AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

NALED analiza - Budućnost električnih i hibridnih vozila

NALED analiza - Budućnost električnih i hibridnih vozila

Budućnost električnih i hibridnih vozila u svetu deluje veoma svetla sudeći prema međunarodnom projekcijama...

Možda i toliko svetla da bi mogla da podseti na ekspanziju koju su krajem devedesetih i početkom dvehiljaditih doživeli računari i mobilni telefoni (ili deceniju ranije televizori i video rekorderi) nakon što su postali pristupačni širokim masama. Prema predviđanjima nemačke kompanije Statista, godišnja prodaja e-vozila biće više nego udvostručena u narednih pet godina, sa 7,1 miliona u 2022. na 16,2 miliona u 2027.
Zvuči gotovo neverovatno i procena kompanije Morgan Stenli da će proizvođači automobila već od 2028. početi da gube novac na proizvodnji četvorotočkaša opremljenih motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a za sve koji su se zapitali kada će na ulicama biti više električnih i hibridnih automobila nego benzinskih i dizel i tu je odgovor manje-više poznat – 2048. Godinu pre toga dostići će još jedan impozantan rezultat. Na putevima će ih biti – 1.000.000.000.


I koje god predviđanje da se pogleda, industrija električnih i hibridnih vozila i njihovo prisustvo u našem okruženju rašće gotovo eksponencijalno kao i mnogi drugi sektori intenzivno oslonjeni na tehnologije i inovacije. Jedino otvoreno pitanje sada je gde smo tu mi odnosno tržište Srbije? Ako se ima u vidu da je u 2021. kod nas bilo registrovano oko dva miliona vozila od čega tek 1.500 električnih i hibridnih, jasno je da nam treba brza reakcija.


- Tri su ključna preduslova da brže prelazimo na čistiji prevoz. Prvi je da učinimo električna i hibridna vozila dostupnijim i privlačnijim. I to ne mora da znači samo direktno subvencionisanje cene novcem poreskih obveznika. Postoje različita rešenja u svetu, počev od poreskog oslobođenja pa do drugih nefinansijskih podsticaja kao što je besplatan parking i izuzeće od plaćanja putarina ili niža cena za ove usluge, mogućnost vožnje kroz „žute“ trake, besplatno punjenje na javnim punjačima – kaže direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević.


Primera radi, u Irskoj je za 50% umanjena putarina za električna, a 25% na hibridna vozila. Primeri besplatnog ili povlašćenog parkinga mogu se naći u Londonu, Berlinu i drugim gradovima. U Velikoj Britaniji postoji i subvencionisanje nabavke punjača za električna vozila u novim zgradama, gde subvencija podrazumeva pokrivanje 75% troškova nabavke i instalacije punjača, a do maksimalno 350 funti.


- Drugi i treći preduslov direktno su povezani sa infrastrukturom odnosno dostupnošću punjača za ova vozila. Pre svega, potrebno je pojednostaviti administrativnu proceduru za postavljanje punjača, a potom i urediti uslove naplate punjenja vozila električnom energijom. Konkretna rešenja za ove izazove NALED je dao u prvoj Sivoj knjizi inovacija koja je pripremljena u okviru StarTech programa za podršku inovacijama i digitalnoj transformaciji privrede Srbije, a koji je podržala kompanija Philip Morris International – ističe Vasiljević.


Srbija je u prethodnih nekoliko godina napravila prve korake u pogledu rešavanja tri ključna izazova. Odlučila se za direktno subvencije za nabavku vozila i na prvom godišnjem konkursu 2020. podržala kupovinu 242 električna i hibridna vozila, a prošle godine još 504. Interesovanje građana za ovu vrstu vozila postoji što je potvrdilo i nedavno NALED-ovo istraživanje u kojem je 86 odsto građana reklo da bi se odlučilo za kupovinu. S druge strane, problem ostaje cena zbog čega su različiti vidovi podsticaja itekako potrebni. Standardni automobil košta u proseku oko 10.000 evra, hibridni dva puta više, a električni oko 30.000 dok je većina građana spremna da izdvoji najviše 3.000 evra iznad cene konvencionalnih i očekuju da država pokrije polovinu ukupnog troška.


Kada je reč o pratećoj infrastrukturi, učinak države je slabiji. Očekuje se da će do kraja ove godine na autoputevima biti ukupno 18 javnih punjača što ne samo da je malo već i ne prati očekivanja građana koji su, prema stavovima iznetim u istraživanju, najviše zainteresovani da električna i hibridna vozila pune kod kuće, na benzinskim stanicama, javnim mestima ili poslu, a ponajmanje na autoputu. Taj raskorak donekle kompenzuju društveno odgovorne kompanije koje postavljaju punjače ispred svojih objekata poput filijala banaka i tržnih centara.


- Na sve veću popularnost električnih i hibridnih vozila utiče i visoka svest građana o njihovim prednostima. Kao i u svetu, i građani Srbije kao glavnu prednost vide smanjenje emisije štetnih gasova. Pozitivno ocenjuju i niži nivo buke koju proizvode u odnosu na benzince i dizelaše, kao i dugoročno niže troškove održavanja zbog značajno manjeg broja pokretnih delova koji se u njih ugrađuju. Prednosti električnih i hibridnih vozila su očigledne i upravo zato bi uvođenje različitih vrsta nefinansijskih podsticaja i pojednostavljenje procedura za postavljanje punjača bili prvi dobri koraci da otvorimo vrata građanima i privredi za brži prelazak na e-vozila, a da ne moramo da čekamo da država bude pokretač velike promene. Rešenja su ponuđena i smatramo da bi nova Vlada Srbije i resorno ministarstvo trebalo ovom pitanju da daju zapaženo mesto – zaključuje Vasiljević.


PR

Opel Experimental jasno prikazuje budućnost brenda

Opel Experimental jasno prikazuje budućnost brenda

Opel pokazuje kako će se približiti budućnosti svojim zapanjujućim novim Opel Experimental konceptom. Sa ultramodernim dizajnom eksterijera, Opel Experimental daje jasnu viziju kuda će Opel brend krenuti u narednim godinama...

Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje