AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Reli izvedba Audi Quattro predstavljena je 1980. godine, i to je prvi automobil za relije koji je koristio pogon na sve točkove. Kada je FIA donela to pravilo, neki proizvođači bili su sumnjičavi prema 4WD u reliju: govorili su da je skup, težak i kompilovan. Ipak, Audi ih je sve demantovao svojim rezultatima, i danas se putevima kreće više od 2,5 miliona Quattro automobila. Ali, jedna Audijeva pobeda se izdvaja od svih drugih..

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Među zbirkom trijumfa koje je Audi ostvario osamdesetih godina u reliju ističe se jedan zapisan 11. jula 1987. godine, kada je Walter Röhrl (dvostruki šampion sveta u reliju) pobedio na prestižnoj trci "Pikes Peak" u američkom Coloradu. Ali, krenimo redom. Kao što smo istakli, Audijeve pobede već 1981. godine zabrinule su sve one koji su odmahivali rukom već na pojavu automobila sa pogonom na sve točkove. Posle dve godine napornih testiranja Quattro pogona koji su počeli krajem 1980. godine, Audi je obezbedio titule reli šampiona sveta u kategoriji konstruktora. 1983. godine finski vozač Hannu Mikkola postao je šampion sveta u reliju, a godinu dana kasnije Audi osvaja titule i u konkurenciji vozača i u konkurenciji konstruktora. Hannu Mikkola je u sezoni 1981. za upravljačem Audi Quattro pobedio na dva relija (RAC u Velikoj Britaniji i na reliju u Švedskoj), a Michele Mouton, najuspešnija žena u istoriji relija (vicešampion sveta 1982. godine i peta 1983. godine), takođe u Quattru pobeđuje na prestižnom San Remu.

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

1984. godine šampion sveta u reliju u bolidu Audi bio je Šveđanin Stig Blomqvist. 1984. godine Audi je u bitku sa Peugeotom, Lanciom, MG-om i Fordom krenuo sa konceptom Sport Quattro, koji je imao skraćen međuosovinski razmak na 222 centimetra. Međutim, posle jako puno nezgoda, ova kategorija reli automobila proglašena je nebezbednom, i Audi napušta šampionat sveta u reliju, 1986. godine. Ipak, nemački proizvođač hteo je svoje modele prezentovati i "preko bare" u cilju reklamnie kampanje pod sloganom "Arts of ingeneering" i 1984. godine Audi je nastupio na trci Pikes Peak u američkom Coloradu. Pikes Peak je planina visoka 4.301 metar koja se nalazi u vencu "Rocky Mountains". Prva trka ovde se odigrala daleke 1916. godine, a početkom osamdesetih godina organizatori su raspisali kategoriju za reli automobile. To je bila idealna prilika da proizvođači pokažu stepen razvoja tehnike, što je Audi iskoristio. Startuje se u Crystal Creeku, koji se nalazi oko 2.866 metara iznad mora. Do cilja se stiže posle 19,99 kilometara, gde je izmerena temperatura vazduha manja za 7 stepeni nego na startu. Staza je jako klizava, ali široka oko 6 metara, a na pojedninim mestima širina staze iznosi i 15 metara! Dužinom cele staze ne postoje "bankine" koje štite od provalije koja na nekim mestima dostiže dubinu i do 1.800 metara!

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Kao i u svetskom reli prvenstvu, Audi je slavio i na Pikes Peaku. 1984. godine Pikes Peak vozila je poznata relistkinja, Michele Moutton. Francuskinja je završila trku na drugom mestu, a od pobede je udaljio defekt. Godinu dana kasnije Michele je pobedila na Pikes Peaku u automobilu Audi Sport Quattro. 1986. godine za volanom Audi Sport Quattro S1 slavio je domaći vozač, Bobby Unser, postavivši i novi rekord staze koji je iznosio 11:09,22 minuta. Audi S1, verzija iz 1987. godine važio za jedan od najsnažnijih automobila grupe B. Petocilindrični motor, zapremine 2,1 litra isporučivao je neverovatnih 600 konjskih snaga pri 8.000 o/min i obrtni moment od 590 Nm pri 5.500 o/min. Ipak, fizika je bila neumoljiva i realna snaga Audija S1 na Pikes Peaku (na vrhu) iznosila je oko 450 konjskih snaga. Iako su inženjeri Audija, posebno za ovu priliku, razvili sistem koji je turbo punjač snabdevao vazduhom, gubitak je bio evidentan. Motor je bio povezan sa šestostepenim menjačem sa dve lamele, a prenos snage išao je preko tri diferencijala sa zatvaračem. Felne, za ovu priliku su bile prečnika 16 inča, a masa automobila iznosila je oko 1.000 kilograma. Walter Röhrl, "skromni perfekcionista", kako su ga neki zvali, bio je apsolutni anonimus za američku publiku. Bio je to neki takmičar iz Evrope koji na Pikes Peak-u nikada nije startovao. Ali, ubrzo su shvatili ko je Röhrl. Tim Peugeot, pod vođstvom Jeana Todta pobedio je Röhrl-a već u kvalifikacijama. Nemac u Audiju je imao problema sa dovodom vazduha do turbo punjača i najbrže vreme beleži Finac Ari Vatanen u Peugeotu 205 T16. Trka, 11.07.1987. godine. Predposlednji je startovao Röhrl, a Vatanen poslednji. Nepoznati vozač iz Regensburga pravi neverovatno vreme: 10:47,85 min. Čak 4 puta uspeo je da menjač ubaci u poslednji, šesti stepen prenosa, a na najbržoj deonici zabeležena brzina iznosila je 196 km/h. Svih 156 krivina Nemac je vozio praktično "driftom". Ari Vatanen zabeležio je vreme 10:54,38, što je 7 sekundi lošiji rezultat. Walter Röhrl je tada izjavio: "Sve što mogu reći jeste da je bilo sjajno učestvovati na ovoj "ludoj" trci. Bilo je ludo, ali često su lude svari najbolje u životu. Mislim da je ovo bio vrhunac onoga što se može postići sa jednim reli automobilom". Video sa vožnjom Waltera Röhrla na Pikes Peaku, možete pogledati klikom na link. Goran Sarić - Automagazin

Leteći automobil je realnost !

Leteći automobil je realnost !

Za Holanđanina Johna Bakkera, automobil koji može bezbedno da se kreće kako drumom tako i vazduhom nije samo teorija. Prema pisanju britanskog magazina, "Technology Review", pomenuti gospodin je već pronašao investitore za prvi leteći automobil na svetu...
Subaru Forester 2008 dobio 5 zvezdica za bezbednost

Subaru Forester 2008 dobio 5 zvezdica za bezbednost

Američki Subaru je izjavio da je model Subaru Forester za 2008. godinu dobio najviše ocene Uprave za nacionalnu bezbednost u drumskom saobraćaju američkog Ministarstva za saobraćaj (NHTSA), na kreš testovima u okviru „Programa za ocenu bezbednosti novih modela automobila“ (New Car Assessment Program (NCAP). Subaru Forester ocenjen je sa pet zvezdica u obe kategorije: u kreš testovima bočnog i čeonog udara, za mesto vozača i suvozača.
Zbogom Hyundai Getz - stiže model i20

Zbogom Hyundai Getz - stiže model i20

Kompanija Hyundai aktivno testira model koji će naslediti popularnog gradskog mališana imena Getz. Nova folozofija imenovanja, prema kojoj će sve linije modela nositi prefiks "i" biće primenjena i na novom modelu koji će se zvati i20...
Potpuno nova Ford Fiesta - novi detalji

Potpuno nova Ford Fiesta - novi detalji

Nedavno je kompanija Ford pokrenula seriju testiranja nove Ford Fieste na vijugavim putevima francuskih Alpa, a špijunski fotografi donose nam prve fotografije maskirane izvedbe potpuno nove Ford Fieste, koja će svetlost dana ugledati sledeće godine...
Nissan GT-R je tu!

Nissan GT-R je tu!

Kompanija Nissan nedavno je pokrenula internet stranicu posvećenu super sportskom modelu Nissan GT-R. Oficijalno predstavljanje modela GT-R zakazano je za predstojeći sajam automobila u Tokiju, prodaja u Japanu kreće već od decembra meseca tekuće godine, a u "ostatku sveta" početkom 2008. godine. Cena, 68.000 USD...
Volvo XC 70 stigao u Srbiju !

Volvo XC 70 stigao u Srbiju !

Ponuda Grand Motorsa, ovlašćenog prodavca i servisera putničkih vozila Volvo za Srbiju i Crnu Goru bogatija je za još jedan model. Od ove nedelje u prodajnom salonu na Novom Beogradu, nalazi se XC70, D5 AWD sa Summum paketom i dodatnom opremom.
BMW 1 Cabrio - oficijalne fotografije

BMW 1 Cabrio - oficijalne fotografije

Kompanija BMW oficijelno je predstavila prve fotografije svog najmanjeg kabrioleta. BMW 1 cabrio opremljen je platnenim krovom, po uzoru na popularnu "šesticu", start prodaje zakazan je za početak sledeće godine, cena nepoznata...
Subaru Impreza WRX STi - špijunske fotke

Subaru Impreza WRX STi - špijunske fotke

Oficijelno predstavljanje nove generacije Subaru Impreze WRX STi zakazano je za predstojeći sajam automobila u Tokiju, sledećeg meseca. Pred nama je poslednja serija špijunskih fotografija koje nam mogu dosta reći o izgledu nove "nabrijane" Impreze...
Mondeo na gas - Nova ponuda iz Grand Motorsa

Mondeo na gas - Nova ponuda iz Grand Motorsa

Grand Motors, generalni uvoznik Forda potencijalnim kupcima nudi mogućnost ugradnje gasnih (LPG) uređaja i u novog Ford Mondea. Ponuda se odnosi na model sa benzinskim motorom 1,6 od 125KS i paketom opreme koji, izmedju ostalog, sadrži automatski klima uredjaj, 7 vazdušnih jastuka, ABS, IVD, Trip kompjuter, Bluetooth... Cena vozila sa ugrađenim gasnim uređajem i PDV-om iznosi 24.900 €.
Audi Q3 2026
Slika nedelje