Uvoz polovnih automobila u Srbiji ne jenjava – Euro 3 i 4 motori i dalje prisutni

Statistika o broju prvi put registrovanih polovnih vozila u Srbiji (što predstavlja prilično pouzdan pokazatelj uvoza polovnjaka) tokom prvih šest meseci 2024. godine ukazivala je na zabrinjavajući trend…
Od tadašnjih, ukupno 65.275 vozila, čak 30.618 (odnosno 45,37%) imalo je motore koji ispunjavaju tek Euro 3 i Euro 4 standarde – norme koje su u velikom broju zemalja Evropske unije različitim merama destimulacije povučene iz upotrebe zbog negativnog uticaja na životnu sredinu.
Uprkos očekivanjima da bi se tokom 2025. godine mogao smanjiti broj uvezenih polovnih vozila – zbog pada prodaje novih vozila u Evropi i sve strožih ekoloških propisa – podaci za prvih šest meseci 2025. godine pokazuju suprotan trend. Naime, prvi put je registrovano čak 71.495 polovnjaka, što je povećanje od 6.220 vozila ili 9,2% u odnosu na isti period prethodne godine.
Važno je podsetiti da je krajem 2022. godine Vlada Republike Srbije usvojila „Program zaštite vazduha u Republici Srbiji za period 2022–2030“. Ovim programom bilo je predviđeno da se tokom 2023. godine donese odluka o zabrani uvoza vozila sa motorima Euro 3 i Euro 4 standarda počev od 1. januara 2024. godine. Program je takođe predviđao uvođenje podsticaja za zamenu starih dizel motora motorima koji ispunjavaju Euro 6 normu, kao i moguće proširenje na benzinske agregate. Planirana je i zabrana uvoza vozila sa Euro 5 standardom (proizvodnja 2011–2015) od 1. januara 2025. godine. Međutim, nijedna od ovih mera do danas nije sprovedena u praksi.
Sama činjenica da se povećava broj prvi put registrovanih polovnih vozila ne bi nužno bila razlog za zabrinutost – ukoliko bi se radilo o modernijim automobilima koji doprinose podmlađivanju i unapređenju voznog parka. Ipak, dostupni podaci pokazuju da je znatan deo tih vozila starije generacije, sa nižim ekološkim i bezbednosnim standardima, što otvara važna pitanja o uticaju na kvalitet vazduha i sigurnost u saobraćaju.
Od ukupno 71.495 prvi put registrovanih polovnih vozila u prvih šest meseci 2025. godine:
4.453 (6%) je sa Euro 3 motorom,
22.823 (31,92%) sa Euro 4,
25.475 (35,63%) sa Euro 5,
18.744 (26,22%) sa Euro 6 standardom.
Vredno je napomenuti da je Euro 6 standard uveden još 2016. godine, te i među ovim vozilima ima značajan broj starijih jedinica. Preciznije, samo 4.173 vozila su mlađa od pet godina.
Dodatna analiza pokazuje da je:
52.751 vozilo (74%) starije od 10 godina;
27.276 vozila (38%) starije od 15 godina;
skoro 4.500 vozila starije od 20 godina (što ukazuje na nastavak prisustva vozila sa standardima Euro 3).
Poređenje sa podacima iz istog perioda 2024. godine otkriva sledeće promene:
Broj prvi put registrovanih vozila sa Euro 3 standardom je opao sa 6.273 na 4.453, što ukazuje na smanjenje ponude najstarijih vozila u EU;
Sa Euro 4 normom – blagi pad sa 23.345 na 22.823;
Najveći rast beleže vozila sa Euro 5 standardom – sa 19.514 (29,9%) u 2024. na 25.475 (35,63%) u 2025;
Vozila sa Euro 6 motorima su porasla sa 16.143 na 18.744.
Najzastupljeniji brendovi
Najpopularniji brendovi polovnih vozila (na osnovu prvi put registrovanih polovnih automobila) u prvih šest meseci 2024. i 2025. godine:
Volkswagen – 12.703
Audi – 5.792
Opel – 5.303
Peugeot – 5.225
Renault – 4.463
BMW – 4.128
Citroën – 3.562
FIAT – 3.316
Mercedes – 3.295
Ford – 3.262
godina:
Volkswagen – 13.493
Peugeot – 6.427
Audi – 6.134
Opel – 5.476
BMW – 4.395
Renault – 4.273
Citroën – 3.951
Ford – 3.634
Mercedes – 3.564
Škoda – 3.553
Ekološki i bezbednosni izazovi
Statistički podaci ukazuju na složene izazove, ne samo sa aspekta emisije štetnih gasova, već i u kontekstu bezbednosti. Značajan broj uvezenih vozila ne poseduje savremene bezbednosne sisteme, poput aktivne pomoći u kočenju, zadržavanja trake, ili zaštite pešaka, što dodatno naglašava potrebu za reformama u ovoj oblasti.
Srpska asocijacija uvoznika novih vozila i delova kontinuirano apeluje na nadležne institucije da se, u skladu sa postojećim strateškim dokumentima, obustavi uvoz vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima. Asocijacija će i dalje ukazivati na značaj modernizacije voznog parka i sprovođenje mera koje doprinose zaštiti zdravlja građana i očuvanju životne sredine.
Regionalna praksa
Za kraj, vredi istaći primere iz regiona:
Crna Gora je još krajem 2018. godine zabranila uvoz vozila sa Euro 3 standardom, a od 1. jula 2024. i vozila sa Euro 4 normom.
Bosna i Hercegovina je od maja 2019. godine zabranila uvoz automobila sa Euro 3 i Euro 4 motorima.
Severna Makedonija dozvoljava uvoz samo vozila sa Euro 4 standardom i novijim, a najavljena je skoro dizanje standarda na minimum EURO 5.
Fotografija: freepik
Srpska asocijacija uvoznika i delova