AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Reli izvedba Audi Quattro predstavljena je 1980. godine, i to je prvi automobil za relije koji je koristio pogon na sve točkove. Kada je FIA donela to pravilo, neki proizvođači bili su sumnjičavi prema 4WD u reliju: govorili su da je skup, težak i kompilovan. Ipak, Audi ih je sve demantovao svojim rezultatima, i danas se putevima kreće više od 2,5 miliona Quattro automobila. Ali, jedna Audijeva pobeda se izdvaja od svih drugih..

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Među zbirkom trijumfa koje je Audi ostvario osamdesetih godina u reliju ističe se jedan zapisan 11. jula 1987. godine, kada je Walter Röhrl (dvostruki šampion sveta u reliju) pobedio na prestižnoj trci "Pikes Peak" u američkom Coloradu. Ali, krenimo redom. Kao što smo istakli, Audijeve pobede već 1981. godine zabrinule su sve one koji su odmahivali rukom već na pojavu automobila sa pogonom na sve točkove. Posle dve godine napornih testiranja Quattro pogona koji su počeli krajem 1980. godine, Audi je obezbedio titule reli šampiona sveta u kategoriji konstruktora. 1983. godine finski vozač Hannu Mikkola postao je šampion sveta u reliju, a godinu dana kasnije Audi osvaja titule i u konkurenciji vozača i u konkurenciji konstruktora. Hannu Mikkola je u sezoni 1981. za upravljačem Audi Quattro pobedio na dva relija (RAC u Velikoj Britaniji i na reliju u Švedskoj), a Michele Mouton, najuspešnija žena u istoriji relija (vicešampion sveta 1982. godine i peta 1983. godine), takođe u Quattru pobeđuje na prestižnom San Remu.

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

1984. godine šampion sveta u reliju u bolidu Audi bio je Šveđanin Stig Blomqvist. 1984. godine Audi je u bitku sa Peugeotom, Lanciom, MG-om i Fordom krenuo sa konceptom Sport Quattro, koji je imao skraćen međuosovinski razmak na 222 centimetra. Međutim, posle jako puno nezgoda, ova kategorija reli automobila proglašena je nebezbednom, i Audi napušta šampionat sveta u reliju, 1986. godine. Ipak, nemački proizvođač hteo je svoje modele prezentovati i "preko bare" u cilju reklamnie kampanje pod sloganom "Arts of ingeneering" i 1984. godine Audi je nastupio na trci Pikes Peak u američkom Coloradu. Pikes Peak je planina visoka 4.301 metar koja se nalazi u vencu "Rocky Mountains". Prva trka ovde se odigrala daleke 1916. godine, a početkom osamdesetih godina organizatori su raspisali kategoriju za reli automobile. To je bila idealna prilika da proizvođači pokažu stepen razvoja tehnike, što je Audi iskoristio. Startuje se u Crystal Creeku, koji se nalazi oko 2.866 metara iznad mora. Do cilja se stiže posle 19,99 kilometara, gde je izmerena temperatura vazduha manja za 7 stepeni nego na startu. Staza je jako klizava, ali široka oko 6 metara, a na pojedninim mestima širina staze iznosi i 15 metara! Dužinom cele staze ne postoje "bankine" koje štite od provalije koja na nekim mestima dostiže dubinu i do 1.800 metara!

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Kao i u svetskom reli prvenstvu, Audi je slavio i na Pikes Peaku. 1984. godine Pikes Peak vozila je poznata relistkinja, Michele Moutton. Francuskinja je završila trku na drugom mestu, a od pobede je udaljio defekt. Godinu dana kasnije Michele je pobedila na Pikes Peaku u automobilu Audi Sport Quattro. 1986. godine za volanom Audi Sport Quattro S1 slavio je domaći vozač, Bobby Unser, postavivši i novi rekord staze koji je iznosio 11:09,22 minuta. Audi S1, verzija iz 1987. godine važio za jedan od najsnažnijih automobila grupe B. Petocilindrični motor, zapremine 2,1 litra isporučivao je neverovatnih 600 konjskih snaga pri 8.000 o/min i obrtni moment od 590 Nm pri 5.500 o/min. Ipak, fizika je bila neumoljiva i realna snaga Audija S1 na Pikes Peaku (na vrhu) iznosila je oko 450 konjskih snaga. Iako su inženjeri Audija, posebno za ovu priliku, razvili sistem koji je turbo punjač snabdevao vazduhom, gubitak je bio evidentan. Motor je bio povezan sa šestostepenim menjačem sa dve lamele, a prenos snage išao je preko tri diferencijala sa zatvaračem. Felne, za ovu priliku su bile prečnika 16 inča, a masa automobila iznosila je oko 1.000 kilograma. Walter Röhrl, "skromni perfekcionista", kako su ga neki zvali, bio je apsolutni anonimus za američku publiku. Bio je to neki takmičar iz Evrope koji na Pikes Peak-u nikada nije startovao. Ali, ubrzo su shvatili ko je Röhrl. Tim Peugeot, pod vođstvom Jeana Todta pobedio je Röhrl-a već u kvalifikacijama. Nemac u Audiju je imao problema sa dovodom vazduha do turbo punjača i najbrže vreme beleži Finac Ari Vatanen u Peugeotu 205 T16. Trka, 11.07.1987. godine. Predposlednji je startovao Röhrl, a Vatanen poslednji. Nepoznati vozač iz Regensburga pravi neverovatno vreme: 10:47,85 min. Čak 4 puta uspeo je da menjač ubaci u poslednji, šesti stepen prenosa, a na najbržoj deonici zabeležena brzina iznosila je 196 km/h. Svih 156 krivina Nemac je vozio praktično "driftom". Ari Vatanen zabeležio je vreme 10:54,38, što je 7 sekundi lošiji rezultat. Walter Röhrl je tada izjavio: "Sve što mogu reći jeste da je bilo sjajno učestvovati na ovoj "ludoj" trci. Bilo je ludo, ali često su lude svari najbolje u životu. Mislim da je ovo bio vrhunac onoga što se može postići sa jednim reli automobilom". Video sa vožnjom Waltera Röhrla na Pikes Peaku, možete pogledati klikom na link. Goran Sarić - Automagazin

Mitsubishi Pajero Sport: SUV koji obilazi Evropu

Mitsubishi Pajero Sport: SUV koji obilazi Evropu

Kompanija Mitsubishi na sajmu automobila u Moskvi (26. avgust - 7. septembar) premijerno će predstaviti novi Pajero Sport, čija prodaja kreće u jesen tekuće godine. S obzirom na odlične prodajne rezultate u Rusiji mesto predstavljanja nije slučajno izabrano...
Novi Fordov partner u Nišu - Stecom Autogroup

Novi Fordov partner u Nišu - Stecom Autogroup

Grand Motors, generalni uvoznik Fordovih vozila za Srbiju, od nedavno ima novog partnera za servisiranje i prodaju u Nišu – STECOM AUTOGROUP. Bazirana na višegodišnjoj tradiciji mehaničarske radnje VS, kompanija u vlasništvu Vladana Stevanovića je formirana aprila 2008.
Audi ima novi motor 3.0 TFSI: T kao kompresor

Audi ima novi motor 3.0 TFSI: T kao kompresor

Automobilskim svetom nedavno je kao bomba odjeknula vest da novi V6 benzinski agregat iz grupacije Volkswagen neće biti pojačan turbopunjačem, već mehaničkim kompresorom. Prema prvim informacijama, novi 3.0 TFSI ( Turbo Fuel Stratified Injection) prvo će se pojaviti u modelu Audi A6...
Kia Soul - nove informacije i fotografije

Kia Soul - nove informacije i fotografije

Kompanija Kia objavila je nove informacije i fotografije serijske verzije novog crossover modela imena Soul. Zvanična premijera zakazana je za sajam u Parizu, a na tržište stiže u februaru 2009. godine. Pokretaće ga tri motora poznata iz modela Cee'd. Pogon na sve točkove nije u planu...
Lotus Eagle - prve zvanične informacije

Lotus Eagle - prve zvanične informacije

Londonski sajam automobila, 22. jula, biće mesto gde će kompanija Lotus otkriti dugoočekivani 2+2 model Eagle. Na potpuno novi model tradicinalog britanskog proizvođača sportskih automobila čekali smo skoro 13 godina, i pred nama je prava novina...
Opel ubrzano razvija modele na elektro pogon

Opel ubrzano razvija modele na elektro pogon

Carl Peter Foster, šef evropske divizije General Motorsa, potvrdio je informaciju da će Opel početkom sledeće decenije na tržište plasirati dva nova električna automobila, koji će biti razvijeni na platformi koncept modela Flextreme...
Odlično prvo polugodište za Škodu

Odlično prvo polugodište za Škodu

Kompanija Škoda u prvoj polovini 2008. godine prodala je 366.686 automobila, što predstavlja rast prodaje u odnosu na isti period prošle godine od 17,9%. Škoda je najveće povećanje prodaje ostvarila na tržištima Evrope, prodavši 63.684 vozila, što je međugodišnji rast od 40,1%...
Mazda Kazamai - premijera u Moskvi

Mazda Kazamai - premijera u Moskvi

Na međunarodnom sajmu automobila u Moskvi, 26. avgusta u 10:15, Mazda će predstaviti studiju sportskog crossover modela imena Mazda Kazamai. Podsetimo, koncept Kazamai osmišljen je prvenstveno za rusko tržište, ali novi model biće dostupan i na ostalim tržištima...
Jaguar XF-R prikazan u Goodwoodu

Jaguar XF-R prikazan u Goodwoodu

Audi RS6, BMW M5, Mercedes E 63 AMG, uskoro će dobiti ljutog konkurenta, Jaguar XF-R. Dugoočekivana nabrijana verzija uspešnog modela Jaguar XF predstavljena je na "festivalu brzine", u britanskom Goodwoodu...
YANGWANG U9 Xtreme
Slika nedelje