu u Ženevi.

2005.
Lansirana Fiesta ST sa 150 KS, najsnažnija od svih sportskih verzija do tada. Za nastanak je zaslužan čuveni Ford RS tim. Inače, 2005. je sa 398.931 evidentiranom registracijom bila najbolja godina za Fiestu u Evropi još od 1998.

2006.
Stižu nova poboljšanja u vidu glasovne aktivacije i Bluetooth konekcije.

2007.
U 30-godišnjeg jubileja, pojavila se ograničena serija Fiesta Zetec S 30th Anniversary u specijalnoj žutoj boji sa i sa posebno stilizovanim krovom. Iste godine na Salonu automobila u Frankfurtu izložen je Ford Verve koncept koji je prilično verodostojno najavio buduću Fiestu.

Ford Fiesta – 40 godina ljubavi

2008.
Svetska premijera nove generacije na Ženevskom salonu automobila. Nakon toga, Fiesta MkVI kreće s proizvodnjom u Kelnu, Valensiji i Nanjingu (Kina). Novi motori su jači i „čistiji“ – 1.6 Duratec dobija varijabilni razvod ventila, dok 1.6 Duratorq dizel može da se pohvali emisijom ispod 100 g C02 na 100 km.
Stiže i performantna Fiesta ST sa 2.0 motorom i 150 KS, što je dovoljno za ubedljive performanse i maksimalnu brzinu od 208 km/h.

2009.
Pojavljivanje na Salonu automobila u Los Andjelesu označava povratak modela Fiesta u Severnu Ameriku. Sa druge strane „bare“, u Evropi, njen atraktivan izgled krunisan je eminentnom Red Dot nagradom za dizajn. To nije bilo jedino priznanje za Fiestu te godine, pošto je proglašena za Automobil godine u izboru britanskog časopisa What Car?

2010.
Fiesta je u prvom kvartalu bila najprodavaniji automobil na evropskom tržištu. Dizel motor od 1,6 litara dobija injekciju snage i 95 KS, dok je kod tri benzinska agregata smanjena emisija štetnih gasova. Na salonu automobila u Parizu predstavljena je Fiesta RS za WRC Svetski reli šampionat.

2011.
Šesta generacija dolazi do milion proizvedenih primeraka, a jubilarni je sišao sa proizvodnih traka u Kelnu. Pojavljuje se specijalna edicija Fiesta S1600 sa 134 KS. Proslava 35-godišnjice protiče u znaku 15 miliona prodatih Fiesti.

2012.
Novi model dobija moderniji izgled i značajna poboljšanja sa kojima kreće u prodaju u Evropi. Po inovacijama prednjače revolucionarni 1.0 EcoBoost motor, Active City Stop, programibilni ključ My key... Debi u Los Anđelesu označava povratak u SAD, dok je na Salonu u Ženevi predstavljena Fiesta ST sa 182 KS. Kraj godine Ford je dočekao u posebnom raspoloženju, budući da je Fiesta bila najprodavaniji mali automobil u Evropi.

2013.
Kreće prodaja Fieste ST, a samo u prvih šest meseci Ford je u Evropi primio 10.000 porudžbina, dvaput više nego što je bilo planirano. Fiesta 1.0 EcoBoost proglašena je za ženski automobil 2013. godine, kao i za Automobil godine u „supermini“ kategoriji u izboru britanskog magazina What car?
Drugu godinu zaredom Fiesta je najprodavaniji automobil u svojoj klasi u Evropi, zahvaljujući plasmanu od 294.000 jedinica.

2014.
Predstavljene još dve „lifestyle“ verzije – Red Edition i Black Edition sa 1.0 EcoBoost motorom od 140 KS koji daje veću specifičnu snagu u odnosu na zapreminu nego Bugatti Veyron.
U prvoj godini globalne prodaje Fiesta ST je pokupila čak 22 nagrade.
Više od polovine učesnika od sedme runde FIA WRC reli šampionata takmiči se u Ford Fiesti.
Ford Fiesta i treću godinu uzastopno završava na tronu u klasi malih automobila u Evropi.

2015.
Na Salonu u Ženevi otkrivena Fiesta R2 za reli, sa Ford 1.0 EcoBoost motorom.
Osveženje u ponudi stiže u vidu tri nove boje – Magnetic, Candy Red i Silver Silk, zajedno sa unapređenjima u pogledu stila, opreme i komfora.
Novi 1.5 TDCi dizel u proseku troši samo 3,2 l na 100 km i emituje 82 g CO2.
Stižu još dve edicije – Black i White, a Fiesta je četvrtu godinu u nizu najprodavaniji mali automobil u
Evropi.

2016.
Ford je predstavio na Salonu u Ženevi najsnažniju Fiestu ST200, koja ubrzava do 100 km/h za 6,7 sekundi.
Fiesta slavi 40 godina proizvodnje i impresivni prodajni saldo od preko 17,6 miliona primeraka.

 

PR

 

Kinezi već isprobali lebdeći autobus (FOTO + VIDEO)

Kinezi već isprobali lebdeći autobus (FOTO + VIDEO)

Autobus koji "lebdi" iznad automobila na putu - sigurno ste videli ovu zanimljivu ideju za gradski prevoz. U Kini je vreme koje protekne od ideje do realizacije dramatično smanjeno, pa danas možemo videti i prvi prototip koji izlazi na ulice...

Uz Bosch tehnologiju parkiranje je mačji kašalj

Uz Bosch tehnologiju parkiranje je mačji kašalj

Kada je reč o parkiranju, Bosch primenjuje integrisani pristup. Proizvođač tehnologija i usluga nudi inovativna rešenja, koja vozačima pomažu pri pronalaženju parking mesta. Dok im tokom parkiranja moderni sistemi za pomoć pomažu pri izbegavanju sudara...

Bosch tehnologija pretvara svakog u parking profesionalca

Bosch tehnologija pretvara svakog u parking profesionalca

Parkiranje vozila se ponekad može pretvoriti u pravu dramu. Pokušaj vozača da ugura automobil u parking mesto se sve češće završava ulubljenjima i ogrebotinama. U proteklih 10 godina broj nesreća tokom parkiranja i manevrisanja se povećao za više od 30 odsto...

Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje