Najveća taxi flota na vodonik prestaje sa radom - najveći problem je cena vodonika

Kompanija Hype, koja u Parizu poseduje najveću flotu automobila na vodonik, obavestila je da obustavlja ovaj ambiciozni projekat, koji je započet 2015. godine...
Projekat je postao ekonomski neodrživ, a sva vozila koja su za pogon koristila vodonik, biće zamenjena električnim vozilima. Hype je razvio ovaj projekat uz podršku javnih subvencija i tehnološku saradnju brendova Toyota i Hyundai, koji su obezbedili vozila Toyota Mirai i Hyundai Nexo. Na svom vrhuncu, kompanija je imala preko 700 vodoničnih taxija, koji su se punuli gorivom na jednoj od deset vodoničnih stanica raspoređenih u regionu Île-de-France.

Kompanija je napre planirana da poveća broj stanica za punjenje na 25, a svoju flotu na preko 10.000 automobila do kraja 2024. godine. Nažalost, u tome nije uspela. Kao glavni razlog za obustavljanje projekta, navodi se visoka cena vodonika. Kako je za francuski dnevnik Le Monde izjavio izvršni direktor kompanije Hype, Mathieu Gardies, cena vodonika se u poslednje tri godine više nego udvostručila. Konkretno, cena je porasla sa približno 12 €/kg bez poreza 2021. godine, na približno 25 €/kg bez poreza, koliko je iznosila cena 2024. godine. Prema rečima direktora kompanije Hype, glavni razlog za rast cena je dominantan položaj velikih dobavljača vodonika, kao što su kompanije TotalEnergies i Air Liquide. Kako se navodi, oni su zloupotrebili svoj položaj i određivali "tržišnu cenu" vodonika bez stvarne konkurencije.
Kao još jedan od faktora za donošenje ovako teške odluke, navodi se i pad javne podrške, kako Francuske, tako i Evropske unije. Zato je kompanija donela odluku, da preusmeri svoje poslovanje isključivo na električne automobila na baterije. U saradnji sa francuskom kompanijom Electra, koja je specijalizovana za izgradnju mreže brzih stanica za punjenje, Hype planira da izgradi sopstveni infrastrukturu za punjenje, koja će biti dostupna isključivo za Hype flotu električnih taxi vozila. Hype aktivno radi na izboru dobavljača, koji će obezbediti električna vozila sa dovoljnim dometom i kompatibilnošću sa infrastrukturom.
Kompanija Hype navodi da se ne odbacuje vodoničnu tehnologiju kao takvu, već ukazuje na trenutne probleme. Iako se vodonična vozila mogu pohvaliti kratkim vremenom punjenja gorivom i dužim dometom od mnogih električnih vozila, njihovi nedostaci su nedovoljno razvijena mreža stanica za punjenje i izuzetno visoki troškovi proizvodnje i distribucije.
Automagazin.rs
Hype