Euro NCAP: Nema 5 zvezdica bez ESP sistema!

Organizacija Euro NCAP juče je objavila da od 2009. godine menja metodiku ocenjivanja bezbednosti automobila. S obzirom da aktuelna metodika NCAP-a ne može realno da izmeri uticaj sistema aktivne bezbednosti (ESP, ABS, BAS, adaptivna svetla...), odlučeno je da 5 zvezdica ne može osvojiti model u koji se ne ugrađuje sistem ESP...
Već davno samo Vas informisali da Euro NCAP metodika nije sposobna da ocenjuje neke izuzetno važne sisteme, koji povećavaju aktivnu bezbednost automobila. Pored "Pre Safe" sistema, koji Euro NCAP nije sposoban da analizira, to je i elektronski sistem stabilnosti (ESP - Electronic Stability Program). Iako i u buduće ESP sistem neće biti kompatibilan sa metodikom Euro NCAP-a, ova organizacija odlučila je da za dostizanje maksimalnih 5 zvezdica za bezbednost automobil se mora prodavati sa ESP sistemom. Nova metodika Euro NCAP-a, umesto dosadašnjeg bodovanja bezbednosti putnika pri čeonom i bočnom sudaru (uvedeno 1997. godine), od 2009. godine će obuhvatati četiri oblasti. Radi se o oblastima zaštite putnika, zaštiti dece, bezbednost pešaka i nova oblast bezbednosnih i "asistent sistema" (Safety Assist). Poslednja uvedena oblast odnosi se na sisteme aktivne bezbednosti, oblast koja do sada nije bila obuhvaćena Euro NCAP testovima. Euro NCAP će od 2009. godine uvesti i test sedišta, sa gledišta rizika povrede kičme.

Dobro je znati: ESP sistem prvi put se pojavio 1995. godine. Prva ga je razvila kompanija Bosch, i prema većini experta širom sveta, ovaj sistem je spasao smrti preko 4.000 Evropljana godišnje. Kampanja Evropske komisije i auto klubova želi da ukaže na potrebu da ESP bude deo standardne opreme svakog savremenog automobila. ESP sistem kod nekih automobila nosi oznaku ESC (Electronic Stability Control), a prvi put je instaliran na Mercedes S klase, 1995. godine. Trenutno ESP sistem proizvode sledeće firme: Bosch, TRW, Continental-Teves, FTE, Automotive GmbH, Delphi, Advics, Nissin Kogyo, Hitachi. Označavanje ESP sistema kod različitih marki: Acura: Vehicle Stability Assist (VSA) Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC) Audi: ESP - Electronic Stabilization Program Buick: StabiliTrak BMW: Dynamic Stability Control (DSC), including Dynamic Traction Control Cadillac: All-Speed Traction Control & StabiliTrak Chevrolet: StabiliTrak; Active Handling (Corvette only) Chrysler: Electronic Stability Program (ESP) Citroën: Electronic Stability Program (ESP) Dodge: Electronic Stability Program (ESP) DaimlerChrysler: Electronic Stability Program (ESP) Fiat: Electronic Stability Program (ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC) Ferrari: Controllo Stabilità (CST) Ford: AdvanceTrac and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Program (ESP); Dynamic Stability Control (DSC) (Australia samo) General Motors: StabiliTrak Hyundai: Vehicle Dynamic Control (VDC) Honda: Electronic Stability Control (ESC) i Vehicle Stability Assist (VSA) i Electronic Stability Program (ESP) Holden: Electronic Stability Program (ESP) Hyundai: Electronic Stability Program (ESP) Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC) Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC) Jeep: Electronic Stability Program (ESP) Kia: Electronic Stability Program (ESP) Land Rover: Dynamic Stability Control (DSC) Lexus: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) sa Vehicle Stability Control (VSC) i Traction Control (TRAC) sistemima Lincoln: AdvanceTrak Maserati: Maserati Stability Program (MSP) Mazda: Dynamic Stability Control (DSC) Mercedes-Benz (inventors): Electronic Stability Program (ESP) Mercury: AdvanceTrak MINI: Dynamic Stability Control Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE Nissan: Vehicle Dynamic Control (VDC) Oldsmobile: Precision Control System (PCS) Opel: Electronic Stability Program (ESP) Peugeot: Electronic Stability Program (ESP) Pontiac: StabiliTrak Porsche: Porsche Stability Management (PSM) TC u modelu 2007 GT3 Renault: Electronic Stability Program (ESP) Rover: Dynamic Stability Control (DSC) Saab: Electronic Stability Program Saturn: StabiliTrak SEAT: Electronic Stability Program (ESP) Škoda: Electronic Stability Program (ESP) Smart: Electronic Stability Program (ESP) Subaru: Vehicle Dynamics Control Systems (VDCS) Suzuki: Electronic Stability Program (ESP) Toyota: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC) Vauxhall: Electronic Stability Program (ESP) Volvo: Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) Volkswagen: Electronic Stability Program (ESP) Goran Sarić - Automagazin