AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Reli izvedba Audi Quattro predstavljena je 1980. godine, i to je prvi automobil za relije koji je koristio pogon na sve točkove. Kada je FIA donela to pravilo, neki proizvođači bili su sumnjičavi prema 4WD u reliju: govorili su da je skup, težak i kompilovan. Ipak, Audi ih je sve demantovao svojim rezultatima, i danas se putevima kreće više od 2,5 miliona Quattro automobila. Ali, jedna Audijeva pobeda se izdvaja od svih drugih..

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Među zbirkom trijumfa koje je Audi ostvario osamdesetih godina u reliju ističe se jedan zapisan 11. jula 1987. godine, kada je Walter Röhrl (dvostruki šampion sveta u reliju) pobedio na prestižnoj trci "Pikes Peak" u američkom Coloradu. Ali, krenimo redom. Kao što smo istakli, Audijeve pobede već 1981. godine zabrinule su sve one koji su odmahivali rukom već na pojavu automobila sa pogonom na sve točkove. Posle dve godine napornih testiranja Quattro pogona koji su počeli krajem 1980. godine, Audi je obezbedio titule reli šampiona sveta u kategoriji konstruktora. 1983. godine finski vozač Hannu Mikkola postao je šampion sveta u reliju, a godinu dana kasnije Audi osvaja titule i u konkurenciji vozača i u konkurenciji konstruktora. Hannu Mikkola je u sezoni 1981. za upravljačem Audi Quattro pobedio na dva relija (RAC u Velikoj Britaniji i na reliju u Švedskoj), a Michele Mouton, najuspešnija žena u istoriji relija (vicešampion sveta 1982. godine i peta 1983. godine), takođe u Quattru pobeđuje na prestižnom San Remu.

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

1984. godine šampion sveta u reliju u bolidu Audi bio je Šveđanin Stig Blomqvist. 1984. godine Audi je u bitku sa Peugeotom, Lanciom, MG-om i Fordom krenuo sa konceptom Sport Quattro, koji je imao skraćen međuosovinski razmak na 222 centimetra. Međutim, posle jako puno nezgoda, ova kategorija reli automobila proglašena je nebezbednom, i Audi napušta šampionat sveta u reliju, 1986. godine. Ipak, nemački proizvođač hteo je svoje modele prezentovati i "preko bare" u cilju reklamnie kampanje pod sloganom "Arts of ingeneering" i 1984. godine Audi je nastupio na trci Pikes Peak u američkom Coloradu. Pikes Peak je planina visoka 4.301 metar koja se nalazi u vencu "Rocky Mountains". Prva trka ovde se odigrala daleke 1916. godine, a početkom osamdesetih godina organizatori su raspisali kategoriju za reli automobile. To je bila idealna prilika da proizvođači pokažu stepen razvoja tehnike, što je Audi iskoristio. Startuje se u Crystal Creeku, koji se nalazi oko 2.866 metara iznad mora. Do cilja se stiže posle 19,99 kilometara, gde je izmerena temperatura vazduha manja za 7 stepeni nego na startu. Staza je jako klizava, ali široka oko 6 metara, a na pojedninim mestima širina staze iznosi i 15 metara! Dužinom cele staze ne postoje "bankine" koje štite od provalije koja na nekim mestima dostiže dubinu i do 1.800 metara!

Audi slavi 20 godina od pobede na Pikes Peaku

Kao i u svetskom reli prvenstvu, Audi je slavio i na Pikes Peaku. 1984. godine Pikes Peak vozila je poznata relistkinja, Michele Moutton. Francuskinja je završila trku na drugom mestu, a od pobede je udaljio defekt. Godinu dana kasnije Michele je pobedila na Pikes Peaku u automobilu Audi Sport Quattro. 1986. godine za volanom Audi Sport Quattro S1 slavio je domaći vozač, Bobby Unser, postavivši i novi rekord staze koji je iznosio 11:09,22 minuta. Audi S1, verzija iz 1987. godine važio za jedan od najsnažnijih automobila grupe B. Petocilindrični motor, zapremine 2,1 litra isporučivao je neverovatnih 600 konjskih snaga pri 8.000 o/min i obrtni moment od 590 Nm pri 5.500 o/min. Ipak, fizika je bila neumoljiva i realna snaga Audija S1 na Pikes Peaku (na vrhu) iznosila je oko 450 konjskih snaga. Iako su inženjeri Audija, posebno za ovu priliku, razvili sistem koji je turbo punjač snabdevao vazduhom, gubitak je bio evidentan. Motor je bio povezan sa šestostepenim menjačem sa dve lamele, a prenos snage išao je preko tri diferencijala sa zatvaračem. Felne, za ovu priliku su bile prečnika 16 inča, a masa automobila iznosila je oko 1.000 kilograma. Walter Röhrl, "skromni perfekcionista", kako su ga neki zvali, bio je apsolutni anonimus za američku publiku. Bio je to neki takmičar iz Evrope koji na Pikes Peak-u nikada nije startovao. Ali, ubrzo su shvatili ko je Röhrl. Tim Peugeot, pod vođstvom Jeana Todta pobedio je Röhrl-a već u kvalifikacijama. Nemac u Audiju je imao problema sa dovodom vazduha do turbo punjača i najbrže vreme beleži Finac Ari Vatanen u Peugeotu 205 T16. Trka, 11.07.1987. godine. Predposlednji je startovao Röhrl, a Vatanen poslednji. Nepoznati vozač iz Regensburga pravi neverovatno vreme: 10:47,85 min. Čak 4 puta uspeo je da menjač ubaci u poslednji, šesti stepen prenosa, a na najbržoj deonici zabeležena brzina iznosila je 196 km/h. Svih 156 krivina Nemac je vozio praktično "driftom". Ari Vatanen zabeležio je vreme 10:54,38, što je 7 sekundi lošiji rezultat. Walter Röhrl je tada izjavio: "Sve što mogu reći jeste da je bilo sjajno učestvovati na ovoj "ludoj" trci. Bilo je ludo, ali često su lude svari najbolje u životu. Mislim da je ovo bio vrhunac onoga što se može postići sa jednim reli automobilom". Video sa vožnjom Waltera Röhrla na Pikes Peaku, možete pogledati klikom na link. Goran Sarić - Automagazin

Hyundai H-1 - nova generacija stiže u Evropu !

Hyundai H-1 - nova generacija stiže u Evropu !

Još prošle godine, na domaćem tržištu kompanija Hyundai predstavila je novu generaciju lakog dostavnog modela sa oznakom H-1. Prema poslednjim informacijama ovaj atraktivni i popularni automobil uskoro bi mogao biti predstavljen i na tržištu Evrope...
Renault Twingo RS - premijera u Ženevi

Renault Twingo RS - premijera u Ženevi

Prilikom prezentacije svog novog Formula 1 bolida, kompanija Renault je prvo predstavila novi Renault Twingo RS. Nabrušenu uzvedbu modela Twingo RS javnost će prvi put imati priliku da vidi na predstojećem sajmu automobila u Ženevi...
Peugeot 3008: novi MPV u fazi testiranja

Peugeot 3008: novi MPV u fazi testiranja

Toyota Corolla Verso, Renault Scenic, Volkswagen Touran, Citroen Picasso... uskoro će dobiti ljutog konkurenta sa znakom lava na masci. Špijunskim fotografima uspelo je da snime novi model Peugeota u klasi MPV, koji će se oslanjati na platformu modela 308 i nosiće oznaku 3008...
BMW serije 5 - i nas je 5 miliona !

BMW serije 5 - i nas je 5 miliona !

29. januar 2008. godine ostaće zabeležen u istorijske datume minhenske kompanije BMW AG. Tog dana, sa proizvodnih traka pogona u Dingolfingu spušten je jubilarni, 5-milioniti BMW serije 5. Čast jubilarnog primerka pripala je crnoj limuzini 530d. Podsetimo, sve je počelo 1972. godine, kada je na međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu predstavljena prva generacija serije 5...
Volkswagen Scirocco - detalji se otkrivaju

Volkswagen Scirocco - detalji se otkrivaju

Internetom su neoficijalno prostrujale oficijalne fotke novog modela u portfoliu Volkswagena, modela Scirocco. Model, koji će se u serijskoj verziji predstaviti tekuće godine, polako počinje da se otkriva na fotografijama slabijeg kvaliteta, i na kojima se ne može videti puno. Ali...
Audi A6 facelift - špijunske fotke

Audi A6 facelift - špijunske fotke

Aktuelna generacija modela Audi A6 na tržištu se nalazi od 2005. godine, i sada je vreme za facelift. Kompanija Audi neće se upuštati u radikalne eksperimente, već će decentnim izmenama pokušati da učvrsti dobru poziciju u srednjoj višoj klasi...
Opel proizveo 10-milionitu Corsu

Opel proizveo 10-milionitu Corsu

Kompanija Opel u pogonu u Eisenachu proizvela je jubilarnu, 10-milionitu Opel Corsu. Jubilarna Corsa opremljena je eco Flex agregatom 1.3 CDTI, koji produkuje extremno nisku emisiju CO2 na 100 pređenih kilometara, od samo 119 g CO2/km...
Mitsubishi Lancer sa 5 vrata stiže uskoro

Mitsubishi Lancer sa 5 vrata stiže uskoro

Prošle godine kompanija Mitsubishi predstavila je produkcijsku verziju modela Lancer. Ali, to nije sve, jer japanska kompanija nedavno je objavila vest da dolazi i petovratna verzija tog automobila. Prve fotografije Mitsubishi Lancera sa pet vrata su pred nama, a u Ženevi će biti predstavljen koncept...
Alfa Romeo 149 - Špijunske fotke

Alfa Romeo 149 - Špijunske fotke

Kao naslednika modela 147, Alfa Romeo će na tržište plasirati kompletno novu generaciju automobila, koji će dobiti oznaku 149. Špijunskim fotografima pošlo je za rukom da snime testiranje novih tehničkih komponenti 149-ke, ali u odelu bratskog Fiat Brava...
Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje