Volvo - živahni stogodišnjak
Cele prošle nedelje kompanija Volvo Cars Engines iz Švedske slavila je stogodišnjicu početka proizvodnje. Proslava je počela prošle subote «otvorenim vratima» za radnike i njihove porodice.
Teška industrija švedskog grada Skovde ima dugu istoriju. “Skofde Gjuteri & Mechanical Workshop (mehanička radionica nosi ime po njegovom osnivaču)” otvorena je davne 1868. godine. U to vreme u radionici se proizvodila široka paleta proizvoda za svakodnevnu upotrebu. Prvi motor je proizveden 1907. godine. Edvard Hubenick je dizajnirao brodski motor, nazvan “Penta”. U tom je trenutku ime firme promenjeno je u “Penta Works”. Godine 1927., prve u kojoj je proizveden “Volvo”, kompaniji Volvo u Geteborgu je ukupno isporučeno 297 motora. I to je bio prelomni trenutak za firmu. Ove godine, 14. septembra , proizveden je 15-to milioniti primerak. U toku napredovanja Volvo-a, od tada do danas, ugrađeno je nekoliko kapitalnih pomaka: AB Volvo je 1935. izvršio akviziciju svih deonica “Penta Worksa”, zatim otvaranje pogona u Istočnom bloku Evrope 1991. godine, da bi 2001. godine Volvo kompanija počela je da proizvodi prvi peto-cilindarski dizelski motor.
Proslava stogodišnjice organizovana je u saradnji sa Volvo Powertrain-om, koji je takođe u vlasništvu Volvo-a. “Otvorena vrata” kompanije doživela su veliki uspeh. “Oko 3000 ljudi je posetilo odeljenje proizvodnje, dok je ukupan broj posetioca iz obe Volvo kompanije iznosio 7000”, izjavila je za medije Annelie Kinell, član odbora za proslavu. Posete “Volvo” muzeju u Skovdeu, časovi joge, različita predavanja i kvizovi deo su aktivnosti koje će pratiti ovu proslavu. Fascinantna je i sama priča o razvoju proizvodnje. Naime, 1907. godine bilo je potrebno 6,7 osoba da proizvedu jedan motor. Danas, ovaj je prosek svega 0,01 osoba po motoru! Koncern Volvo sastoji se od motorne industrije u Skovde-u, komponentne proizvodnje u Flobyj-u i pogona sklapanja vozila u gradovima Torsland, Uddevalla, i u belgijskom Gentu. Od ukupno 2.875 zaposlenih u koncernu, 1.512 radi u Skovde-u. Goran Sarić - Automagazin