Kako će se kretati tržište automobila u 2023. godini?
Aktuelna situacija u svetu i porast cene polovnjaka u prošloj godini uticali su da veliki broj potencijalnih kupaca odloži svoju odluku ili čak potpuno odustane od kupovine polovnog automobila...
I dok su trgovci podeljeni u očekivanjima kakva će ponuda polovnjaka iz uvoza biti u ovoj godini, kupci se, sa druge strane nadaju da će imati veću mogućnost izbora, pokazala je analiza sajta Polovni automobili.
Tradicionalnom godišnjom analizom obuhvaćeni su svi aspekta tržišta polovnih vozila. Podsetimo, prema podacima sajta Polovni automobili u 2022. godini zabeležen je pad prodaje za 15% u odnosu na 2021., dok je prosečna cena polovnog automobila oglašenog na sajtu porasla za 24% u odnosu na pretprošlu godinu. U ovom delu bavimo se rezultatima ankete sprovedene među 11.400 korisnika, odnosno potencijalnih kupaca i 189 trgovaca automobilima, kojom su ispitani njihovi stavovi i prognoze za naredni period o odnosu ponude i potražnje.
Da li pada potražnja za automobilima?
Kada je reč o potražnji, prognoze trgovaca automobila za naredni period nisu optimistične, te većina očekuje određene promene u ponašanju kupaca. Tako, nešto više od 42% anketiranih prodavaca očekuje da će kupci odložiti kupovinu, a čak 22% veruje da će kupci potpuno odustati od kupovine usled aktuelnih dešavanja. Svega 15% njih navodi da ne očekuje promene u ponašanju kupaca, a 10% smatra da će kupci tražiti jeftinije automobile nego ranije.
Sa druge strane, u okviru sprovedene ankete sajt Polovni automobili pitao je i kupce da li su aktuelna dešavanja u svetu uticala na njihovu odluku o kupovini. Gotovo polovina kupaca (49,23%) iznosi da je odložilo kupovinu, dok je značajan procenat njih (12,55%) čak potpuno odustao. Sa druge strane, gotovo trećina anketiranih kupaca (32,67%) navodi da aktuelna dešavanja nisu uticala na njihovu odluku o kupovini, a manji procenat njih (5,54%) će se čak brže odlučiti za kupovinu, jer veruje da će doći do rasta cena u narednom periodu.
Važno je naglasiti da se odgovori kupaca na navedeno pitanje, vezano za promenu odluke o kupovini, sada značajno razlikuju u odnosu na odgovore koje su dali u okviru ankete realizovane tokom maja prethodne godine, kada je kupcima postavljeno isto pitanje. Podsetimo se ukratko, u maju mesecu je najveći procenat tada anketiranih kupaca (44,7%) naveo da aktuelna situacija u svetu nije uticala na njihovu odluku o kupovini, a 35% njih je tada podelilo da odlaže kupovinu. Dakle, na kraju 2022. godine znatno je veći broj kupaca koji odlaže kupovinu, a sajt Polovni automobili je ispitao koji razlozi stoje iza ovakve odluke.
Među anketiranim kupcima koji su odložili kupovinu, čak 36% je to učinilo s obzirom da zbog visokih cena ne može kupiti željeni automobil. Značajan broj (22,61%) odlaže kupovinu jer veruje da će doći do pada cena u narednom periodu. Dodatno, kao razlozi za odlaganje kupovine navode se i veći troškovi života (19,71%), kao i neizvesna situacija (18,57%).
Da li će konačno doći do rasta ponude?
Rast cena automobila direktna je posledica manje ponude na tržištu novih vozila, do koje je došlo usled poteškoća u nabavci određenih komponenti i sirovina koje su neophodne za proizvodnju. Manja proizvodnja novih vozila, odnosno njihova manja ponuda, rezultira i u manjoj ponudi polovnih.
Sajt Polovni automobili ispitao je stavove prodavaca i kupaca automobila o tome kakva je bila ponuda tokom 2022. godine, kao i kakve su prognoze za naredni period.
Procene trgovaca automobila potvrđuju da je ponuda tokom prethodne godine bila manja nego ranije, te je čak 55% njih iznelo ovakav stav. Gotovo 26% prodavaca smatra da je ponuda bila ista, dok svega 19% iznosi suprotan stav od većine i navodi da je ponuda zapravo bila veća.
Sa druge strane, kupci automobila imaju značajno drugačije procene. Više od 40% njih navelo je da smatra da se ponuda u 2022. godini nije razlikovala od ranijeg perioda, a približno isti procenat kupaca (39,42%) veruje da je ponuda čak veća nego ranije. Suprotno mišljenju prodavaca, svega 19% kupaca procenjuje da je ponuda bila manja.
U okviru analize prodavci i kupci izneli su i svoja očekivanja o tome kakva će biti ponuda automobila u ovoj godini. Prognoze prodavaca su gotovo podeljene. Nešto više od trećine njih (34,39%) navodi da očekuje rast ponude, druga trećina (33,86%) smatra da će ponuda biti ista kao 2022. godine, a nešto manje od trećine (31,75%) veruje da će doći do pada ponude.
Skoro polovina anketiranih kupaca (47,11%) smatra da će ponuda u 2023. biti veća nego prethodne godine, 39% veruje da će ponuda biti ista, dok gotovo 14% očekuje pad ponude.
Sa kojim izazovima se susreću prodavci automobila?
Aktuelna dešavanja u svetu donela su brojne izazove na tržište automobila, a prodavci obuhvaćeni analizom su izdvojili one koji imaju najveći uticaj na njihovo poslovanje. Čak trećina njih (33,33%) smatra da je najveći izazov smanjena potražnja za automobilima, 29% njih tvrdi da je to rast cena, a 19% navodi pad ponude.
PR